• Anonym (Lukt o smak)

Har du förlorat ditt lukt- och smaksinne?

Jag har varit utan lukt- o symaskinen i 2 dagar.

Jag vet att detta är symptom på covid-19. Men när jag googlar finns det källor som säger att det var i början av sjukdomen detta inträffade och andra säger i slutet. Hur var det för dig?

• Svar på tråden Har du förlorat ditt lukt- och smaksinne?
  • Anonym (Över 1 månad)

Jag åkte på Corona den 8/4. Har fortfarande dåligt smak/luktsinne. Jag känner mer doft än smak. Vissa gånger kan jag känna lite smak men oftast inte.

Jag blev symptomfri från allt annat ca 2 veckor efter jag blev sjuk men detta kvarstår. Ska kontakta vården om det.

Jag har provat att skölja näsa, näsdroppar och allt etc men det blev inte bättre.

Det ända positiva är att jag inte äter nå godis eller andra sötsaker så jag ändå inte känner någon smak

• Anonym (Lukt o smak)
    Anonym (Över 1 månad) skrev 2020-05-15 09:45:38 följande:

Jag åkte på Corona den 8/4. Har fortfarande dåligt smak/luktsinne. Jag känner mer doft än smak. Vissa gånger kan jag känna lite smak men oftast inte.

Jag blev symptomfri från allt annat ca 2 veckor efter jag blev sjuk men detta kvarstår. Ska kontakta vården om det.

Jag har provat att skölja näsa, näsdroppar och allt etc men det blev inte bättre.

Det ända positiva är att jag inte äter nå godis eller andra sötsaker så jag ändå inte känner någon smak

Kom bortfallet av smak o lukt med övriga symptom?

Jag har inga andra symptom än detta.

Hoppas att du mår bra nu o smak o lukt återvänder!
  • Pentra

Bara någon enstaka dag. Detta var för ett par veckor sedan ca. Maten jag åt på jobbet smakade inte. Var sedan ute och åt med en kollega. Jag beställde något som jag visste hur det smakade, och som jag verkligen var sugen på, men maten var smaklös och det jag drack till kändes blaskigt och smaklöst även det. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Pentra

Vill tillägga att vi alla här hemma vägrats provtagning för Corona, trots symptom och trots att min sambo tar immunsänkande medicin. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (Över 1 månad)
    Anonym (Lukt o smak) skrev 2020-05-15 09:49:18 följande:

Kom bortfallet av smak o lukt med övriga symptom?

Jag har inga andra symptom än detta.

Hoppas att du mår bra nu o smak o lukt återvänder!

Dagen innan jag blev sjuk så kände jag mig frusen och trött. Dagen då jag blev sjuk så hade jag ont i halsen, var täppt och snorig och på kvällen fick jag 38.5 i temp. Två dagar efter så tappade jag smak och lukt. Jag hade febertoppar och var förkyld i ca 10 dagar sedan blev det bättre. Sjukvården friskförklarade mig trotts att smak och lukt var fortsatt borta men dom menar på att det tydligen kan sitta i länge för vissa tyvärr :(
  • Anonym (a)

Av det jag hört brukar oftast förlust av smak och lukt komma omkring andra veckan av sjukdom. Besvären kan sitta i många veckor och beror inte på täppt näsa, utan snarast nervskador som tar tid att läka.

• Anonym (Lukt o smak)

Tack för att ni berättar.

Sitter i väntar in fler symptom. Inte vidare roligt. Hoppas att det inte blir sjukhusvistelse bara.

• lövet2

Inte själv, men en jag känner: Hon tappade lukt och smak. Ett par dagar senare blev hon trött och fick lite feber. Sedan var hon frisk, men lukt och smak kom tillbaka först efter ca 10 veckor.

• Anonym (Lukt o smak)
    lövet2 skrev 2020-05-15 15:30:37 följande:

Inte själv, men en jag känner: Hon tappade lukt och smak. Ett par dagar senare blev hon trött och fick lite feber. Sedan var hon frisk, men lukt och smak kom tillbaka först efter ca 10 veckor.

Hjälp tio veckor!

Skönt att hon inte var sjuk länge i alla fall!
  • Anonym (Över 1 månad)
    lövet2 skrev 2020-05-15 15:30:37 följande:

10 veckor?! Herregud då har man väl säkert ca 5 veckor kvar av eländet då :/
Svar på tråden Har du förlorat ditt lukt- och smaksinne?