• viseversa

Ögonfärg

Min mamma har blå
    min pappa har bruna
    jag har bruna
    min bror har bruna

Min sambo har blå
    hans mamma har blå
    hans pappa har blå
    hans 3 syskon har blå

Jag och sambon har 6 barn tillsammans.
    Barn 1 flicka har isblå ögon
    Barn 2 flicka har gråblå ögon
    Barn 3 pojke har klart blå
    Barn 5 flicka har klart blå
    Barn 5 pojke har mörkt bruna
    Barn 6 pojke har isblå.

Så av 6 barn var det bara ett som fick mina mörkt bruna ögon. Alla andra fick blå. Jag har blå anlag från min mamma.

• viseversa
    Anonym (.) skrev 2020-05-17 21:35:11 följande:
    Dina två barn borde ha bruna/mörka. Antagligen ändrar färgen sedan eller så är han inte pappan.
    haha läs på lite. 
  • viseversa
    Anonym (ED-mamman) skrev 2020-05-17 21:38:20 följande:
    Eeh?? En blåögd och en brunögd kan visst få blåögda barn. Får man flera barn blir visserligen de flesta brunögda, men blå ögon- javisst. Har själv vänner med 4 barn ihop där han är brunögd och hon blåögd- 3 barn har bruna ögon, en blå.
    Vi har 6 barn. 5 av dom har blå som sin pappa och bara ett har mina bruna. Så nej det stämmer inte då även anlagen från ev mor och farföräldrar även spelar in.

Min mamma tex har blå ögon så jag bär på blå anlag från min mamma(jag har mörkt bruna). Så det är 50/50% chans för oss eftersom alla i sambons familj har blå.

Hade däremot båda mina föräldrar haft bruna hade det varit 75% chans för bruna och 25% för blå på våra barn. Då hade jag inte haft lika mycket blå anlag som jag har nu. 
  • viseversa
    LFF skrev 2020-05-18 09:48:58 följande:
    Och sen kan det bruna mutera och bli grönt.... smile2.gif Bara för att lägga in lite mer djävulskap i det hela.
    grönt är coolt. Barav 2% av jordens befolkning har gröna ögon. Men ingen av mina barn tillhör dom 2´%
  • viseversa
    Mrs Moneybags skrev 2020-05-18 09:55:35 följande:
    Pappans mor- och eller farföräldrar har säkert blå ögon (någon av dem). Den genen har gått i arv till pappan och därmed har han möjlighet att få blåögda barn. 

Inga konstigheter alls. 
    även om hans föräldrar haft bruna så kan det ändå bli blå då ts har blå. Dock inte lika stor chans för blå. Ca 25% för blå och 75% för bruna i det fallet. 
  • viseversa
    Mrs Moneybags skrev 2020-05-18 10:08:16 följande:
    Fast det krävs två blå anlag för att få till blå ögon, så någonstans måste det komma ifrån även från pappan. Det kan ju som sagt vara långt tillbaka. Skillnaden är att blåögda människor inte har bruna anlag, men brunögda människor kan mycket väl ha blåögda anlag. Detta är pga att blå ögonfärgsgener är recessiva. 
    Ja dom blå anlagen kommer ju från den föräldern som har blå ögon såklart. Jag har en vän där hon har bruna och hela hennes familj har bruna. Hennes man har blå och deras barn har blå ögon som pappa. 
  • viseversa
    Anonym (K) skrev 2020-05-18 10:59:18 följande:
    Det går ju väldigt bra att ha blå anlag som brunögd också. Två brunögda kan ju få blåögda barn.
    japp man kan såklart bära på blå anlag ändå. Jag har själv bruna ögon och bär på blå anlag. 
  • viseversa
    Anonym (ED-mamman) skrev 2020-05-18 16:27:37 följande:
    Jag skrev de flesta. Det finns alltid undantag och tydligen måste man i alla sammanhang nämna dom också. Om vi pratar alla par i hela världen där en är blåögd och en brunögd och alla dom skulle få flera barn så skulle de flesta av de barnen bli brunögda. Bruna anlag är starkare.
    vilket inte riktigt stämmer heller eftersom jag har blå anlag från min mamma. Och sambon bara har blå anlag så är det 50/50% chans. För oss vann dock dom blå generna garanterat.
  • viseversa
    Anonym (Tvåfärgat) skrev 2020-05-18 13:22:31 följande:
    Wow det visste jag inte. Känner mig speciell nu! Har riktigt gröna ögon :D
    Ja du är speciell. Dock är den mest ovanliga färgen ljust lila. Ja det finns folk med ljust lila ögon men det är så extremt ovanligt att man inte vet hur många det finns i världen.

Hade en mamma på en förskola jag jobbade på som hade bärnstensgula ögon. ALDRIG sett det innan och aldrig sett det efter. Måste vara någon muterad ljuuus brun eller något. Så himla coolt. 

Hon hade två barn. Den äldsta hade blå den yngre hade kastanjebruna så jag antar att hon hade bruna anlag men hur ögonen på henne kunde bli gula vet jag inte. 
  • viseversa
    sextiotalist skrev 2020-05-19 09:21:20 följande:
    Det har min mamma
    Ingen av oss har ärvt detta
    vad var din mamma? 
  • viseversa
    sextiotalist skrev 2020-05-19 09:21:20 följande:
    Det har min mamma
    Ingen av oss har ärvt detta
    lila eller gula?
  • viseversa
    sextiotalist skrev 2020-05-19 10:30:19 följande:
    Ingen har ärvt den färgen, inte heller nästa generation.
    Däremot har min mormors gröna ögon och röda hårfärg hamnat hos ett av syskonbarnen
    Tror det är bruna ögon men av någon anledning blev dom så ljust bruna att dom blev gula. Men anlagen är bruna. Typ en mutation snarare än arv så man kan inte ärva gula ögon då det är en "miss"
  • viseversa
    Anonym (Myran) skrev 2020-05-19 13:23:18 följande:
    Jag har en släkting med lila ögon. Han har även albinism, så jag tänker att det har med det att göra, dvs brist på pigment i ögonen.
    Ja då är dom nog så ljust blå och som du säger brist på pigment att dom ser lila ut. Men jag pratar om folk som itne har albinism som har lila ögon. 
Svar på tråden Ögonfärg