• Anonym (Bm)

    Förstföderska igen?

    Anonym (Gravid) skrev 2020-05-22 17:06:15 följande:

    Det sägs att kroppen tappar sitt muskelminne om det går lite mindre än fyra år mellan förlossningarna så efter tio år lär det kunna vara som om du är förstföderska.


    Så är det absolut inte. Har man en gång fött barn så har man. Däremot är det tyvärr rätt vanligt att just tredje förlossningen blir lite tuffare. Behöver såklart inte vara så men ofta ser vi det. Men förstföderska blir du aldrig igen.
  • Anonym (Bm)
    Anonym (Gravid) skrev 2020-05-22 17:06:15 följande:

    Det sägs att kroppen tappar sitt muskelminne om det går lite mindre än fyra år mellan förlossningarna så efter tio år lär det kunna vara som om du är förstföderska.


    Så är det absolut inte. Har man en gång fött barn så har man. Däremot är det tyvärr rätt vanligt att just tredje förlossningen blir lite tuffare. Behöver såklart inte vara så men ofta ser vi det. Men förstföderska blir du aldrig igen.
  • Anonym (Bm)
    Anonym (Gravid) skrev 2020-05-23 06:30:44 följande:

    Jag utgår från en studie jag läste för ett par år sedan då man kommit fram till att 3 år och 9 månader var gränsen för att man skulle dra nytta av kroppens tidigare upplevelser kring att föda barn.

    Det är klart att man drar vissa fördelar av att ha fött barn tidigare och man "blir" inte förstföderska på nytt, men kroppen reagerar på olika sätt beroende på hur lång tid det gått mellan två förlossningar. Går det för lång tid har kroppen bara inte längre samma muskelminne, eller vad man nu ska kalla det.


    Absolut inte. Kan lova dig att den studien inte är något som någon inom obstetriken håller med om i alla fall ;).
  • Anonym (Bm)
    Anonym (Gravid) skrev 2020-05-23 15:11:53 följande:

    Nej vi är väl olika då. Jag lyssnar på forskningsresultat, tydligen gör inte obstetriken på din arbetsplats det.


    Hahaha :D
Svar på tråden Förstföderska igen?