• Tue 19 May 2020 07:31
    3356 visningar
    16 svar
    16
    3356

    Vill bli bonde, har ingen bondgård att ärva.

    Som rubriken lyder är jag intresserad av att ha bondgård om några år, men undrar hur man gör om man inte tar över föräldrars gård? Skulle t.ex. vilja ha mycket får, eget litet lantbruk och lite andra djur. Känns som att det enda sättet är att hitta en färdig bonde och flytta in.. Skulle helst bygga upp det själv, eller tillsammans med en annan aspirerande bonde då. Är det möjligt eller måste man typ va rik?

  • Svar på tråden Vill bli bonde, har ingen bondgård att ärva.
  • Tue 19 May 2020 08:00
    #1

    Man kanske ska börja med - har du en bleckaste aning vad det innebär rent praktiskt att vara en bonde? Hur mycket tid och ork går åt det? Hur beroende man blir av massor med grejer (från väder till inköpare)? Ingen kritik till dig - utan just frågor som du borde tänka på först

  • Tue 19 May 2020 08:01
    #2

    Du får väl köpa en gård? Alternativt ett hus på landet med mycket mark som du kan utveckla till en gård..

  • Tue 19 May 2020 08:04
    #3

    Enklast är väl att börja dejta en bonde och få gården på köpet ;)

    Det är nog annars inte omöjligt att hitta en gård som ägaren inte orkar driva vidare, barnen är inte intresserade av att ta över osv. Det kräver nog en hel del pengar att kunna investera, går iofs att lösa med banklån. Omöjligt är det inte, jag känner till en del hästtjejer t.ex som arrenderar en gård och driver hästuppfödning och ridverksamhet, ibland med förmånliga villkor för att ägaren inte vill att gården ska stå tom och förfalla.

    Har du någon form av utbildning inom jordbruk eller odling? Vad har du mer för tankar kring verksamhet, hur gården ska drivas om du gör det i samarbete med andra osv?

  • Barbro­45
    Tue 19 May 2020 08:36
    #4

    Du vill alltså starta ett företag. Då behöver du köpa om du inte kan ärva företaget. Om du inte har pengar så måste du låna, liksom alla andra som vill starta företag. Just nör det gäller jordbruksföretag krävs ibland att du måste få förvärvstillstånd från Länsstyrelsen. 

  • Tue 19 May 2020 08:42
    #5
    brallison skrev 2020-05-19 08:00:59 följande:

    Man kanske ska börja med - har du en bleckaste aning vad det innebär rent praktiskt att vara en bonde? Hur mycket tid och ork går åt det? Hur beroende man blir av massor med grejer (från väder till inköpare)? Ingen kritik till dig - utan just frågor som du borde tänka på först


    CitronTulo skrev 2020-05-19 08:01:14 följande:

    Du får väl köpa en gård? Alternativt ett hus på landet med mycket mark som du kan utveckla till en gård..


    Jag vet långt ifrån allt, men jo jag har nog en inblick i hur mycket jobb det är och att det kräver en del uppoffringar. Min far har ett småskaligt jordbruk, lite skog- och åkermark, så att ta över det hade förstås varit en början. Jag skulle säga att jag har en aning om vad det innebär med allt ifrån praktiskt arbete, inköp och försäljning samt bokföring, men jag har mycket att lära.
    Silverjenny skrev 2020-05-19 08:04:45 följande:

    Enklast är väl att börja dejta en bonde och få gården på köpet ;)

    Det är nog annars inte omöjligt att hitta en gård som ägaren inte orkar driva vidare, barnen är inte intresserade av att ta över osv. Det kräver nog en hel del pengar att kunna investera, går iofs att lösa med banklån. Omöjligt är det inte, jag känner till en del hästtjejer t.ex som arrenderar en gård och driver hästuppfödning och ridverksamhet, ibland med förmånliga villkor för att ägaren inte vill att gården ska stå tom och förfalla.

    Har du någon form av utbildning inom jordbruk eller odling? Vad har du mer för tankar kring verksamhet, hur gården ska drivas om du gör det i samarbete med andra osv?


    Jaa haha, det var så jag också tänkte. Jag är själv hästtjej men har ingen utbildning inom området. Drömmen skulle vara att ha några hundra får och ett mindre jordbruk för egen del samt som producent. Skulle göras helst i samarbete med en partner som är intresserad.
  • Tue 19 May 2020 08:43
    #6

    Har du någon utbildning inom lantbruk? Annars är det en väldigt bra ingång. Både för att du får kontakter och träffar människor som kanske är "uppväxta" i branschen som du kan bolla med. Och givetvis för att få kunskaperna som krävs.
    Jag kan inte nog understryka vikten av att ha en del ekonomiutbildning inriktad på lantbruk. 

    Det finns ju många ingångar. Du vet säkert att det är bäst att jobba i branschen i några år innan man börjar med eget. Men annars har du alternativen att spara ihop och köpa en gård eller att arrendera en. 

  • Tue 19 May 2020 09:14
    #7

    Sök till "bonde söker fru" vettja!!

  • Tue 19 May 2020 09:34
    #8
    Afterlife skrev 2020-05-19 08:43:24 följande:

    Har du någon utbildning inom lantbruk? Annars är det en väldigt bra ingång. Både för att du får kontakter och träffar människor som kanske är "uppväxta" i branschen som du kan bolla med. Och givetvis för att få kunskaperna som krävs.
    Jag kan inte nog understryka vikten av att ha en del ekonomiutbildning inriktad på lantbruk. 

    Det finns ju många ingångar. Du vet säkert att det är bäst att jobba i branschen i några år innan man börjar med eget. Men annars har du alternativen att spara ihop och köpa en gård eller att arrendera en. 


    Tyvärr har jag ingen utbildning, ska kolla utbudet redan nu eller ifall man åtminstone kunde ta några viktiga kurser. Ett alternativ vore ju förstås att låta det ta en jävla massa tid genom att först jobba med det jag är utbildad till, skaffa gård, bygga ut kontinuerligt och ha mer och mer tills man kan gå ner i arbetstid och sedan kanske sluta med vanliga jobbet. 
    CitronTulo skrev 2020-05-19 09:14:30 följande:

    Sök till "bonde söker fru" vettja!!


    Skrattande Hmm... skulle inte tro det haha.
  • Tue 19 May 2020 09:42
    #9
    glimteniöga skrev 2020-05-19 09:34:04 följande:
    Tyvärr har jag ingen utbildning, ska kolla utbudet redan nu eller ifall man åtminstone kunde ta några viktiga kurser. Ett alternativ vore ju förstås att låta det ta en jävla massa tid genom att först jobba med det jag är utbildad till, skaffa gård, bygga ut kontinuerligt och ha mer och mer tills man kan gå ner i arbetstid och sedan kanske sluta med vanliga jobbet. 
    CitronTulo skrev 2020-05-19 09:14:30 följande:

    Sök till "bonde söker fru" vettja!!


    Skrattande Hmm... skulle inte tro det haha.
    Att bara läsa in "naturbruk" (vet inte om det heter så längre) på gymnasienivå kan vara en utmärkt början. De utbildningarna brukar vara heltäckande på grundnivå. Man lär sig om både djurhållning, ekonomi, växtodling och maskiner.

    Vad är det för utbildning du har?

    De flesta jag känner som blivit lantbrukare utan bakgrund har skaffat sig en lantbruksutbildning och sedan jobbat några år i branschen som anställda innan de skaffat eget.

    Om du har hållit på med hästar antar jag att du vet att det är hårt jobb. Många långa arbetsdagar och svårt att ta semester exakt när man vill.
  • Tue 19 May 2020 10:01
    #10
    Afterlife skrev 2020-05-19 09:42:22 följande:

    Att bara läsa in "naturbruk" (vet inte om det heter så längre) på gymnasienivå kan vara en utmärkt början. De utbildningarna brukar vara heltäckande på grundnivå. Man lär sig om både djurhållning, ekonomi, växtodling och maskiner.

    Vad är det för utbildning du har?

    De flesta jag känner som blivit lantbrukare utan bakgrund har skaffat sig en lantbruksutbildning och sedan jobbat några år i branschen som anställda innan de skaffat eget.

    Om du har hållit på med hästar antar jag att du vet att det är hårt jobb. Många långa arbetsdagar och svårt att ta semester exakt när man vill.


    Jag studerar till lärare som bäst. Och jaa det vore nog en idé. Alltså jag vet ju lite om var sak, själva djurhållningen och skötseln, ekonomi och bokföring.. Men grundkurser i allt skulle nog vara bra. Sedan tänker jag mig att min far säkert kan lära mig mycket, fastän han inte har djur, men om allt det andra.
  • Tue 19 May 2020 10:14
    #11

    Eftersom du är tjej är det absolut effektivaste att dejta en bonde och bli ihop, då löser det sig.

    Annars är ju din far småbonde, det innebär att han känner en massa andra bönder, vet vilka som börjar bli gamla och vilka som kanske behöver hjälp och i förlängningen kan tänka sig att arrendera ut hela eller delar av gården.
    Svårast är att köpa ett ställe på öppna marknaden, det blir jättedyrt men har du kapital så...

  • Tue 19 May 2020 10:42
    #12
    glimteniöga skrev 2020-05-19 10:01:03 följande:
    Jag studerar till lärare som bäst. Och jaa det vore nog en idé. Alltså jag vet ju lite om var sak, själva djurhållningen och skötseln, ekonomi och bokföring.. Men grundkurser i allt skulle nog vara bra. Sedan tänker jag mig att min far säkert kan lära mig mycket, fastän han inte har djur, men om allt det andra.
    Ja, utbildning är alltid en bra idé. Framförallt för att få helhetsgreppet. Det är ju stor skillnad på att kunna ta hand om djuren och att kunna sköta helheten med foderstater, regelverk och så vidare.
  • Tue 19 May 2020 12:31
    #13

    Du kan arrendera en gård.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Tue 19 May 2020 14:54
    #14

    Börja jobba som avbytare. Då får du inblick i livet som bonde och lära dig den dagliga driften av ett jordbruk.

    Bli månskensbonde med ett annat jobb som genererar pengar till hushållskassan. De heltidsbönder jag känner har det svårt att gå runt ekonomiskt.

  • Tue 19 May 2020 15:20
    #15
    Rödtjärnens Anna skrev 2020-05-19 14:54:04 följande:

    Bli månskensbonde med ett annat jobb som genererar pengar till hushållskassan. De heltidsbönder jag känner har det svårt att gå runt ekonomiskt.


    Det är just det jag är rädd för, man ska behöva ha så jäkla stort i dagens läge för att det ska gå runt, och ju större desto svårare och längre väg dit. Därför funderar jag också bara på att va månskensbonde eller till exempel ha en besöksgård med olika djur osv. med tanke på mitt yrke.
  • Nutid
    Wed 6 Oct 2021 20:28
    #16

    Det beror lite på var i landet du vill bo.
    I norrland kan du få en gård för en ganska billig peng och dessutom finns det är det ofta lätt arrendera till mark. Att du utbilda dig till lärare är ju kanon eftersom det är ett yrke där det finns jobb överallt.

    Jämför följande gårdar:
    Västergissjö 285 - Gård/skog till salu - Hemnet

    Det är nästan bara skogen som du behöver betalar för visserligen behöver du fixa en hel del för att få till en bra djurhållning, men gårdar som har bra förberett för det kommer ibland också, om du bara är beredd att flytta när tillfället kommer

    Gredby fäboda 1 i Gredby, Strängnäs kommun - Gård/skog till salu - Hemnet
     
    10 miljoner mer, det blir i det möjligaste omöjligt att skapa ekonomi för att ränta fastigheten med t.ex får. denna fastighet skulle du helst få i arv.

Svar på tråden Vill bli bonde, har ingen bondgård att ärva.