• Anonym (tystnad?)

Silent Treatment

Hej

Min sambo utövar sk. Silent treatment mot mig och har så gjort under många år, men jag upplever att det bara blir värre och värre och oftare och oftare. 
    Han är oerhört lättkränkt och jag får aldrig säga emot eller ifrån, för då blir det bestraffning genom tystnad i 1-5 dagar. Man vet aldrig hur länge eller varför det släpper, men det är alltid jag som ska be om ursäkt för att jag sa emot och "skapade"bråk.  
    Han vill bestämma i stort sätt allt och när jag vill vara delaktig i beslut så blir han kränkt. Personangreppen mot mig haglar när han blir "kränkt". 

Nu har han gått runt som en skugga sedan i onsdags och ser ut som ett offer. Han svarar knappt på tilltal trots att jag försöker kommunicera på en normal nivå. Han håller sig borta hemifrån samt när han kommer hem går han upp i sovrummet och tittar på tv. Nu har han dragit till landstället med sin pappa. 
    Jag vet att när han kommer hem på söndag kommer han att säga att jag ska be om ursäkt och han kommer att ha offerkofta på. Samma sak varje gång...
    De senaste två åren vägrar jag be om ursäkt, för det är väl inte jag som gör fel? I en relation måste man väl kunna prata om saker och det är väl ganska vanligt att man inte tycker lika om allt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-22 09:30
    Skulle vilja ha lite tips också på hur jag ska bemöta detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-22 12:39
    Tack för alla svar.
    Han uppför sig värre än en tonåring. Jag har nämligen två tonårssöner på 14 resp. 16 år och de skulle aldrig uppföra sig såhär. De tycker också att han är sur ofta och lättkränkt, men rycker mest på axlarna åt det och undrar vad är det för fel på honom?.
    Det mesta grundar sig att sambon vill bestämma och att vi ska lyda. Dessvärre och det är antagligen därför det skär sig, så accepterar varken jag eller mina barn det. Vi tror på ömsesidgt respekt och medbestämmande. Det är så mina barn och jag är uppfostrade. Intressant att han ändå valde mig som partner. Jag har aldrig varit särskilt foglig och har heller aldrig givit sken av att vara det. Jag säger vad jag tycker och är inte rädd för konflikter. Han valde en motpol, men kan inte hantera detta och väljer sin tysta bestraffning, liksom för att kuva mig. Jag vet...det är sjukt.
    Tänker att jag ska föreslå parterapi ändå. Han behöver se att det han gör inte är normalt och kanske att han kan förstå det om någon annan än jag säger det. Han behöver också kunna utrycka verbalt på ett moget sätt när han tycker att jag gör något fel istället för att bara fly. Kanske är det lättare om man får lite hjälp?

• Svar på tråden Silent Treatment
  • sextiotalist

Och du väljer att leva ihop med den mannen för att?

Bra att du vägrar be om ursäkt.

Använd nu dessa dagar till att packa dina personliga saker, fotografera allt som ska ingå i en bodelning.

Lämna denna man.

För i ett bra förhållande ska även de sämsta stunderna kännas ok.

• Anonym (Åka)

Åka iväg, säg inget, svara inte i telefon och kom hem nästa vecka

• Anonym (tystnad?)
    Anonym (Åka) skrev 2020-05-22 09:28:40 följande:

Åka iväg, säg inget, svara inte i telefon och kom hem nästa vecka

Hej,

Ja vi bor i hus med två barn (som bara är mina) så att bara åka iväg är tyvärr inte görbart. 
    Jag försöker vara vuxen här och inte uppföra mig som min sambo, men visst hade det varit skönt att bara dra :)
  • Anonym (tystnad?)
    sextiotalist skrev 2020-05-22 09:27:55 följande:

Och du väljer att leva ihop med den mannen för att?

Bra att du vägrar be om ursäkt.

Använd nu dessa dagar till att packa dina personliga saker, fotografera allt som ska ingå i en bodelning.

Lämna denna man.

För i ett bra förhållande ska även de sämsta stunderna kännas ok.

Kärleken börjar dä från mitt håll, så är det. Det är så synd kan jag tycka för det hade inte behövt vara såhär om han bara pratade och inte var så lättkränkt. 
  • Anonym (Kvinna 39)

Vet du, jag missade första meningen i ditt inlägg så av någon konstig anledning fick jag för mig att det var en tonåring det handlade om... Det är ett otroligt barnsligt beteende, fullständigt oacceptabelt om man ska ha en relation.

• Anonym (-----------)

Parterapi? Om han inte är villig att ens försöka med nåt sånt så är det hela rätt dödsdömt anser jag. Eller om du vill vara kvar i en sån här relation år efter år.

• Fjäril kär

Silent treatment är en form av psykisk misshandel.

Du bör passa dig mycket noga så att du inte hamnar i medberoende till detta beteende, tex genom att köpa hans argument om vems fel det är och vem som bör be om ursäkt.

Läs på om båda två fenomen och sen är det dags att lämna honom. Han kommer aldrig ändra sig utan det är du som måste ta dig ur detta.

• viseversa

Men vilken jävla jättebebis. ¨Fan vad arg jkag hade varit. Kanske skilja er? Vill du leva med en man som tror han är någoit jävla överhuvud alla ska lyda annars straffar han dig? Så jävla sjukt beteende. Obehagligt som satan.

• Gena

Fy fan, jag hade en kompis som gjorde så där när jag gick högstadiet. Sjukt jobbigt. Man kunde aldrig veta vad som skulle utlösa tystnaden och det kunde vara i dagar. Sedan pratade hon plötsligt med en igen och låtsades som ingenting. Det var så underbart när jag började gymnasiet och fick nya kompisar. Då gjorde jag faktiskt slut med henne. Hennes bra sidor uppvägde inte det där beteendet.

Det var en sådan stress att hela tiden vara rädd för att hon skulle bli sur över något.

Jag tycker faktiskt att du ska göra slut och lämna. Det går inte att leva på det där sättet och hela tiden ha den där rädslan i bakhuvudet. Det går ju inte att slappna av.

Tycker det är "fusk" att inte bråka på normlat sätt och säga varför man är arg och få det ur vägen.

Det är inte bra för dina barn att se hur någon beter sig så och tro att det är ett normalt och acceptabelt sätt att bete sig.

• Anonym (Xylofon)

Silent treatment är en härskarteknik och psykisk misshandel.

Varför ska dina barn växa upp med sånt?

Finns inget som ursäktar ett sådant beteende.

Kärlek är blind heter det ju och här är det nog tyvärr sant. Försök att se det ur ett större perspektiv.

Du kan inte bemöta detta helt enkelt för att du inte har nån skyldighet att acceptera detta. Nolltolerans gäller.

• Barbro45
    Anonym (tystnad?) skrev 2020-05-22 09:20:58 följande:

Hej

Min sambo utövar sk. Silent treatment mot mig och har så gjort under många år, men jag upplever att det bara blir värre och värre och oftare och oftare. 

Han är oerhört lättkränkt och jag får aldrig säga emot eller ifrån, för då blir det bestraffning genom tystnad i 1-5 dagar. Man vet aldrig hur länge eller varför det släpper, men det är alltid jag som ska be om ursäkt för att jag sa emot och "skapade"bråk.  

Han vill bestämma i stort sätt allt och när jag vill vara delaktig i beslut så blir han kränkt. Personangreppen mot mig haglar när han blir "kränkt". 

Nu har han gått runt som en skugga sedan i onsdags och ser ut som ett offer. Han svarar knappt på tilltal trots att jag försöker kommunicera på en normal nivå. Han håller sig borta hemifrån samt när han kommer hem går han upp i sovrummet och tittar på tv. Nu har han dragit till landstället med sin pappa. 

Jag vet att när han kommer hem på söndag kommer han att säga att jag ska be om ursäkt och han kommer att ha offerkofta på. Samma sak varje gång...

De senaste två åren vägrar jag be om ursäkt, för det är väl inte jag som gör fel? I en relation måste man väl kunna prata om saker och det är väl ganska vanligt att man inte tycker lika om allt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-22 09:30

Skulle vilja ha lite tips också på hur jag ska bemöta detta?

Känner igen detta beteende från min far. Han blev ofta långsur mot mamma, talade inte direkt till henne blev ofta veckor. Om han ville henne något så sa han till oss barn. Säg till er mamma att...., vi trodde att det var normalt. Alla vi tre barn har haft stora problem i våra relationer på grund av detta. Så för din barn skull, ta tag i det, på det sätt som är praktiskt möjligt för dig.

Några förslag på svar.

Sluta bete dig som en trotsig tonårig

Så barnsligt du är

Nu är du en mansbebis igen

Det är inte attraktivt med någon som är så där långsur

Använd vuxenrösten när du säger det, ungefär som när man pratar till ett barn.
  • Anonym (Juni)

Acceptera inte det där! Det låter inte som ett förhållande jag skulle vilja vara i. När han kommer hem igen kan du ju föreslå att han permanent flyttar till lantstället tills han hittat en egen lägenhet?

Svar på tråden Silent Treatment