• Brommatjej

Snippan efter förlossning

Födde mitt andra barn i söndags, en snabb och smidig förlossning och fick sy tre stygn för en första gradens bristning.

Nu har jag sån tyngdkänsla i underlivet och när jag tittar med spegel så är det typ som en liten limpa där inne. Det tynger när jag går och jag skulle inte kunna ge mig ut på dn promenad i det här läget. Jag har svårt att hålla mig och på nätterna måste jag hålla mig mellan benen för att inte kissa på mig på vägen till toaletten.

Jag vet att det är jättekort tid sedan jag födde men ska det vara såhär? Jag kände inte alls såhär med första barnet men jag var mycket bättre tränad då också. Ni som haft samma, när började det vända? Vad kan man göra för att snabba på läkningen förutom att knipträna?

• Svar på tråden Snippan efter förlossning
  • Anonym (Hmm)

Förstår att det känns oroande men - är inte många dagar sedan du klämde fram ett bowlingklot typ så det kanske tar lite tid för att saker och ting ska "hitta tillbaka".
    Dessutom - om du verkligen undrar över detta - kontakta en barnmorska!!
    Sök INTE svar på ett forum som detta, här är fullt med allt från semi-proffs till muppar.

• Anonym (Mm)

Jag hade också en stark tyngdkänsla med andra barnet och det gick över med tiden. Men efter tredje fick jag en försvagad vägg, då såg det först ut som att något hängde ut efter förlossningen, vilket drogs upp igen i takt med att kroppen läkte. Nu syns det bara om jag tittar in i vaginan. Mitt tips är, titta inte mer nu på ett tag. Jag grät kan jag säga i början, helt i onödan. Och knip. Kolla igen när det gått några månader. Ge det tid.

• Anonym (Lita inte på barnmorska)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-05-14 16:53:25 följande:

Förstår att det känns oroande men - är inte många dagar sedan du klämde fram ett bowlingklot typ så det kanske tar lite tid för att saker och ting ska "hitta tillbaka".

Sök INTE svar på ett forum som detta, här är fullt med allt från semi-proffs till muppar.

När det gäller just detta ämne så finna det anledning att fråga på forum då barnmorskor har dålig kunskap och avfärdar det mesta med att det inte är någon fara.

Men i ts fall. Det har gått så pass kort tid att det är svårt att säga något ännu. Får du tyngdkänsla så är rådet att anstränga dig mindre. Alltså gå bara så långt du kan utan att du får denna känsla
  • Anonym (X)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-05-14 16:53:25 följande:

Så fel du har.

#alltserfintut
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (X) skrev 2020-05-14 21:06:15 följande:
    Så fel du har.

#alltserfintut
    Hur har jag fel?
    Kan just du svara på frågorna som hon har?
    Är det gynekologer i tråden så ska jag absolut lyssna till dem.
    Man går ju inte till en bilmek om man har fel på Musse och inte till en gynekolog om man vill byta tändstift liksom ...
    Anonym (Hmm) skrev 2020-05-14 21:46:23 följande:
    Hur har jag fel?
    Man går ju inte till en bilmek om man har fel på Musse och inte till en gynekolog om man vill byta tändstift liksom ...
    Tyvärr finns stor inkompetens bland barnmorskor och gynekoloher och i många fall kan man därför ha nytta av att fråga i forum för att bli lotsad till kompetenta yrkesutövare för att kunna få rätt hjälp
  • Anonym (Hmm)

Så - du menar att barnmorskor och gynekologer är inkompetenta och/eller väldigt illa utbildade???
    Skrämmande i så fall!!!

Anonym (Hmm) skrev 2020-05-14 22:04:43 följande:

Så - du menar att barnmorskor och gynekologer är inkompetenta och/eller väldigt illa utbildade???
    Skrämmande i så fall!!!

Jag menar att så är fallet gällande skador efter förlosssning ja. Googla gärna på #alltserfintut eller bb-krisen. Läs artiklar med Eva uustal och Gunilla Tegerstedt, de främsta inom området. Du kommer då få en bild av den stora inkompetens som finns och hur många fås söka sig till ett tiotal gynekologer innan framfall konstateras.
    Det betyder inte att alla är inkompetenta. Men tyvärr finns det stora kunskapsbrister hos väldigt många.

Och ja det är skrämmande. Inte skrämmande att jag menar att det är så utan skrämmande hur stor inkompetensen faktiskt är
  • Anonym (X)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-05-14 21:46:23 följande:

Hur har jag fel?

?Lita inte på barnmo­rska? har redan svarat.

Ingen skrivit att man skulle gå till bilmek heller...
  • Hawk

Kan tipsa om att läsa på bakingbabies.se. Finns massa bra information om dessa frågor där. Inflikar också att det fortfarande är väldigt tidigt och att det ofta rättar till sig.

• Anonym (Mm)

Kan delvis hålla med ovanstående att det ofta är svårt att få den hjälp man behöver efter barnafödande. Skador anses normala fast det inte ska vara så. Min barnmorska sist såg inte min försvagade vägg fast jag tydligt ser det själv när jag står upp, kan ju klart se annorlunda ut i liggläge men en barnmorska tidigare har sett det, så antar kompetensen varierar.

Svar på tråden Snippan efter förlossning