Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

    Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??

    Anonym (undrar) skrev 2020-05-15 12:03:13 följande:

    Alla i släkten har ju inte reagerat som ni... Vissa har sagt ok! Så det verkar som folk helt enkelt tycker olika.


    Men herregud, vilken chock det måste varit för DIG att komma till DEN insikten om att folk tycker olika.

    Glömde din mamma och pappa att berätta det för dig när du växte upp att folk tycker olika?
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-15 17:20:54 följande:
    Utan att fråga först? Det är inte något "vi bestämt", utan det är vad barnet önskar sig! Ska vi fråga våra släktingar om det?? Vad vet dem om vad vår son vill ha?

    Sedan kan jag tillägga att det är utrustning som hör till en sport, inte en mobiltelefon... Änderar DET på saken??

    Nej det ändra inte ett dugg. Man kan inte och man ska aldrig ta för givet att folk kan "lägga vilka stora summor som helst" på en present (oavsett om det är sportutrustning, mobil eller vad det är) till ett barn/vuxen. Dessutom så skriver du att han är 12 år. Det kommer han att växa ur snabbt då sportutrustning (oavsett sport) bör man anpassa efter storlek, och en barn växer fortfarande.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-15 15:29:54 följande:
    Men vad tänker ni ifall några är generösa och andra jättesnåla? Får de stå nämnda i kortet ändå, utan att det framgår att det är liksom mest från några få personer?

    Vill ju inte att de som knappt bidrar ska framstå som jättegenerösa, när de inte ens är det!
    Jag har läst dina inlägg... Den enda som framstår som direkt snål och direkt girig är faktiskt DU TS.

    Du sitter ju och _tar för givet_ att folk (släktingar) kan smälla i väg 1000-1500kr på en present till ett barn hur som helst och sedan sitter och tjurar när de inte gör det.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2020-05-16 08:29:12 följande:
    Men herregud, vilken chock det måste varit för DIG att komma till DEN insikten om att folk tycker olika.

    Glömde din mamma och pappa att berätta det för dig när du växte upp att folk tycker olika?
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-15 17:20:54 följande:
    Utan att fråga först? Det är inte något "vi bestämt", utan det är vad barnet önskar sig! Ska vi fråga våra släktingar om det?? Vad vet dem om vad vår son vill ha?

    Sedan kan jag tillägga att det är utrustning som hör till en sport, inte en mobiltelefon... Änderar DET på saken??

    Nej det ändra inte ett dugg. Man kan inte och man ska aldrig ta för givet att folk kan "lägga vilka stora summor som helst" på en present (oavsett om det är sportutrustning, mobil eller vad det är) till ett barn/vuxen. Dessutom så skriver du att han är 12 år. Det kommer han att växa ur snabbt då sportutrustning (oavsett sport) bör man anpassa efter storlek, och en barn växer fortfarande.
    *ett barn   (skall det givetvis vara)...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 11:59:36 följande:
    Läs mitt inlägg 203! 

    Jag har såklart rätt att försvara mitt tänk, men jag har bevisligen ändå tagit till mig av vad folk sagt - iallafall vad mer balanserade människor skrivit.

    Du verkar bara vilja provocera. jag brukar tycka lite synd om människor som debatterar på det sättet du gör. - du använder t.o.m. svordomar... ganka lågt... 
    Japp I inlägg #203 så skriver du detta jag citera dig och det sista stycket:
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 10:05:53 följande:
    Nej, jag tror nu folk i allmänhet är snåla... Det var lite av ett uppvaknande!

    (slut citat)

    Jupp och det krävs en riktig snåljåp för att hitta anbdra snåljåar. Kom ihåg detta.

    Hur var det du skrev i inlägg #211 jo jag citera dina egna ord:
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 10:17:24 följande:
    För övrigt är man nog enligt vanlig definition just snål, om man inte vill lägga pengar på familj och vänner utan bara sig själv.
    (slut citat)

    DU vill ju inte lägga (alla) pengarna på din unge "önskan". Så du uppfyller dina egna kriterier på just snål.


    Så den värsta snåljåpen jag har sett i denna tråden är DU TS.
    Du är den som är den riktigt snålast egentligen. Du vill inte lägga 8000kr på ditt egna barn, men du sitter och hycklar och anser  att släkten skall sponsra med pengarna annars så är ju folk så jäkla snåla.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Mrs Moneybags skrev 2020-05-18 12:12:28 följande:
    Skillnaden är att dina syskon inte har något som helst ansvar för ditt barn, de är nämligen inte ditt barns föräldrar. Din sambo eller blivande make är en del av din omedelbara familj och då använder man helt andra måttstavar för vad som är rimligt när det gäller presenter.

    Du verkar tro att dina syskon är skyldiga dig och ditt barn något, det är de inte. Men trots alla svar här som säger samma sak och trots de sms du fick tillbaka från dina släktingar kan du ändå inte förstå att du har fel. Hur som helst lär ditt barn inte få den dyra saken för 8000 kr om inte du och barnets andra förälder köper den. 
    Håller med.

    Tillägger:
    Dessutom om nu barnet har en sån sport som kräver en utrustning för c:a 8000 kr så är det enbart förundran som skall stå för utgifterna, inte utöva tiggeri hos släkten och sedan kalla det för snålt om de bara skulle eventuellt få 100-500kr.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Anna) skrev 2020-05-18 13:47:28 följande:
    Vågar du stå för vad du skriver här, och berätta för era släktingar att du tycker de är snåla?
    Har svårt att tro att hon vågar stå för vad hon skriver här inför sina släktingar...

    Jag basera denna hypotesen på vad hon skrev i inlägg #198, (citera TS egna ord)

    "Angående att jag skrev mobil i inlägg 90 och senare avslöjade att det var sporutrustning kan jag faktiskt förklara. Jag ville inte hänga ut mig själv på FL, givet att vissa andra i släkten också läser här ibland. Så jag började med att itne specificera alls vad presenten var för något."
    (slut citat)

    Det man kan undra är om TS moder och fader, (om hade sett vad TS skriver och tycker), hade undra vad som gick snett i deras egna uppfostran av TS.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 12:06:25 följande:

    Det här är vad man "ska" tycka. Men sedan stämmer det oftast inte med vad folk egentligen känner! Om jag skulle starta en tråd om att jag blivit besviken på kostnaden för förlovningsring, eller födelsedagspresent från sambo/pappa till mit barn, som tjänar 4x vad jag tjänar, så tror jag svaren skulle låta lite annorlunda.


    Ja du, skall man förlova sig på klassiskt Svenskt vis så bär både mannen och kvinna förlovningsring, som är släta (eller greverat mönster, av guld eller vitguld, och så har båda ringarna inristat partens namn och förlovningsdatum.
    På klassiskt svenskt vis så väljer båda, som skall förlova sig, faktiskt ut ringarna gemensamt.

    Vidare på klassiskt svenskt vis, så kan paret välja om mannen skall betala båda ringarna eller om kvinna betalar dem, eller om man delar på kostnaden. Det vanligaste, på klassiskt svenskt vis, är att man delar på kostnaden för förlovningsringarna. 

    Jag kan bara det klassiska svenska viset med förlovning.

    Vilka länder är det som mannen köper förlovningsring för en stior summa pengar för att skryta om; "jag har minsann råd med detta, för att inte framstå som en riktig snåljåp"?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 15:11:56 följande:
    Du brister i din läsförståelse.
    Du kankse skall fundera på hur du själv skriver i stället.

    Du skriver detta i inlägg #203 Citera dina egna ord;

    "Nej, ingen har behövt "tigga" om pengar från oss, vi har alltid bidragit enligt vad vår ekonomi tillåter."
    (slut citat)

    Så långt är det ju helt okey.

    Dock när man läser dina andra inlägg så anser du ju att dina släktingar skall bidra med 1000-1500kr annars så är det ju snålt.

    Tänk om släktingarna inte har ekonomi att bidra med så mycket som 1000-1500kr?
    Bara för att man har en hög inkomst så är det aldrig samma sak som att man kan bidra ned så höga summor för den saken skull på en "önskan".
    Även en med hög inkomst kankse har bara ekonomiskt utrymme för att lägga kankse runt en 500kr. 

    Men det kanske inte funkar i din (förvirrade) världsbild att det kan vara så?  För som sagt, du själv har ju ansetts att det är otroligt snålt med sådan låga summor som c:a 500kr eller lägre.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 15:36:40 följande:
    Du brister som sagt i din läsförståelse. 

    Jag tycker att under 500kr är snålt, ja.

    3-400kr tycker jag är extremt snålt för en familj som jag vet har otroligt gott ställt, åker till maldiverna vartannat år osv. Jag känner med andra ord till deras "ekonomiska utrymme", och det gör andra i familjen också, och känner likadant som jag.

    jag kommer inte ändra åsikt för att ni bräker på FL. Tror inte att ni tror på det ni själva skriver iallafall, ni vill bara framställa er själva så som man "ska" vara, det är ganska genomskinligt...
    Intressant.. Du sitter och bekräftar att jag har läst rätt med att säga att DU anser 500kr och lägre är snålt.

    Hur kan jag brista i läsförståelse, när du i samma inlägg sitter och bekräftar att jag har förstått saken rätt samtidigt? 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 15:20:06 följande:
    jag lägger knappt några pengar på mig själv. Jag vet att jag inte är snål, bara för att vi TILLFÄLLIGT har lite ont om pengar, och tyckte att det var helt ok att göra insamling av släkten - vilket vi faktiskt också gjort förut, men till vuxna då.

    Sedan kan jag ju tillägga att 4 tackat ja till att vi gemensamt sponsrar denna present, och jag har dunnelkollat att de inte känner sig pressade eller så - och svaret har varit att nej, detta är ingen stor sak! Tvärt om har vi gemensamt förundrat oss lite över attityden hos de släktingar som plötsligt uttalat att nä, 3-400kr är någon form av max...

    Nu kommer det bli så att den generösare delen av familjen (och ja, vi föräldrar tar största smällen) kommer göra vår son väldigt glad. De andra kommer märka av lite förändrig i form av hjälp från resten av släkten i framtiden...

    Så rensonerar vi! Vi har såklart mer info än bara vad som framgår här.

    Sedan kan ni alla spy galla allt vad ni vill. 

    Jag tackar nu för mig! Kommer inte läsa mer här.
    Bra. Då vet jag att du är en person som anser att släktingars värde hänger på hur  mycket pengar man kan strö omkring sig på andra släktingar.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 16:13:32 följande:
    Läsförståelskommentarer har varit riktat mot att du kallar mig snål och skriver saker som att jag inte vill lägga 8000 på mitt eget barn. Det vill jag självklart göra, har bara inte möjligheten JUST NU.
    Tja med tanke på att du skriver så här i inlägg #199 citera ditt inlägg:
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 09:42:31 följande:
    iallafall en som fattat, och som klarar av att hålla sig till frågeställningen. Jag uppskattar det, även om jag fortfarande tycker 300kr är snålt. Det kan man ju lägga på cigaretter, läsk och chips utan att blinka... Den summan känns mest som att man inte ger någon effort alls. Och detta är alltså per familj, så ca 150kr per person? Det är typ som att ge en pizza i present... Tycker jag.
    (slut citat)

    Så det är dit dina pengar gott till, cigg, chips och läsk (utan att blinka)?
    Då förstår jag fullt ut att du inte har "ekonomiska möjligheter just nu" när du slösar pengar på sånt.

    Du kunde ju sparat de 300kr och struntat i cigg, chips och läsk så hade du haft ekonomisk möjlighet NU att lägga 8000kr till din egna son i stället för att TIGGA pengar från släkten.
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 16:13:32 följande:
    Sedan tycker jag du bara verkar grinig och otrevlig. 


    Tja om man är grining och otrevlig bara för att man anser att det är vidirigt att kalla folk för snåla för presenter/bidrag på summor på 500kr eller lägre (som DU verkligen gör) så är jag hellre det.
    Då det är definitivt ett bättre alternativ än att vara som du är TS  d.vs "trevlig, girig och tigga pengar av släkten och kalla folk för snåla om de inte lägger 1000kr eller mer på ditt barn".  Drömmer
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 09:00:25 följande:
    Just i vårt fall är det speciellt. Det har med sporten att göra - och om man inom familjen väljer att göra det speciellt är det väldigt lätt att - skämtsamt - motivera det. I detta fallet "Xxx fyller ett jämt dussin!" 

    Sedan kan ni torrbollar tycka vad ni vill om det! Det var aldrig min frågeställning. 
    Nej sant.. 
    Men du i stället för att tigga in pengar av släkten, så kan du ju ta ett SMS lån i stället. Så kan du ju betala av SMS lånet med dina "cigg, läsk och chips" pengar du lägger på månaden utan att blinka.
    Det var ju du som hävdade att det klara man ju minsann av att göra.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Virriga Vera skrev 2020-05-19 12:56:24 följande:
    Jag tycker ärligt att det är så fult att ni anklagar era släktingar för snåla och förväntar att de som är välbärgade ska ge mer pengar, just för att de har mer pengar. Det är lätt att vara generösa med andras pengar och ett väldigt osympatiskt drag. Er son kan inte får vad han helst vill ha eftersom ni inte har råd, inte för att era släktingar är snåla.
    Håller med dig fullt ut..

    Denna mening tåls att upprepas med.

    "Er son kan inte får vad han helst vill ha eftersom ni inte har råd, inte för att era släktingar är snåla."
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 12:50:30 följande:
    Vi har faktiskt gett dem en dyr barnvagn GRATIS!! Och massa annat som vår son växt firån. Hur mycket har de inte tjänat på det? Plus bjudit dem på ditten och datten över åren, gett jättefin bröllopspresent osv. Det har verkligen blivit klart för oss att vi verkligen inte blivit behandlade bra tillbaka! 
    Oh så en BEGAGNAD barnvagn (bara för att den råkade vara dyr) är likvärdigt med att "köpa NYTT"?

    Okey bra då vet jag. Man kankse skulle tipps dina släktingar hur förivrat du tänker.

    D.v.s "Begagnat" skall klassa och vara likvärdigt med "NYTT(oanvänt)".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 10:20:19 följande:
    Igen, var har jag påstått att jag lägger pengar på sånt? jag talade uppenbart om andra människor... 

    Sluta läs mina inlägg som djävulen läser bibeln, bara för att ni njuter av att ha hittat någon att hacka på. Ser ni itne hur patetiskt det är? 
    När skall du TS begripa en gång för alla att du får svar på exakt samma sätt som du ropar?

    Men som sagt om du inte har råd med utrustningen, som din son vill ha,  så är det dina problem. Det är inte släktens problem. Du får väl fixa fram pengarna själv via lån eller att snåla in på skräp du väljer att köpa om du nu inte köper cigg, ships och läsk.

    Om du inte har råd att prioritera DITT barn "för närvarande"  så är det du som gör en felprioritering i din ekonomi, kan du fatta detta någon gång. Eller är det bekvämare fär dig att skrika på FL om snåla släktingar som inte sprider pengar om kring sig på DITT barn?

    P.S Nej jag läser inte dina inlägg så som fan läser bibeln.. Jag vänder dina egna ord emot dig för att få dig att fatta hur korkat och fel du resonerar.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 12:01:08 följande:
    Ja, de som känner mig och som jag haft en riktig konversation med har hållit med. 
    Ja det finns ju FÅ människor som anser att "kärlek" och att "visa att man bryr sig" skall mätas i hur mycket pengar man kan lägga på andras presenter.  Du är ju en av dem TS som resonerar så.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    viseversa skrev 2020-05-19 14:27:16 följande:
    Exakt ts son kanske kan få beg han med. Betydligt billigare och passar ts ekonomi bättre så slipper hennes släktingar stå för sonens dyra intresse. 
    Precis, så...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-25 12:11:02 följande:
    Är du en bra person?
    Är du en bra person?

    Om ja.

    Varför skulle en bra person anklaga folk som lägger c:a 300kr på ANDRAS barn än sina egna vara "lite snåla"?

    Anser du att en bra person sitter och hånar folk och kallar dem för snåla som inte lägger 1000kr eller mer på presenter till andras barn än sina egna?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (x) skrev 2020-05-25 22:15:15 följande:
    Ja, TS är felfri....
    Ah, ja så måste det vara..


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??