• Anonym (Undrar)

    Ni som haft SKUMMANDE URIN - vad visade det sig vara?

    Jag har haft skummande urin i ca två veckor. Har haft ont på höger sida av flanken också, typ lever njure eller galla? Jag var hos doktorn och lämnade urinprov. Han skulle ringa om det var något anmärkningsvärt men det har han inte gjort?

    Om du haft skummande urin, vad berodde det på och hur såg dina urinprovsvar ut?

  • Svar på tråden Ni som haft SKUMMANDE URIN - vad visade det sig vara?
  • Anonym (Franscesa)

    Det har jag haft av och till sedan tonåren. Lämnar regelbundet prov pg annan sjukdom. Det betyder ingenting. Hör doktorn inte av sig så sluta bara tänk på det. (Har du hårt "tryck" i strålen så kan ju skummet skapas bara av det).

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Franscesa) skrev 2020-05-21 12:43:46 följande:

    Det har jag haft av och till sedan tonåren. Lämnar regelbundet prov pg annan sjukdom. Det betyder ingenting. Hör doktorn inte av sig så sluta bara tänk på det. (Har du hårt "tryck" i strålen så kan ju skummet skapas bara av det).


    Det konstiga är att under en dag kan det skumma vid ett tillfälle och sedan inte vid ett annat. Trycket på strålen är samma och jag har uteslutit att det beror på HUR jag kissar.

    Okej, tack för ditt svar. Hoppas fler vill svara som har erfarenhet av detta.
  • lövet2

    Jag brukar ha det när jag har njursten. Ont i sidan, strålar ner mot urinröret och så kan det skumma då och då. Inte hela tiden.

  • Anonym (Undrar)
    lövet2 skrev 2020-05-21 22:32:30 följande:

    Jag brukar ha det när jag har njursten. Ont i sidan, strålar ner mot urinröret och så kan det skumma då och då. Inte hela tiden.


    Ont i sidan har jag men det strålar inte någonstans. Har inte attack-anfalls-ont utan mer kramp, molvärk, störig konstant svag värk i sidan... Sa detta till läkaren och visade var det gör ont men han sa att värken satt i muskulaturen?! Inte min upplevelse...
  • Anonym (Undrar)
    lövet2 skrev 2020-05-21 22:32:30 följande:

    Jag brukar ha det när jag har njursten. Ont i sidan, strålar ner mot urinröret och så kan det skumma då och då. Inte hela tiden.


    Har haft ett förmodat njurstensanfall en gång tidigare i livet, tidigt under min graviditet. Då hade jag väldigt ont i två dagar tills jag fick spasmofen och allt släppte. Innan hade jag tagit Naproxen (mm visste inte att jag var gravid då...) och då släppte värken men kom tillbaka. Alvedon 1g hjälpte ingenting alls. Aldrig haft så ont att jag knappt kan stå upp men mer som en konstant kniv i sidan, så man bara vill köra in knytnäven där det gör ont.
  • Anonym (Undrar)

    Verkar ovanligt med skummande urin med tanke på inaktiviteten i tråden.

  • lövet2
    Anonym (Undrar) skrev 2020-05-21 23:44:28 följande:
    Ont i sidan har jag men det strålar inte någonstans. Har inte attack-anfalls-ont utan mer kramp, molvärk, störig konstant svag värk i sidan... Sa detta till läkaren och visade var det gör ont men han sa att värken satt i muskulaturen?! Inte min upplevelse...
    Om stenen sitter fast lite högre upp, så är det inte säkert att det strålar nedåt. När det sitter så där i sidan, så är det jättesvårt att avgöra om det är njursten eller om man har sträckt sig i ryggen. Men om det gör lika ont fast du ligger ned i sängen och vilar, då är det ju inte musklerna.

    Har du haft ont på samma ställe i flera dagar, så tipsar jag bara om att du kollar febern varje morgon och kväll. Får du feber, så åker du till akuten.
  • Anonym (Undrar)
    lövet2 skrev 2020-05-22 17:18:24 följande:

    Om stenen sitter fast lite högre upp, så är det inte säkert att det strålar nedåt. När det sitter så där i sidan, så är det jättesvårt att avgöra om det är njursten eller om man har sträckt sig i ryggen. Men om det gör lika ont fast du ligger ned i sängen och vilar, då är det ju inte musklerna.

    Har du haft ont på samma ställe i flera dagar, så tipsar jag bara om att du kollar febern varje morgon och kväll. Får du feber, så åker du till akuten.


    Det gör lika ont när jag ligger ner. Och jag har ju fått exakt den här smärtan förut. En gång gjorde det så ont att jag åkte in men oftast har jag tagit Naproxen och det har släppt. Får man ta Naproxen när man ammar? Naproxen är väl inte ens bra för njurarna...? Grejen är att det gör ju kontant ont men det är molvärk liksom, störande ihållande värk som gör att man blir fett opepp på allt men samtidigt inte så att man ligger och gråter i sängen liksom.

    Har feber lite då och då pga mjölkstockning...
  • Anonym (sign)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-05-21 12:40:47 följande:

    Jag har haft skummande urin i ca två veckor. Har haft ont på höger sida av flanken också, typ lever njure eller galla? Jag var hos doktorn och lämnade urinprov. Han skulle ringa om det var något anmärkningsvärt men det har han inte gjort?

    Om du haft skummande urin, vad berodde det på och hur såg dina urinprovsvar ut?


    diabetes!!!

    ring tillbaka till doktorn och fråga. 

    jag hade symtom på att jag kissade skum och drack så mycket vatten som en kamel. jag fattade aldrig varför tills att jag spontant gick till vårdcentralen och fick en remiss om att gå till akuten. det visade sig att jag hade diabetes.

    det behöver inte vara såi ditt fall men det kan alltid vara bra att kolla. 

    kolla kononer, glukosvärde i urinet också . det kan dom göra på vårdcentralen.

    ta det på allvar, hoppas du är frisk.

    lycka till
Svar på tråden Ni som haft SKUMMANDE URIN - vad visade det sig vara?