• Wed 20 May 2020 00:04
    503 visningar
    7 svar
    7
    503

    Gå själv till skolan

    Vid vilken ålder låter ni ert barn ta sig själv till skolan?

    Bor på en rätt lugn plats i sverige men känner ändå att det inte alls är samma trygga plats som när jag var liten. Även om risken är liten att nån idiot skulle skada mitt barn på väg hem från skolan känns det onödigt. Mitt barn är 7 och vissa kompisar verkar cykla själv.

  • Svar på tråden Gå själv till skolan
  • Wed 20 May 2020 00:19
    #2
    LittelG skrev 2020-05-20 00:12:47 följande:

    Vår 7-åring går själv till skolan, men blir hämtad av oss från skolan. Vi har ca 250 m till skolan, så det är ju väldigt nära. Jag hade varit tveksam till att släppa iväg honom själv om det hade varit mer än dubbelt så långt, eftersom min största oro handlar om trafiken.


    Jag förstår. I vårt fall är trafiken ingen fara men ändå 2-3km cykelväg.

    Än sålänge är det inte på tal men snart har man väl både sambo och barnens kompisars föräldrar emot sig som tycker man är överbeskyddande.
  • Wed 20 May 2020 00:39
    #4
    Emala skrev 2020-05-20 00:31:20 följande:

    Vi bor ca 100 meter från skolan. Sonen fick börja gå själv när han fyllt 7 och började första klass.

    Då var hans pappa helt emot det, kan tilläggas.

    Själv som barn gick jag 2 km ensam från skolan när jag var 7 år, men det skulle jag inte låta mina egna barn göra.

    Sedan beror det ju också mycket på hur vägen är, och hur moget barnet är.


    100meter var ju inte så farligt:)

    Jag litar helt på mitt barn som är klokt och moget men inte på omgivningen. För inte så längesen var det t.ex. en utländsk man som vid upprepade tillfällen följde efter /jagade tjejer mitt på blanka dan här.
Svar på tråden Gå själv till skolan