• Ms W

    Minskade/annorlunda fosterrörelser v27

    Hej! Jag är i v27 & har sen i fredags inte känt lika ?hårda? fosterrörelser som innan. Bara små buffar. Och blir så klart hemskt orolig :(

    Ringde förlossningen för någon vecka sen för samma sak & fick då komma in så dom lyssnade. Men gjorde inga fler tester eller ul då det inte behövdes & hon lugnade mig med att det lät så perfekt & att hon sover.

    Hon kom igång igen sen, men nu är det alltså lika igen.

    Har provat allt som man kan prova, dricka kallt, ligga på sidan, på rygg, vända sig snabbt om mm. Men inget får igång henne.

    Har inte heller moderkakan i framvägg. & min bm svar förut att ?detta är jättesvårt?

    Undrar är det någon fler som har haft det såhär? Alltså en helt enkelt lugn bebis? Eller ska man va ständigt orolig & ringa varannan vecka för att lyssna? Vad ska jag göra :(

  • Svar på tråden Minskade/annorlunda fosterrörelser v27
  • Anonym (G)

    Du ska söka vård. Du ska alltid ta förändrade fosterrörelser på allvar, även om du ringer för tusende gången.

    Alla bebisar är aktiva olika mycket och på olika sätt. Du känner din bebis bäst.

  • Solblomma30

    Jag instämmer med de andra. Man ska alltid söka vård för förändrade/minskade fosterrörelser. Risken är förvisso liten men många barn räddas ändå varje år för att mamman söker vård i tid och inte väntar hemma för att inte vara besvärlig. Känn dig inte dum för att du ringer, ingen annan än du kan avgöra vad som är normalt för din bebis. Hoppas du får positiva besked idag igen, det går säkert bra!

  • Ebo88

    Ring förlossningen och åk in för att kolla!

    Vi fick vår dotter den 6/12 och från v.26 så åkte jag in väldigt ofta för att titta. Hon var väldigt aktiv ena veckan för att sedan ha lugnare perioder några dagar men jag fick alltid respons om jag buffade på magen/drack kallt/låg på sidan.

    Vi förlorade hennes syster i magen 2018 så därför var jag hellre in 17 gånger för mycket än 1 gång för lite.

    Be inte om att få komma in utan säg att du redan är på väg.

  • Ms W

    Legat på sidan nu i drygt 2h och visst känner jag henne, men är små buffar. Fick en rejäl kick förut. Har ett ma i bagaget så kan säga att jag inte njutit några många sekunder av graviditeten tyvärr :( Ska se om hon kommer igång riktigt i kväll annars ringer jag Förlossningen. Man känner sig så jobbig som sagt som håller på & ringer om det. Har fått lyssna ?extra? flera ggr men lugnar aldrig ner mig...

  • Ellendellen

    Hej!

    känner igen mig i din oro. Jag har flera MA i bagaget så var så orolig genom hela graviditeten med dottern. 

    Hon kunde vara stilla flera timmar och precis som du beskriver kunde jag vissa dagar bara känna små små buffar. Åkte in flera gånger. Sök vård om du är orolig men kom också ihåg att det är vanligt att bebisen ibland är lite lugnare.

    KRAM

  • Erla

    Med mitt andra barn åkte jag in och kollade flera gånger. Ibland på inrådan av bm och några gånger då jag själv blev väldigt orolig. Fick alltid höra att det var bra att jag kom in, även om allt visade normalt. Vissa dagar var han jättelugn och bara smårörde på sig och jag fick inga större buffar när jag försökte få igång honom. Säger som de andra här att du ska söka, även om du känner att du är till besvär. De finns ju där och tar din oro på allvar.

  • Anonym (A)

    Jag har bara ringt förlossningen en gång och då va jag i vecka 25 eller nåt sånt och de ville inte ta in mig utan bad mig kontakta min mvc. Delvis för att de såg att jag hade en timme dit och delvis för att det va tidigt. Tog mig ett dygn att få tag på dem och tills dess så kändes det normalt igen, och hade väntat ett bra tag innan jag ringde förlossningen så gick nog i två dagar eller nåt sånt.

    Men iaf, min barnmorska har varit väldigt på hela tiden om att jag ska kontakta förlossningen så fort något känns konstigt. Hon frågar också varje gång jag är där på kontroll om alla rörelser varit ?normala. Min första bm sa att jag skulle kontakta förlossningen om något avvek från hur det brukade vara och inte bara om jag inte kände något, min nuvarande säger att det är lugnt om hon är lugnare några dagar bara jag känner att hon rör sig. Men de har alltid varit tydliga med att jag ska ringa om jag känner nån oro.

    Det är bättre att kolla för ofta än att man missar något. Det är bättre att man kollar om man känner stor oro, så man inte behöver gå runt och vara rädd. Jag är i vecka 34 nu och vissa dagar så är det mer kickboxning där inne än andra, för mig, det är såklart individuellt. Jag har börjat lära mig vilka tillfällen som hon är mer stillsam, beroende på vad jag gör osv. Hade jag känt att något inte stod rätt till hade jag ringt till förlossningen, även om hon rört på sig. Förlossnings- och mödravården är väl ändå till för oss, så det känns dumt att känna att man är en belastning.

  • Lilant

    Dom ska inte bara lyssna dom måste ju kolla också:) bäbisen kan ha andra problem fast den har hjärtljud

  • Ms W

    Tack så mycket för alla svar <3

    Jag är så kluven, men tror jag ringer idag då det va väldigt lugnt igår också & ja nu är klockan snart 5 på morgonen & jag orkar inte sova för jag oroar mig så.

    Håller med, vill att de ska kolla mer än att lyssna. Ifall det är något annat som är fel. Får ringa lite senare & höra vad dom säger...

  • LillaJag06
    Ms W skrev 2020-05-20 04:50:10 följande:

    Tack så mycket för alla svar <3

    Jag är så kluven, men tror jag ringer idag då det va väldigt lugnt igår också & ja nu är klockan snart 5 på morgonen & jag orkar inte sova för jag oroar mig så.

    Håller med, vill att de ska kolla mer än att lyssna. Ifall det är något annat som är fel. Får ringa lite senare & höra vad dom säger...


    Men snälla nån. Mår så dåligt när jag läser detta. Du måste ju såklart få komma in. Kan vara så att bebisen bara ligger konstigt men förändrat rörelsemönster ska alltid tas på allvar.

    Jag har förlorat ett barn och det hade kunnat undvikas om vården bara lyssnade på mig istället för att vifta bort mina känslor som någon fjantig förstföderska.

    Deras liv går vidare men en mamma som förlorar sitt barn förlorar även en del av sig själv.

    Jävla dumheter.

    Ring in och säg att du inte känne enebusken. Du måste ha en kontroll!
Svar på tråden Minskade/annorlunda fosterrörelser v27