Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Ögonfärg

Anonym (.) skrev 2020-05-17 21:35:11 följande:

Dina två barn borde ha bruna/mörka. Antagligen ändrar färgen sedan eller så är han inte pappan.

Pappans mor- och eller farföräldrar har säkert blå ögon (någon av dem). Den genen har gått i arv till pappan och därmed har han möjlighet att få blåögda barn. 

Inga konstigheter alls. 
  • Mrs Moneybags
    viseversa skrev 2020-05-18 09:56:45 följande:
    även om hans föräldrar haft bruna så kan det ändå bli blå då ts har blå. Dock inte lika stor chans för blå. Ca 25% för blå och 75% för bruna i det fallet. 
    Fast det krävs två blå anlag för att få till blå ögon, så någonstans måste det komma ifrån även från pappan. Det kan ju som sagt vara långt tillbaka. Skillnaden är att blåögda människor inte har bruna anlag, men brunögda människor kan mycket väl ha blåögda anlag. Detta är pga att blå ögonfärgsgener är recessiva. 
  • Mrs Moneybags
    LFF skrev 2020-05-18 10:14:01 följande:
    Nej, det är den förenklade skolversionen.

Både blått och grönt är egentligen mutationer av det bruna på ett eller annat vis. 

På denna länk finns det även en spännande karta om ögonfärgens ärftlighet även om den är förenklad. Det är tre olika gener som bestämmer ögonfärg. Och man tror att det är fler eftersom den inte förklarar vare sig grått eller melerat vad gäller ögon:

https://www.rotter.se/blog/entry/dna-foer-oegonen

https://illvet.se/manniskan/genetik/ar-bla-ogon-ett-genetiskt-fel

Ingen av de länkarna motsäger det jag skrev i mitt inlägg... För att få blå ögon måste man ärva blå anlag från båda föräldrarna, oavsett om föräldrarna har blå, gröna eller bruna ögon själva. 
    viseversa skrev 2020-05-18 10:21:14 följande:
    Ja dom blå anlagen kommer ju från den föräldern som har blå ögon såklart. Jag har en vän där hon har bruna och hela hennes familj har bruna. Hennes man har blå och deras barn har blå ögon som pappa. 
    Ja, och blå anlag måste i de flesta fall komma från båda föräldrarna för att det ska slå igenom...visst finns det undantag, men de är sällsynta.
Svar på tråden Ögonfärg