• Fri 15 May 2020 19:33
    1503 visningar
    9 svar
    9
    1503

    Förlova sig - Hur gå tillväga?

    Jag och min sambo har varit tillsammans i över 6 år nu, det är på tiden att jag får tummen ur arslet och friar till henne.

    Har inte riktigt vågat göra det pga okunskap vid hur det ska gå till väga.

    Vågar man hyra en tillfällig ring för att sedan åka in med henne så hon får bestämma vilken förlovningsring hon vill ha själv, vill ju inte chansa på att köpa en ring för 6000-20000 och sen så gillar hon den inte!

    Frågar man om hon vill gifta sig med mig eller om hon vill förlova sig med mig?

    Ska man köpa dubblet utav samma ring? eller är det bara kvinnan i förhållandet som ska ha förlovningsring? Menar, om jag köper en diamantring till henne... ska jag också gå med en sån? Låter osannolikt men frågar lika gärna när jag ändå håller på.

    Hur gjorde ni när ni friade till eran tjej/kille?

    Har däremot kollat på en ring som jag vet att hon har tittat på (sen om hon verkligen vill ha den vet jag ej) det är denna: https://www.glamira.se/glamira-ring-jenaira.html?itm_source=recommendation&itm_medium=sorting&stone2=diamond-Brillant&alloy=yellow-750&diamond=diamond-topaz

    O
    ch sen hur ska man få reda på vilken storlek hon har på fingret utan att väcka misstanke? Jag har en aning, men inte helt 100.
     Citera+  Citera
  • Svar på tråden Förlova sig - Hur gå tillväga?
  • Fri 15 May 2020 19:42
    #1

    Tycker du ska fråga om hon vill gifta sig med dig. 

  • Fri 15 May 2020 19:43
    #2

    Enligt svensk tradition bestämmer man gemensamt att förlova sig, sen går man och köper ringar tillsammans. Både mannen och kvinnan har en ring. Vissa graverar in datumet de bestämde att förlova sig och tar på ringarna direkt. Andra sätter ett datum i framtiden och gör något speciellt den dagen.

    Tror det är väldigt ovanligt att fria med en stor blingbling-ring à la amerikanska romantiska filmer i Sverige. Vet de som friat med en ring av typ aluminiumfolie och sen gått och köpt ringar tillsammans. Men det vanligaste tror jag fortfarande är att ta upp ämnet och diskutera tillsammans.

  • Fri 15 May 2020 19:47
    #3
    +1
    BuoBä skrev 2020-05-15 19:43:55 följande:
    Enligt svensk tradition bestämmer man gemensamt att förlova sig, sen går man och köper ringar tillsammans. Både mannen och kvinnan har en ring. Vissa graverar in datumet de bestämde att förlova sig och tar på ringarna direkt. Andra sätter ett datum i framtiden och gör något speciellt den dagen.
    Tror det är väldigt ovanligt att fria med en stor blingbling-ring à la amerikanska romantiska filmer i Sverige. Vet de som friat med en ring av typ aluminiumfolie och sen gått och köpt ringar tillsammans. Men det vanligaste tror jag fortfarande är att ta upp ämnet och diskutera tillsammans.
    Varför skriver du filmer? Det sker i verkligheten också. Du rätt att det är ovanligt i Sverige, men betydligt vanligare t.e.x i USA. 
  • Fri 15 May 2020 19:50
    #4
    SweeneyTodd skrev 2020-05-15 19:47:07 följande:

    Varför skriver du filmer? Det sker i verkligheten också. Du rätt att det är ovanligt i Sverige, men betydligt vanligare t.e.x i USA. 


    För att det är från filmer som svenskar känner till det, och det gärna är lite extra "over the top" på film.
  • Fri 15 May 2020 19:59
    #5
    -1

    Jag önskar inget hellre än att min sambo friar till mig på "gammaldags" vis. Jag hade blivit överlycklig. Men hade absolut nöjt mig med en billig ring för max 1000 kr. Har sett en jättefin för bara några hundralappar. Men alla är vi olika så vet du med dig att hon vill ha en dyr ring så skulle jag råda dig att fria med en tillfällig så får hon välja själv. Men annars är det väl en varsin ring till er vid frieriet (förlovningen) och en vigselring till henne vid bröllopet. Eller om du också vill bära två ringar så en varsin vid bröllopet med. :)

  • Fri 15 May 2020 20:10
    #6
    BuoBä skrev 2020-05-15 19:43:55 följande:
    Enligt svensk tradition bestämmer man gemensamt att förlova sig, sen går man och köper ringar tillsammans. Både mannen och kvinnan har en ring. Vissa graverar in datumet de bestämde att förlova sig och tar på ringarna direkt. Andra sätter ett datum i framtiden och gör något speciellt den dagen.
    Tror det är väldigt ovanligt att fria med en stor blingbling-ring à la amerikanska romantiska filmer i Sverige. Vet de som friat med en ring av typ aluminiumfolie och sen gått och köpt ringar tillsammans. Men det vanligaste tror jag fortfarande är att ta upp ämnet och diskutera tillsammans.
    Vad tråkigt att diskutera det, tycker jag. Mycket roligare att få ett frieri. 
  • Fri 15 May 2020 20:16
    #7
    -1
    SweeneyTodd skrev 2020-05-15 20:10:53 följande:

    Vad tråkigt att diskutera det, tycker jag. Mycket roligare att få ett frieri. 


    Jag föredrar att man är överens om en sån sak och hade inte uppskattat att bli överraskad. Men man får tycka olika.
  • Kusine­n
    Fri 15 May 2020 20:46
    #8

    Det traditionellt svenska är att både mannen och kvinnan har en för,ovningsring. Kvinnan f0r sedan även en vigselring och mannens för,ovningsring förvandlas till vigselring.

    I en del a dra läner är det istället så att enbart kvinna har förlovningsring, men som sagt ej enligt svensk tradition

    I Sverige har det också varit vanligt med släta ringar även för kvinnan och om man haft en utsmyckad ring har det oftast varit vigselringen. Men traditioner förändras och numer är det vanligt med utsmyckade förlovningsringar.

  • sextio­talist
    Sun 17 May 2020 10:30
    #9
    Grilimy skrev 2020-05-15 19:59:59 följande:

    Jag önskar inget hellre än att min sambo friar till mig på "gammaldags" vis. Jag hade blivit överlycklig. Men hade absolut nöjt mig med en billig ring för max 1000 kr. Har sett en jättefin för bara några hundralappar. Men alla är vi olika så vet du med dig att hon vill ha en dyr ring så skulle jag råda dig att fria med en tillfällig så får hon välja själv. Men annars är det väl en varsin ring till er vid frieriet (förlovningen) och en vigselring till henne vid bröllopet. Eller om du också vill bära två ringar så en varsin vid bröllopet med. :)


    Kan du definiera gammeldags?

    Det gammeldagsa i Sverige är en enkel ring.

    Går man än längre tillbaka i tiden så är det föräldrarnas beslut.

    Många kopplar ihop gammeldags med amerikanska traditioner och i Sverige är det mer nymodigheter
Svar på tråden Förlova sig - Hur gå tillväga?