Silent Treatment
Hej
Min sambo utövar sk. Silent treatment mot mig och har så gjort under många år, men jag upplever att det bara blir värre och värre och oftare och oftare.
Han är oerhört lättkränkt och jag får aldrig säga emot eller ifrån, för då blir det bestraffning genom tystnad i 1-5 dagar. Man vet aldrig hur länge eller varför det släpper, men det är alltid jag som ska be om ursäkt för att jag sa emot och "skapade"bråk.
Han vill bestämma i stort sätt allt och när jag vill vara delaktig i beslut så blir han kränkt. Personangreppen mot mig haglar när han blir "kränkt".
Nu har han gått runt som en skugga sedan i onsdags och ser ut som ett offer. Han svarar knappt på tilltal trots att jag försöker kommunicera på en normal nivå. Han håller sig borta hemifrån samt när han kommer hem går han upp i sovrummet och tittar på tv. Nu har han dragit till landstället med sin pappa.
Jag vet att när han kommer hem på söndag kommer han att säga att jag ska be om ursäkt och han kommer att ha offerkofta på. Samma sak varje gång...
De senaste två åren vägrar jag be om ursäkt, för det är väl inte jag som gör fel? I en relation måste man väl kunna prata om saker och det är väl ganska vanligt att man inte tycker lika om allt?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-22 09:30
Skulle vilja ha lite tips också på hur jag ska bemöta detta?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-22 12:39
Tack för alla svar.
Han uppför sig värre än en tonåring. Jag har nämligen två tonårssöner på 14 resp. 16 år och de skulle aldrig uppföra sig såhär. De tycker också att han är sur ofta och lättkränkt, men rycker mest på axlarna åt det och undrar vad är det för fel på honom?.
Det mesta grundar sig att sambon vill bestämma och att vi ska lyda. Dessvärre och det är antagligen därför det skär sig, så accepterar varken jag eller mina barn det. Vi tror på ömsesidgt respekt och medbestämmande. Det är så mina barn och jag är uppfostrade. Intressant att han ändå valde mig som partner. Jag har aldrig varit särskilt foglig och har heller aldrig givit sken av att vara det. Jag säger vad jag tycker och är inte rädd för konflikter. Han valde en motpol, men kan inte hantera detta och väljer sin tysta bestraffning, liksom för att kuva mig. Jag vet...det är sjukt.
Tänker att jag ska föreslå parterapi ändå. Han behöver se att det han gör inte är normalt och kanske att han kan förstå det om någon annan än jag säger det. Han behöver också kunna utrycka verbalt på ett moget sätt när han tycker att jag gör något fel istället för att bara fly. Kanske är det lättare om man får lite hjälp?