Är det här riktig ocd/tvångssyndrom?
Hej,
Jag behöver hjälp, jag vet det innerst inne. Jag ska försöka korta ner mitt problem så fler orka läsa.
Jag är ganska säker på att jag lider av ocd. Städmani. Jag håller på med saker som jag inte tror är normalt. Städar större delen av mina dagar. Mitt liv handlar väldigt mycket kring städning. Jag städar även fast det är rent. Jag vet det, ändå får jag grov ångest om jag inte gör det. Jag hänger upp mig på saker i perioder och då fokuserar jag mer på det. Det senaste är golvet, och har varit en längre period. Jag har en fråga angående det för att verkligen se om fler känner likadant. Som ni förstår Känn er jag skam över att prata om detta ned vänner/familj, därav tar jag det här.
Okej så, jag moppar/skurar/torkar golvet ofta. Vi har nyligen flyttat till ett nybyggt hus med helt nytt golv, ändå vill jag skura det ofta. Så fort någon har varit på besök så känner jag att golvet blivit smutsigt/äckligt, det är väl inte normalt? Synar golvet hela tiden för att se så ingen fläck uppstått. Alla rum i hela huset är nyskurade sedan några dagar. Jag har känt mig så tillfreds med det inför helgen. Idag kom min pappa på ett snabb besök för att se vårat nya boende. Han går in med skor i alla rum. Upp på övervåningen, in i vårat sovrum osv. Detta förstörde min kväll. Allt raserar för mig av sådana saker. Nu får jag ta och torka om alla golv ikväll eller imorgon igen. Är det normalt att känna såhär? Golven blev inte märkbart smutsiga, inte så att han lämna efter sig spår av sina skor. Dom var torra. Men vetskapen om att han har gått med dom skorna i fågelskit, offentliga toaletter osv. Gör mig spyfärdig och så ångestfylld.
Detta är en händelse ur min vardag. Sånt här sker hela tiden fast i olika sammanhang och såklart olika händelser. Men det tar kål på mig. Det tar ju både min tid och energi. Jag kommet försent jämt för att jag städar, skrubbar på rena ytor som kanske var smutsiga först, men jag fortsätter tills min hjärna känner att nu är det rent, inte när jag ser att det är det, om ni förstår. Det är psykiskt.
Min fråga till er är om det här är normalt, är det någon som känner igen sig? Är det någon som kanske kan hjälpa mig att tänka på andra sätt?
Jag kan ganska lätt gå tillbaka och se ungefär när min mani/ocd började.