• Pinotage

Är det här riktig ocd/tvångssyndrom?

Jag har en släkting med OCD och har levt med en kvinna med OCD - jag skulle säga att du har OCD med den beskrivning du ger, speciellt i och med att det ger dig ångest. Sök hjälp nu - det finns hjälp att få.

• Pinotage
    Anonymsju skrev 2020-05-19 14:07:46 följande:
    Hur var det att leva med en kvinna som hade ocd? Handlade det också om städning?

Ja - Det handlade om städning och även renlighet i största allmänhet. Hon hade också många regler hon satte upp för sig själv, som till exempel att man kan inte ställa in ett glas som man diskat ytterst utan det nydiskade måste stå längst in i skåpet. Jag hamnade i ett medberoende och mådde inte särskilt bra av det om jag ska vara ärlig. Nu var situationen komplicerad för hon hade också en personlighetsstörning som var mycket värre än OCD. Jag älskade över allt annat - men det gick inte att leva med henne - enbart OCDn kunde jag nog ha hanterat, men inte det andra.

Hon hade ingen självinsikt alls i OCDn - jag tycker att du har kommit långt bara genom att ha insikten att det är ett problem.

• Pinotage
    Anonymsju skrev 2020-05-19 14:07:46 följande:
    Hur var det att leva med en kvinna som hade ocd? Handlade det också om städning?
    Du får gärna skicka pm om du har specifika frågor - vill inte gå in på för mycket detaljer här.
  • Pinotage
    Anonymsju skrev 2020-05-19 15:26:14 följande:
    Okej, jag känner igen mig i det du beskriver. Jag har också mycket "regler" för mig. Jag gör mycket saker i hemmet på ett visst sätt. Reglerna är så inpräntande i mig att något annat är helt orimligt, samtidigt som jag vet att den enda som kommit på dessa regler är jag, och det finns ingen som skulle bry sig om jag gjorde saker på ett annat sätt. Min sambo frågar ofta om han ska göra något gällande städning tex. men jag svarar alltid nej, för att jag vill ha kontroll. Vilket ju resultaterar i att jag kör slut på mig själv.

Jag märker att jag värderar mig själv i hur rent det är hemma. Jag kan inte gå en dag utan att städa något/ta tag i saker hemma, känner mig värdelös då om jag inte gör något. Kan tillägga att jag gör annat också (tränar tex rätt mycket, springer 2-3 mil i v) bara där borde jag ju känna mig "duktig" egentligen. Men nånstans har just städningen blivit något som jag tvingar mig själv till hela tiden trots att det är rent, men annars är jag inte duktig.

Blev kanske lite flummig text, men försökte förklara hur jag tänker..

Det blev inte alls flummigt och jag känner igen det du skriver väldigt väl. Jag fick heller inte hjälpa till med städning för då blev det inte gjort ordentligt enligt henne. Nu kunde hon inte veta det för jag fick inte städa en enda gång
    För henne var det också ett behov av att känna sig duktig - hon sa många gånger att ...-  Det här är verkligen något som jag kan och är bra på ....
    Jag tycker absolut att du ska söka hjälp - det är inget att skämmas över och vården har alltid tystnadsplikt, så ingen behöver få veta något. 

Svar på tråden Är det här riktig ocd/tvångssyndrom?