• Poison82

    Veckopeng till 10 åring

    Jag var nere på banken idag och öppna ett ungdomskonto till min 10 åriga son och han kommer att få ett bankkort kopplat till detta konto och här tänkte jag sätta in hans månadspeng. Kontanter har jag typ aldrig på mig så där har aldrig blivit någon reda med vecko/månadspeng innan samt att det mer och mer går över till att betala med kort så känner det är lika bra att han lär sig det.

    Nu undrar jag vilken summa som andra brukar ge i månadspeng och vad ska då ingå där?

    Min tanke var 150:- i månaden men rent krasst så får han bara 50:- för att han ska betala sitt abonnemang till telefonen på 99:- i månaden själv. Och de 50 kronorna får han göra vad han vill med (utom att köpa godis) . Vi kommer fortsätta betala för lördagsgodis och sånt.

  • Svar på tråden Veckopeng till 10 åring
  • Gameofthrones

    Jag tycker att det är lite för en 10åring.månfa 10årunhar köper typ glass eller så efter skolan hänger med kompisar och så.

    Mina barn har konto med betalkort. Min yngsta har konto bara tar ut konant till henne.

    Dem får 1.250 kr per månad. Det är som är över per månad sätter jag in på deras sparkonto. Som är spärrat.

    Vi köper busskort, kläder, om dem vill ha ngt speciellt så får dem det. Men vi som förälder har krav att dem sköter sin ekonomi. Tänka till 2 ggr innan det köper.

  • Poison82
    Gameofthrones skrev 2020-05-18 13:30:26 följande:

    Jag tycker att det är lite för en 10åring.månfa 10årunhar köper typ glass eller så efter skolan hänger med kompisar och så.

    Mina barn har konto med betalkort. Min yngsta har konto bara tar ut konant till henne.

    Dem får 1.250 kr per månad. Det är som är över per månad sätter jag in på deras sparkonto. Som är spärrat.

    Vi köper busskort, kläder, om dem vill ha ngt speciellt så får dem det. Men vi som förälder har krav att dem sköter sin ekonomi. Tänka till 2 ggr innan det köper.


    Vår son hänger inte efter skolan. Vi bor utanför byn och han är enbart i affären ihop med oss. När han börjar högstadiet så lär han behöva mer för då kommer han hänga i byn och vilja köpa glass eller nått flera dagar i veckan men just nu ser jag inte det behovet.
  • Poison82

    Jag googla för att kolla vad bankerna skriker om det men där var det en rätt stor skillnad mellan olika banken. En 10 åring fick enligt Swedbank I snitt 120:- per månad, enligt SEB 197:- och enligt Nordea 220:-

  • Nemiia

    Min 10-åring får 100 kr i mån. Det kan tyckas lite men jag tycker inte hon behöver mer. Hon hänger inte efter skolan på det sättet och även om hon gjorde det skulle inte pengarna få gå till glass eller fika var och varannan dag. För att få sina pengar ska hon sköta skolan och göra en del saker hemma. Jag köper allt hon behöver men om hon vill ha någonting speciellt utöver som kostar mycket så for hon spara och köpa själv för att lära sig värdet av pengar.

  • MeandHim

    Min 10-åring får 150:- och köper typ godis för en tjuga varje vecka. Vill han ha nåt Speciellt får han spara.

  • Gameofthrones
    Poison82 skrev 2020-05-18 13:41:17 följande:
    Vår son hänger inte efter skolan. Vi bor utanför byn och han är enbart i affären ihop med oss. När han börjar högstadiet så lär han behöva mer för då kommer han hänga i byn och vilja köpa glass eller nått flera dagar i veckan men just nu ser jag inte det behovet.
    Det är inte så jag menar att man ska köpa glass varje dag utan ibland har väl alla barn ett behov med socialt umgänge, ibland?

    Du väljer hur mkt du vill ha men du frågade och jag ställde ett svar.

    Du vet vilken ekonomin ni har och har för behov.

    Jag har valt att mina barn får sitt barnbidrag. På vissa villkor. Det ska följas. 
  • Gameofthrones

    Mina barn gör nog av med ca 300/kr månad-500kr/månad av sitt barnbidrag, min yngsta frågar efter lego ett litet eller mellan stort pkt beroende på situationen. Typ bio och sånt men nu är det inte bio längre , det flesta är stängt.

  • Sisisisi

    Min snart 12-åring får 100 kr/månad på sitt konto. Mest så att han ska känna att han har pengar och kan köpa något om han vill. Ska han köpa något särskilt så swishar jag. Tex när det varit marknad utanför hans skola och han vill köpa langos eller om han ska på bio med en kompis.

    Senast han handlade något på sitt kort var drygt en månad sen. Han har inte för vana att typ gå och fika med kompisar, de umgås på annat sätt. Han är helt ointresserad av att shoppa kläder eller dylikt.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Poison82
    Gameofthrones skrev 2020-05-18 15:50:13 följande:

    Det är inte så jag menar att man ska köpa glass varje dag utan ibland har väl alla barn ett behov med socialt umgänge, ibland?

    Du väljer hur mkt du vill ha men du frågade och jag ställde ett svar.

    Du vet vilken ekonomin ni har och har för behov.

    Jag har valt att mina barn får sitt barnbidrag. På vissa villkor. Det ska följas. 


    Ja absolut! Men jag bara svara utöver att du tyckte det var lite :) . Han hänger med kompisar men inte ute I byn utan då spelar dom eller hänger på lekplats. Skulle han iväg med vänner till något ställe så hade jag sett till att där fanns pengar på kortet :)
  • Mortiscia80

    Jag skulle nog ge det dubbla på en månad (alltså 100:-/månad totalt) men inget till mobil, främst eftersom han/hon inte skulle ha mobil i den åldern.

  • Gameofthrones
    Poison82 skrev 2020-05-18 17:54:51 följande:

    Ja absolut! Men jag bara svara utöver att du tyckte det var lite :) . Han hänger med kompisar men inte ute I byn utan då spelar dom eller hänger på lekplats. Skulle han iväg med vänner till något ställe så hade jag sett till att där fanns pengar på kortet :)


    Förlåt, för det. Jag tänkte mer generellt, om det var fritidsgård efter skolan eller så. Då kan jag själv tycka att det är lite så att det kan vara lite utrymme. Men som du säger så är det rätt =)
  • Lilyje

    Vår 9 åring får 400kr i månaden att spendera dom han vill.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • aerial

    Har visserligen en snart 8-åring men han får 50:- i veckan. Han har ännu inget eget kort utan jag har ett konto på min bank i hans namn som jag drar pengar ifrån om han vill köpa något. Han köper lördagsgodis för pengen, kanske en 20:- i veckan, resten sparas till något han vill köpa.

Svar på tråden Veckopeng till 10 åring