• Anonym (TS)

Kan man kolla upp om någons pengar är enskild egendom?

Person A och B är sambor. A får 300 000 kr i gåva, ej av sina föräldrar.

A och B gifter sig senare.

De köper en lägenhet för 1,5 miljoner. A lägger in sina 300 000 kr i boendet, alltså 20% i kontantinsats, B ingenting. De har alltså lån på 1,2 miljoner. De äger boendet 50/50 och betalar lika mycket på lånet. Inga papper har skrivits om de här pengarna men de har en muntligt överenskommelse att A får tillbaka sina 20% vid eventuell försäljning med vinst.

Det B nu har insett är att om de där 300 000 kronorna är enskild egendom, hur blir det då om lägenheten säljs med förlust, eller väldigt liten vinst? Marknaden är låg nu, lägenheten är värderad till 1,4 miljoner.

Ett exempel:

De säljer för 1,3. Det blir 100 000 kr kvar när lånet är betalat, sen ska mäklaren ha sitt.

Men ska A ha tillbaka sina 300 000 om pengarna är enskild egendom? Då måste alltså B ta lån på 200 000 för att lösa ut A?

Som sagt, paret har inte skrivit några papper sinsemellan, MEN det B alltså oroar sig för är att A inte berättat att pengarna är enskild egendom. Kan man ta reda på det på något sätt? Och nej, att fråga rakt ut funkar inte, B har försökt men A "vet inte". Dessutom kan ju hen ljuga om saken.

• Svar på tråden Kan man kolla upp om någons pengar är enskild egendom?
  • möjligt

Den enskilda egendomen fortsätter i meningen att även det som träder i dess ställe är enskild egendom, det ursprungliga värdet i sig är inte skyddat

• Anonym (H)
    möjligt skrev 2020-05-18 19:02:49 följande:

Fast jag har väldigt väldigt svårt att tro att den tolkningen någonsin skulle göras.

Låt oss dra det till det extrema och säga att ett hus köps 1 milj kr.

Parterna betalar 500k vars, den ena från pengar som är enskild egendom.

Huset säljs vid bodelning för 500k.

Du menar alltså då att den som satte in enskild egendom ska få alla dessa pengar?

Eller ännu mer extremt om huset brinner upp och allt värde försvinner, då ska den som inte hade enskild egendom betala 500k till den andra parten?

Nej, självklart riskeras även den enskilda egendomen i ett fastighetsköp(såtillvida parterna inte skrivit något separat om att de exakta pengarna ska betalas tillbaka). En viss del av den nya egendomen blir partens enskilda egendom och eventuell förlust/vinst på denna nya egendom också.

Dvs i exemplet med ett hus för 1milj ovan, som sedan säljs för 500k så skulle uppdelningen bli 250k+125k till den med enskild egendom och 125k till den andra. Helt enkelt eftersom andelen som är enskild egendom är skyddat, resterande andel ska delas 50/50

Jag hoppas du har rätt. Det vore mest rimligt. Jag skulle dock aldrig använda ordet ?självklart?.
  • Anonym (Jenny)

Det är väl helt oväsentligt om det är enskild egendom eller inte eftersom paret inte är gifta. Då gäller sambolagen om de köpt bostaden gemensamt. För övrigt är det väl bara mellan makar som man behöver registrera en gåva? 

Det kan ju mycket väl vara så att det finns ett papper som visar att pengarna är enskild egendom, men det är inte äktenskapsbalken som är applicerbar här.

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Jenny) skrev 2020-05-18 20:24:51 följande:

Det är väl helt oväsentligt om det är enskild egendom eller inte eftersom paret inte är gifta. Då gäller sambolagen om de köpt bostaden gemensamt. För övrigt är det väl bara mellan makar som man behöver registrera en gåva? 

Det kan ju mycket väl vara så att det finns ett papper som visar att pengarna är enskild egendom, men det är inte äktenskapsbalken som är applicerbar här.

Ah, såg att ni var gifta. Men har ni registrerat detta i äktenskapsförord? Annars är det svårt att vifta med ett papper och påstå att pengarna är enskild egendom.
  • möjligt
    Anonym (Jenny) skrev 2020-05-18 20:28:29 följande:

Ah, såg att ni var gifta. Men har ni registrerat detta i äktenskapsförord? Annars är det svårt att vifta med ett papper och påstå att pengarna är enskild egendom.

Äktenskapsförord har ingenting att göra med enskild egendom från arv/gåva
  • möjligt
    Anonym (H) skrev 2020-05-18 19:17:39 följande:

Jag hoppas du har rätt. Det vore mest rimligt. Jag skulle dock aldrig använda ordet ?självklart?.

Nej du har rätt i att jag inte borde använda ordet självklart. Men i detta fall är det ytterst sannolikt.

För enligt lagtexten så förblir det enskild egendom även om det övergår i en annan form och avkastningen av den enskilda egendomen blir också egendom. Dvs om maken köper ett hus kontant för en miljon kr som är enskild egendom ochhusets värde stiger till 10 miljoner så är alla de 10 milj då enskild egendom.

Så det är inte ett fast belopp i lagens mening
  • Anonym (H)
    möjligt skrev 2020-05-18 20:31:22 följande:

Äktenskapsförord har ingenting att göra med enskild egendom från arv/gåva

Mitt arv från min mor ville jag och min partner ska vara min enskilda egendom. Min mor var dement många år innan hon gick bort och skrev inget testamente att arvet ska vara enskild egendom. Då löste min partner och jag detta med ett äktenskapsförord. Så hur menar du att arv inte har med äktenskapsförord att göra? Gjorde vi fel?
  • möjligt
    Anonym (H) skrev 2020-05-18 20:37:47 följande:

Mitt arv från min mor ville jag och min partner ska vara min enskilda egendom. Min mor var dement många år innan hon gick bort och skrev inget testamente att arvet ska vara enskild egendom. Då löste min partner och jag detta med ett äktenskapsförord. Så hur menar du att arv inte har med äktenskapsförord att göra? Gjorde vi fel?

Du kan skriva saker (vad som helst) till enskild egendom genom äktenskapsförord sålänge ni är överens. Men får du ett arv/gåva som är specificerat som enskild egendom vid överlåtandet(skriftligt) så behöver du inte skriva något ältenskapsförord angående det. Helt enkelt eftersom det inte är något makarna behöver vara överens om utan de tillgångarna får ett automatiskt skydd.

Däremot kan man nog skriva bort det skyddet i ett ältenskapsförord om man skulle vilja.
  • Anonym (H)
    möjligt skrev 2020-05-18 20:45:34 följande:

Du kan skriva saker (vad som helst) till enskild egendom genom äktenskapsförord sålänge ni är överens. Men får du ett arv/gåva som är specificerat som enskild egendom vid överlåtandet(skriftligt) så behöver du inte skriva något ältenskapsförord angående det. Helt enkelt eftersom det inte är något makarna behöver vara överens om utan de tillgångarna får ett automatiskt skydd.

Däremot kan man nog skriva bort det skyddet i ett ältenskapsförord om man skulle vilja.

Ja, allt det där vet jag. Du skriver att arv inte har med äktenskapsförord att göra men det har det ju. Är arvet inte specificerat som enskild egendom och det är så man vill ha det måste man skriva äktenskapsförord. Det finns inget annat sätt.
  • möjligt
    Anonym (H) skrev 2020-05-18 20:52:18 följande:

Ja, allt det där vet jag. Du skriver att arv inte har med äktenskapsförord att göra men det har det ju. Är arvet inte specificerat som enskild egendom och det är så man vill ha det måste man skriva äktenskapsförord. Det finns inget annat sätt.

Fast om du läser vad jag faktiskt skriver och vad jag svarade på, så är det att ältenskapsförord har ingenting att göra med enskild egendom från arv/gåva.

Detta för att personen insinuerade att ingenting kan vara enskild egendom utan äktenskapsförord.

I ert fall var ju arvet inte enskild egendom och vill ni gemensamt bestämma att det ska vara det får ni skriva ett äktenskapsförord. Men det var ju egentligen orelaterat till att pengarna var ett arv, hade lika väl kunnat vara en bonus från jobbet eller en lottovinst.

Poängen är att du inte behöver ältenskapsförord om du får en gåva/arv som är specificerat som enskild egendom. Det är liksom redan skyddat
  • Anonym (H)
    möjligt skrev 2020-05-18 21:02:40 följande:

Fast om du läser vad jag faktiskt skriver och vad jag svarade på, så är det att ältenskapsförord har ingenting att göra med enskild egendom från arv/gåva.

Detta för att personen insinuerade att ingenting kan vara enskild egendom utan äktenskapsförord.

I ert fall var ju arvet inte enskild egendom och vill ni gemensamt bestämma att det ska vara det får ni skriva ett äktenskapsförord. Men det var ju egentligen orelaterat till att pengarna var ett arv, hade lika väl kunnat vara en bonus från jobbet eller en lottovinst.

Poängen är att du inte behöver ältenskapsförord om du får en gåva/arv som är specificerat som enskild egendom. Det är liksom redan skyddat

Ah mitt åt! Nu såg jag vad du svarade på. Helt rätt, peace out :)
  • möjligt
    Anonym (H) skrev 2020-05-18 21:14:59 följande:
    Ah mitt åt! Nu såg jag vad du svarade på. Helt rätt, peace out :)
    No worries 

:)
Svar på tråden Kan man kolla upp om någons pengar är enskild egendom?