Inlägg från: Dekanteor |Visa alla inlägg
  • Dekanteor

Sveriges Radio SVT vänster vridna?

Padirac skrev 2020-05-29 20:48:46 följande:
    Ja, du säger 'vänstervinklat, men jag ser inte att du klargör särskilt väl vad du avser eller vad som är opartiskt.

Du refererar till andra -men du anger inte vad du faktiskt menar - annat än att det skulle vara uppenbart för de som gått utanför dörren.  Jag antar att du anser att du gått utanför dörren och har bra koll på detta och utan större problem kan redogöra och beskriva för vad du faktiskt menar.. de ostensiva definitionerna som du ger är  ospecifika...

Du hänvisar till rapportering/diskussion av brott, straff, skatter, jämställdhet och invandring/integration - men du klarar inte av att redogöra för vad i sig som utgör vänstervinklat, det som är kännetecknande för denna vinkling.

I fråga om invandringen vill du ställa detta mot kostnader och brottslighet, att hålla politiker till svars... Är det en högervinkling, neutral frågeställning eller är det drivet av fördomar och rasism?

Sen säger du att det egentliga problemet är det som inte rapporteras/diskuteras.. Är det månne frånvaron av politisering som åter igen lyser igenom?

Så kan du redogöra för vad du menar vinklade åsikter åt vänster och höger  och vad som är en neutral ej vinklad hållning i frågorna du pekar på.

Ge exempel på vad som är vänster, höger och neutralt i fråga om rapportering av  nedanstående ämnen du själv tagit upp

Brott
    Straff  
    Skatter
    Jämställdhet
    Invandring
    Integration
    Koppla invandring till kostnader 
    Koppla invandring till brottslighet
    Hålla politiker som ansvariga för invandringens kopplingar till kostnader
    Hålla politiker som ansvariga för invandringens kopplingar till brottslighet

Jag tror att när vi borrat oss igenom dessa frågor återstår det som alltid varken mer eller mindre en anklagan om att vänstervinkligen är en frånvaro av politisering av PS
    Bjorkeled skrev 2020-05-29 20:14:56 följande:
    ....

Det är oftast det man väljer att INTE rapportera som är det största problemet.
    Om du tar dig tid att lyssna på de herrar jag refererade till i förra inlägget, när de pratar om public service, så beskriver de väldigt tydligt problemen för dem som vill lyssa.
    ....
    Alltså han/hon både säger det och skickar ju länkar till det...du verkar inte särskilt mottaglig. Läste du ens?
    Att försöka koppla invandring och kostnader med rasism är fördomar är bara pinsamt av dig och säger nog mer om dig än andra.

I de flesta undersökningar har människor till höger om mitten lägre förtroende för public service i Sverige och media generellt. Vid någon europerisk undersökning i olika länder stack Sverige ut för att just folket tyckte mediarapporteringen överlag är vänstervinklat.
    Är detta bara en slump tror du? Alla dessa människor bara är tokiga?
  • Dekanteor
    Padirac skrev 2020-05-30 09:12:18 följande:
    Ja, skribenten  säger det - men inte vad denne avser eller menar utgör grunden för sitt påstående.

Så frågan står kvar - vad menar skribenten egentligen.

Och denna undersökning du refererar till vore intressant att ta del av - inte bara att du säger att den är gjord.

Ser du likheten i bristande argumentation både du och  skribenten tidigare gör er skyldiga till?
    Vad yrar du om? Spelar du dum eller driver du med oss?
    Skribenten menar precis det som står.
    Han/hon skriver ju vad denna tycker och ger exempel och länkar på fler exempel.

Ta till dig dem och analysera varför det är så innan du börjar slänga ur dig om dålig argumentation.

Här är en undersökning med några europeriska länder:
    www.europaportalen.se/2016/02/yougov-svensk-media-mest-vanstervinklad

• Dekanteor
    KillBill skrev 2020-05-30 09:40:47 följande:

I den stora SOM undersökningen så har alla väljare utom SDs ett mycket högt förtroende för bl.a. Sveriges television. Därför antar jag att du med höger om mitten menar SD och det är ett ytterkantsparti. Jag tycker att det är konstigt att lägga så stor vikt på vad extremerna tycker.

1. Förtroendet har minskat allt mer de senste åren...och polariseringen ökat.

Från 2020:
    "Polariserad tilltro

Frågan om public service neutralitet har väckt stor debatt under våren ? framförallt från Sverigedemokraterna som återkommande kritiserat SR och SVT för att vara partiska i sin rapportering. Och frågan om public service är precis som förra året polariserad mellan partierna.

I genomsnitt har omkring 80 ? 90 procent av S-, L-, V-, C- och MP-väljarna högt förtroende för public service, men hos KD, M och SD syns en lägre tilltro. Bland kristdemokrater har ca 60 procent högt förtroende, en ökning på 10 procent från förra året.

Moderaterna har 54 respektive 58 procent högt förtroende för SVT respektive SR, medan Sverigedemokraterna har lägst förtroende. Hos SD-väljarna har 30 procent högt förtroende för SVT, och 34 för SR."
    www.svt.se/kultur/fortroendebarometern-2020

Från 2018:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/fortroendet-for-svt-sjunker-till-hoger

2. Om du tycker att det är konstigt att lägga någon vikt vad 20-25% av befolkningen tycker är det du som är extrem, ingen annan. Kryp tillbaka under din sten tack.

• Dekanteor
    Padirac skrev 2020-05-31 00:52:57 följande:
    See att en av debattörerna du länkar till svänger dig med begreppet "kulturmarxism"..

Troligen vet debattören inte vad denne pratar om, (trovärdighet enligt Åkesson ) ... Men vad denne säger är alltså att SVT deltar i en judisk konspiration... Vad har hänt med MUF... *Idioti* är det närmaste jag tänker på... Undrar om debattören har vett nog att pudla och be om ursäkt ..

"Kulturmarxism, av engelskans Cultural Marxism, är en pejorativ politisk term och bygger på en konspirationsteori baserad på föreställningar om att judar och personer runt Frankfurtskolan försöker krossa den västerländska kulturen och kristendomen genom kulturkrig, bland annat genom att etablera politisk korrekthet och multikulturalism som norm. Denna teori framförs och används framförallt av tänkare och opinionsbildare inom den radikala högern[förtydliga] och extremhögern i USA och Europa.

Forskare har spårat och kopplat konspirationsteorin om kulturmarxism till samma idégrund och tradition som det nazistiska uttrycket kulturbolsjevism, som gick ut på att vissa modernistiska konstformer dominerades av judar, och teorin om existensen av en judisk-marxistisk konspiration kallad judebolsjevism, som går ut på att bolsjevismen i Ryssland var en av judar kontrollerad rörelse."
    Alltså du verkar inte särskilt intresserad av att diskutera ämnet eller ta till dig informationen... att moderater skulle stå för dessa åsikter bara för de använt ett visst begrepp är inte klokt.

Istället för att försöka anklaga människor för rasism som du gjorde tidigare mot skribenten eller haka upp dig på ord när det finns mycket annat som talar mot vad du försöker få fram, så kan du försöka argumentera för din sak...
    Det du har gjort hittills är att inte bemött något som skrivits och försökt smutskasta människor...

• Dekanteor
    Bjorkeled skrev 2020-05-30 20:56:40 följande:
    En sjunkande siffra, Och det är ju detta som är poängen; förtroendet fortsätter att sjunka.

Istället för att låtsas som att det är bra siffror, ställ dig följfrågan; varför upplever folk som har högersympatier att de inte kan lite på public service i samma utsträckning som de på vänsterkanten?
    Precis detta...trenden de senaste åren är sjunkande. Bara för att det studsar upp några enheter årsvis så är ju den totalta sammanfattningen att förtroende blir lägre...och framförallt att det är en sådan skillnad beroende på vart man ligger på den politiska skalan.
    Denna typ av fråga brukar det aldrig komma något svar på fran vänsterkanten av någon konstig anledning...
  • Dekanteor
    Padirac skrev 2020-05-31 22:50:48 följande:
    Ja, du _anser_ det och skribenten _tycker_ det

Kan du drista dig till att redogöra för vilka skäl du har till att du _anser_ det

Ge exempel på vad som är vänster, höger och neutralt i fråga om rapportering av  nedanstående ämnen 

Brott
    Straff  
    Skatter
    Jämställdhet
    Invandring
    Integration
    Koppla invandring till kostnader 
    Koppla invandring till brottslighet
    Hålla politiker som ansvariga för invandringens kopplingar till kostnader
    Hålla politiker som ansvariga för invandringens kopplingar till brottslighet

Jag tror att när vi borrat oss igenom dessa frågor återstår det som alltid varken mer eller mindre en anklagan om att vänstervinkligen är en frånvaro av politisering av PS
    Allså, du bara bräker ur dig samma lista...är du en robot eller? Det verkar inte så seriöst.
    Skälen till varför människorna i tråden tycker att public service är vänstervridet exemplifieras ju av bl. a länkarna...som ger tydliga exempel och fall på de olika ämnena.

Sluta larva dig nu och svara på motfrågrna istället om du vill diskutera något istället för att bara ignorera dom som faktiskt försöker utveckla sina ståndpunkter.
  • Dekanteor
    Bjorkeled skrev 2020-05-31 21:18:31 följande:
    Jag tror inte att vi kommer så mycket längre med varandra snart.
    Du har fått länkar på exempel och jag har beskrivit vad jag tycker ett flertal gånger.
    Om du ändå inte vill läsa eller diskutera sakfrågan spelar det ju ingen roll.
    Istället för att haka upp dig på detlajer, lyft blicken och se helheten.
    Jag har lagt fram en hel del som borde få dig att fundera på hur det kommer sig att folk tycker att public service i Sverige har en slagsida åt vänster.

Men jag ser vart du kommer ifrån.

Tyvärr så tycker jag föraktet för högerväljare i allmänt och sverigedemokrater i synnerhet genomsyrar din och "KillBill"s framtoning här.

Ni tillämpar den klassiska vänsterretoriken; blunda, förneka och smutskasta. Denna metod som har varit så skadlig för vårt debattklimat och yttrandefrihet i Sverige.

Det spelar ingen roll vad som läggs framför er, harmoniserar det inte med er ideologi blir det kortslutning.
    Maskineriet går igång och åsiktskorrdidoren måste försvaras. Alltid redo att sparka nedåt på era landsmän.

I Sverige kan vänstersidan lägga årtal på att diskutera om problemen verkligen ens existerar. Och när man har kommit underfund med att de existerar, ja då ska man diskutera ytterliggare en tid på hur man ska benämna problemen. Sen går allt åt skogen och då står man där plötsligt och har varit "naiv". 
    Helt omvänt vill man nu ta del av alla de förslag och kunskap som har tagits fram av dem som igår kallades för "rasister", "högerspöken", "borgarsvin", "konservativa", "husblattar" osv. Om och om igen. Oavsett fråga.

Otroligt tröttsamt.

Det som man kan glädjas åt är att ni är en minoritet idag ute bland folk. Dock ständigt överrepresenterde i media, myndigheter, statligt finansierade organsisationer osv. Men de döda fiskarna blir mindre til antalet i strömmen så att säga.
    Det har vi internet med sociala medier, bloggar, wikipedia, tillgång till statliga arkiv, visselblåsare och brytet informationsmonopol från bl.a public service att tacka för.

Folk är inte dumma i huvudet för att de tycker annorlunda. Det är svårt för er att accpetera har jag lärt mig, men en univerisal sanning likväl.

Ta till er av den oro och bristande tillit, inte bara till public service, utan även till media överlag, myndigheter, trygghet för familjen och samhällskontraktet många av era systrar och bröder känner.

Det gör man inte genom att stoppa huvudet i sanden eller väljer att titta bort för att de som framför kritiken inte tar samma valsedlar i handen som ni.

Återigen; det finns mängder med information, fakta, otaliga exempel och folk (även gamla medarbetare) som uppenbarligen tycker att svensk public service är vänstervinklad.

Tycker ni verkligen inte att det finns några problem med opartiskheten inom svensk public service?
    Ja...håller med. Det är tragiskt hur detta hanteras i vänsterkretsar.
    Frågorna kommer du nog aldrig få svar på av dessa människor tyvärr...
    De är inte intresserade av diskusion, de vill kväva den.
  • Dekanteor
    Gasolgrillen skrev 2020-06-01 23:28:43 följande:
    Suck. Varför kan man aldrig diskutera en fråga utan att dra in extremister i resonemanget? Att man står lite till höger om mitten betyder inte att man sympatiserar med högerextremister.

Vilka tjänar på att försöka dra in ALLA i kriget mellan de extrema grupperna. För mig är båda sidor mental handikappade. Det är mer givande att försöka kommunicera med en bondkatt.
    Håller med...men det är tyvärr så dessa grupper jobbar...skyller i från sig och drar sig med rena konspirationsteorier. De många kritiska rösterna mot PS kommer ju från hela högerblocket och även mitten.
    Dessa mäniskor som totalt förnekar och det ens finns problem och istället går till motattack med lögner och smutskastning visar ju väldigt tydligt vad för karaktär de har som individer men också vart de står politiskt...vänstern är i många fall inte bättre än så här tyvärr...

De är inte det minsta intresserade av ett oberoende PS de vill ha tolkningsföreträde.
  • Dekanteor
    Hobgoblin skrev 2020-06-03 19:25:20 följande:
    Intressant eftersom Ring P1 skall vara ett tvärsnitt av vad svenska folket tycker.
    Håller med om att det finns en hel del "spanare" som ringer in men - de som leder programmet är tyvärr alldeles för PK. Allihop men Täppas var nog fan värst!
    Som i ett sådant här forum skall väl diskution och åsikter uppmuntras - eller??
    Inte kvävas!
    Ja om inte P1 är var skevt nog kan man ju fråga sig hur P3 med väldigt tydlig vänsterprofil kunde få fortgå så länge under parollen "ett oberoende public service" är ju en fråga för kommand generationer och forska i...
  • Dekanteor
    Bjorkeled skrev 2020-06-02 20:52:20 följande:
    Instämmer helt.
    Självklart ska inte public service vara vridet åt något håll.

Varför dessa individer tror att bara för att man påvisar alla de problem med vänstervridningen som PS har så vill man göra ett PS med slagsida åt höger, är för mig främmande.
    För de allra flesta är detta självklart att så inte är fallet.

Rekommenderar ett poddavsnitt med två moderater som analyserar och pratar om bl.a rapporten som diskuterades tidigare i tråden, där det påvisas att PS i poltiska frågor enbart har fällts för GAL/vänster-vinkling i granskningsnämden.
    Det är de första ämnet de börjar prata om (02.55 in). Här är en länk för intresserade:
    play.acast.com/s/godton/tag%3Asoundcloud%2C2010%3Atracks%2F636241911
    Kan varmt rekommendera att fortsätta lyssna på avsnittet, de har även en del intressanta inlägg och samtal om våra integrationsproblem.

Om man ändå på ett rent intellektuellt plan vill försöka förstå hur dessa individer i tråden tänker och hur de kan blåneka alla de problem som uppenbarligen finns med svensk public service, måste jag flika in vår gamle vice statsminister Per Ahlmarks bok om vänstern i Sverige. "Vänstern och tyranniet".
    www.adlibris.com/se/bok/vanstern-och-tyranniet-9789177031611

"God historieskrivning borrar djupt där den står, men kännetecknas av tidlöshet. Just en sådan bok är Vänstern och tyranniet. Den är en uppgörelse med kommunismens medlöpare, men missar aldrig målet: det fria samhällets fiender i alla dess förklädnader. Därför är Vänstern och tyranniet lika aktuell i dag som för ett kvarts sekel sedan."

Det är enligt mig dessa meknismer som lever kvar i den mer totalitära vänster som visar sig bland annat här i tråden;
    bluna, förneka, smutskasta. Idelogin och åsiktskorridoren måste försvaras till varje pris.
    Oavsett utfall för befolkningen. I detta trådämnes fall, ett icke oberoende public service.

I den "nya" vänstern som vuxit fram, tydligt förknippade med den så kallade "Generation Snowflake", visas samma typ av agg mot demokrati och öppet samtal.
    Vid ser det vid våra universitet, gymnsieskolor, hos politiker, skattefinanserade föreningar osv.
    Alltid kränka och vill få bort kritiska röster när deras ideologi och världsbild fallerar vid öppna intellektuella diskussioner.
    Dock samma mekanismer som tidigare generationer; blunda, förneka, smutskasta.

Det är samma maskineri som körts igång i andra viktiga samhällsfrågor som invandring, integration, brott och straff, hederskultur, klankultur osv.
    De förödande konsekvenser det har fått för vårt land vet vi alla idag.

Att beskylla och smutskasta högern i allmänhet och sverigedemokraterna i synnerhet för deras egna oförmågor börjar, som jag sade tidigare i tråden, bli ganska tröttsamt.
    Folk har synat bluffen.

Det visar ju endast på det som är så uppenbart för alla som läser förutom dem själva; de har inte mycket att tillföra öppna diskussioner för att lösa samhällsproblem.

Jag påpekar återigen det självklara; internet finns och frodas.
    Vi kan utöva våra demokratiskt rättigheter och samtala med varandra fritt och vi kan hitta information, fakta och röster bortom ideologiska fiter och tidningars självcensur.

De öppna frågorna som jag har ställt tidigare tåls att upprepas:

Återigen; det finns mängder med information, fakta, otaliga exempel och folk (även gamla medarbetare) som uppenbarligen tycker att svensk public service är vänstervinklad.

Tycker ni verkligen inte att det finns några problem med opartiskheten inom svensk public service?
    Jadu som sagt...dessa faktum är det nog ingen som blint försvarar public service här som kan svara på.

De har ju hittills lyckats antyda att en del är "högerextremister" och "rasister" i alla fall men det var ju ganska väntat haha.
    Sanslöst igentligen men man kan bara skratta åt dem.
  • Dekanteor
    Bjorkeled skrev 2020-06-02 20:52:20 följande:
    Instämmer helt.
    Självklart ska inte public service vara vridet åt något håll.

Varför dessa individer tror att bara för att man påvisar alla de problem med vänstervridningen som PS har så vill man göra ett PS med slagsida åt höger, är för mig främmande.
    För de allra flesta är detta självklart att så inte är fallet.

Rekommenderar ett poddavsnitt med två moderater som analyserar och pratar om bl.a rapporten som diskuterades tidigare i tråden, där det påvisas att PS i poltiska frågor enbart har fällts för GAL/vänster-vinkling i granskningsnämden.
    Det är de första ämnet de börjar prata om (02.55 in). Här är en länk för intresserade:
    play.acast.com/s/godton/tag%3Asoundcloud%2C2010%3Atracks%2F636241911
    Kan varmt rekommendera att fortsätta lyssna på avsnittet, de har även en del intressanta inlägg och samtal om våra integrationsproblem.

Om man ändå på ett rent intellektuellt plan vill försöka förstå hur dessa individer i tråden tänker och hur de kan blåneka alla de problem som uppenbarligen finns med svensk public service, måste jag flika in vår gamle vice statsminister Per Ahlmarks bok om vänstern i Sverige. "Vänstern och tyranniet".
    www.adlibris.com/se/bok/vanstern-och-tyranniet-9789177031611

"God historieskrivning borrar djupt där den står, men kännetecknas av tidlöshet. Just en sådan bok är Vänstern och tyranniet. Den är en uppgörelse med kommunismens medlöpare, men missar aldrig målet: det fria samhällets fiender i alla dess förklädnader. Därför är Vänstern och tyranniet lika aktuell i dag som för ett kvarts sekel sedan."

Det är enligt mig dessa meknismer som lever kvar i den mer totalitära vänster som visar sig bland annat här i tråden;
    bluna, förneka, smutskasta. Idelogin och åsiktskorridoren måste försvaras till varje pris.
    Oavsett utfall för befolkningen. I detta trådämnes fall, ett icke oberoende public service.

I den "nya" vänstern som vuxit fram, tydligt förknippade med den så kallade "Generation Snowflake", visas samma typ av agg mot demokrati och öppet samtal.
    Vid ser det vid våra universitet, gymnsieskolor, hos politiker, skattefinanserade föreningar osv.
    Alltid kränka och vill få bort kritiska röster när deras ideologi och världsbild fallerar vid öppna intellektuella diskussioner.
    Dock samma mekanismer som tidigare generationer; blunda, förneka, smutskasta.

Det är samma maskineri som körts igång i andra viktiga samhällsfrågor som invandring, integration, brott och straff, hederskultur, klankultur osv.
    De förödande konsekvenser det har fått för vårt land vet vi alla idag.

Att beskylla och smutskasta högern i allmänhet och sverigedemokraterna i synnerhet för deras egna oförmågor börjar, som jag sade tidigare i tråden, bli ganska tröttsamt.
    Folk har synat bluffen.

Det visar ju endast på det som är så uppenbart för alla som läser förutom dem själva; de har inte mycket att tillföra öppna diskussioner för att lösa samhällsproblem.

Jag påpekar återigen det självklara; internet finns och frodas.
    Vi kan utöva våra demokratiskt rättigheter och samtala med varandra fritt och vi kan hitta information, fakta och röster bortom ideologiska fiter och tidningars självcensur.

De öppna frågorna som jag har ställt tidigare tåls att upprepas:

klyban skrev 2020-06-07 21:26:17 följande:

Hur du diskuterar berättar detta och att du är en medlöpare eller en MYCKET stark anhängare av högerextremism.
    Det är liksom inte jag som skriver det du gör, utan du.

Gasolgrillen skrev 2020-06-07 23:08:47 följande:
    Börjar du bli desperat? Kan du inte beskriva i detalj vad jag är och vad du har för bevis för detta?
    "Klyban" & "Padirac"...ni är ju ett par praktexempel på de vänsterväljare "Bjorkeled" beskriver här ovan.
    Ni har inget att tillföra utan bara kastar skit kring er.
    Kan ni inte ha en bättre nivå och diskutera de problem public service har med vänstervridningen så kan ni väl sluta förpesta tråden i alla fall.
    Tack på förhand.

• Dekanteor
    Gasolgrillen skrev 2020-06-11 01:47:02 följande:
    Det är inte ett dugg svårt för mig att påvisa att SVT brister i objektivitet.

Dock korrekt att jag slutat försöka, anledningen har du fått om bakfoten dock.
    klyban skrev 2020-06-11 09:03:38 följande:

Vi väntar fortfarande, så lite svårt verkar det vara för dig och påvisa subjektiviteten ifrån SVT.

Vi alla vet anledningen.

Om du hade besvärat dig med att läsa allt som har skickats i tråden så hade du förstått varför många tycker public service har problem med sitt oberoende Klyban...finns många länkar och fakta i tråden...

Bland annat Janne Josefsson. Men enligt din logik Klyban är han också en högerextremist?... Jag hoppas du förstår hur löjlig du framställer dig själv.

"Janne Josefsson - Public Service är inte oberoende" Vänstervridet

Svar på tråden Sveriges Radio SVT vänster vridna?