• Anonym (ts)

Hur släpper man taget

Hur kommer man över någon? Någon som man aldrig ens "hade" på riktigt?...

Har varit så kär i samma kille i 2 år nu. Hur fan ska jag gå vidare? Hur fan ska jag klara av att "lämna" honom nu och gå vidare på riktigt? Jag är helt förtvivlad. Vet att jag måste avsluta vår relation en gång för alla. Men det gör så jävla ont och jag vet inte hur man släpper taget. Har aldrig lyckats.

/Hjärtekrossad

• Svar på tråden Hur släpper man taget
  • Anonym (Genom)

Genom att träffa någon ny som du blir kär i

• Anonym (sagaa)
    Anonym (ts) skrev 2020-05-17 23:07:57 följande:

Hur kommer man över någon? Någon som man aldrig ens "hade" på riktigt?...

Har varit så kär i samma kille i 2 år nu. Hur fan ska jag gå vidare? Hur fan ska jag klara av att "lämna" honom nu och gå vidare på riktigt? Jag är helt förtvivlad. Vet att jag måste avsluta vår relation en gång för alla. Men det gör så jävla ont och jag vet inte hur man släpper taget. Har aldrig lyckats.

/Hjärtekrossad

Du kan tänka att eftersom ni inte ens hade nåt på riktigt så vet du inte ens om det hade funkat.
    Ett av de bästa sätten är att inse att det är ett avslutat kapitel och att du ska se framemot ett nytt kapitel i livet..
    Hjärtesorg är aldrig lätt men det går över, börja dejta andra och fokusera på saker i livet som du gillar att göra. 

• Anonym (ts)
    Anonym (Genom) skrev 2020-05-17 23:27:41 följande:

Genom att träffa någon ny som du blir kär i

Jag har försökt träffa andra, men det slutar alltid med att jag inte vill mer.
  • Anonym (Fthfgvbhftkvf)

Terapi. Du behöver förstå varför du inte kan släppa taget om en person fast det inte finns något ni och som jag förstår det, aldrig hat funnits.

• Anonym (Genom)
    Anonym (ts) skrev 2020-05-18 00:15:22 följande:

Jag har försökt träffa andra, men det slutar alltid med att jag inte vill mer.

Samma för mig i början när jag skulle försöka komma över mitt ex, sen träffade jag en kille som jag började gilla och ja nu tillhör mitt ex liksom mitt förflutna
  • Anonym (James)

Börja först med rent konkreta saker : radera mobilnummer, ta bort och blockera från sociala medier, jobba på att det inte ska gå att ha kontakt alls på något sätt. Även genom att ta bort gemensamma vänner, Facebook-grupper där han finns etc

Ta bort sånt som distraherar dig i mobil och dator som bilder, sms, chattar, spel etc. Spara på tex en usb-sticka och lägg undan.

Samma sak med rent fysiska minnen om det finns foton, vykort, minnessaker etc. Lägg undan och stoppa ner i källaren.

Sen steg två är att sluta med allt som påminner om honom vad gäller rutiner. Sluta se samma tv-program och serier som honom, sluta använd datorn på samma tider som honom, sluta ställa klockan efter hans existens. Hitta nya saker som INTE är kopplat till honom.

Håll dig sysselsatt med nya saker och med nya rutiner. Ut och cykla, ring mormor, ät middag med familjen, ut i skogen, gå till gymmet, lägg pussel, regga dig på dejtsidor och bara njut av uppmärksamhet och flirt utan att gå längre, läs böcker, osv osv

Låt tiden gå och håll dig aktivt borta från honom så kommer du snart att släppa honom.

• Fjäril kär

Man släpper taget genom att man måste. Det gäller tyvärr att vara riktigt krass mot sig själv och se verkligheten som den är. Ställa dom där jobbiga frågorna till sig själv som gör ont. Att våga inse dom smärtsamma svaren och säga det högt. Att liksom göra slut med sig själv, med honom och med situationen man är i.

• Anonym (ts)
    Fjäril kär skrev 2020-05-18 08:40:31 följande:

Man släpper taget genom att man måste. Det gäller tyvärr att vara riktigt krass mot sig själv och se verkligheten som den är. Ställa dom där jobbiga frågorna till sig själv som gör ont. Att våga inse dom smärtsamma svaren och säga det högt. Att liksom göra slut med sig själv, med honom och med situationen man är i.

Och det är ju lite där mitt problem ligger. Jag har försökt intala mig själv så många gånger att jag måste gå vidare, släppa taget. Hakat mig fast vid alla negativa grejer med vår relation för att få mig själv att inse. Men det känns så omöjligt. 

Periodvis har det gått bra men halkar alltid tillbaka. I slutet av dagen är han den enda jag vill ha, sorgligt nog. Låter kanske sjukt för er men så är det. Han behandlar mig inte illa på något vis, det är inte det som är problemet. Problemet är att han ger mig 50% och jag behöver såklart 100%.
  • Fjäril kär
    Anonym (ts) skrev 2020-05-18 16:45:42 följande:

Och det är ju lite där mitt problem ligger. Jag har försökt intala mig själv så många gånger att jag måste gå vidare, släppa taget. Hakat mig fast vid alla negativa grejer med vår relation för att få mig själv att inse. Men det känns så omöjligt. 

Periodvis har det gått bra men halkar alltid tillbaka. I slutet av dagen är han den enda jag vill ha, sorgligt nog. Låter kanske sjukt för er men så är det. Han behandlar mig inte illa på något vis, det är inte det som är problemet. Problemet är att han ger mig 50% och jag behöver såklart 100%.

Fast det ÄR ju att behandla dig illa. Att inte ge dig 100%.

Acceptera inte något annat än 100. Köp inte resonemanget om varför det inte går och köp inte ursäkter och bortförklaringar.

Det är ju det jag menar med att se den krassa sanningen. Han väljer bort dig 50% och det är elakt. Varför ska du acceptera att bli behandlad så? Är du inte värd mer?

Han kommer inte att välja dig 100 % för att han vet att du nöjer dig med hälften. Det är hans hållhake på dig. Utstuderat elakt.

Jag tror att du inte släpper honom för att du använder hans ursäkter som dina egna ursäkter.
  • Godisbuske

100% ? varför skall du ha det.
    Först kommer en själv och det man gör för att må bra. Som egen hälsa, träning, hobbies, intressen jobb/karriär. Mål.
    Sedan kommer familj och vänner.

På 3-4 plats borde en flickvän eller pojkvän komma.

• Anonym (James)
    Godisbuske skrev 2020-05-18 17:36:25 följande:

100% ? varför skall du ha det.

Först kommer en själv och det man gör för att må bra. Som egen hälsa, träning, hobbies, intressen jobb/karriär. Mål.

Sedan kommer familj och vänner.

På 3-4 plats borde en flickvän eller pojkvän komma.

Gissar att killen i fråga är upptagen med annat förhållande och att Ts är älskarinna... Att det är därför han bara engagerar sig till hälften och inte kan vara hennes på riktigt.
  • Anonym (ts)
    Anonym (James) skrev 2020-05-18 18:20:55 följande:
    Gissar att killen i fråga är upptagen med annat förhållande och att Ts är älskarinna... Att det är därför han bara engagerar sig till hälften och inte kan vara hennes på riktigt.
    Nej, han har inte flickvän och ja, det vet jag till 100%
Svar på tråden Hur släpper man taget