• Fri 22 May 2020 17:46
    232 visningar
    7 svar
    7
    232

    Dags att sluta tvångsisolera friska äldre?

    www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/zGm0mb/man-efter-man-dor-i-tysthet--medan-friska-kvinnor-skalls-ut

    Ibland går välmenande råd överstyr...  70 +are avstängs från sina aktiviteter och får t.ex. vårdbesök indragna utan att någon frågar vad de tycker om saken
    . De förväntas hålla sig hemma, handarbeta och titta på TV. Allt för deras eget och samhällets bästa för tänk om de skulle behöva ta del av vårdens resurser.
    Samtidigt smittas ett stort antal hälsomässigt sköra äldre som inte har någon möjlighet att undvika kontakt med hostande personal som ska hjälpa dem med det dagliga!
    Och dödstalsstatistiken för äldre går i taket ....

    Det har varit känt ett tag att den klart  största risken att dö i Covid, förutom hög ålder , är att vara man - ändå föreslår ingen att alla män över sådär 40 år ska isolera sig - blir det kanske besvärligare än att domdera med  pensionärer som i många fall är uppfostrade att följa råd från myndigheter?

  • Svar på tråden Dags att sluta tvångsisolera friska äldre?
  • Fri 22 May 2020 18:13
    #1

    Njae...statistiken är ojämn men inte så ojämn.

    Till dags dato avlidna:

    Kvinnor: 1 756 | Män: 2 169


    Så det är väl inte riktigt skäl för att inte skydda kvinnor tycker jag.

    Men helt klart blir det väldigt trist efter en tid och jag tycker att de borde få bilda egna sociala grupper med kompisar men ändå kanske fortsätta ducka oss i andra generationer som kan sprida virus.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • Fri 22 May 2020 18:20
    #2

    De håller ju på just nu att bedöma om åldersgränsen 70+ är för låg. Att det kan höjas till högre ålder så det bara blir de allra äldsta som ska ha mer rekommendationer

  • Fri 22 May 2020 18:35
    #3
    Themis skrev 2020-05-22 18:13:29 följande:

    Njae...statistiken är ojämn men inte så ojämn.

    Till dags dato avlidna:

    Kvinnor: 1 756 | Män: 2 169

    Så det är väl inte riktigt skäl för att inte skydda kvinnor tycker jag.

    Men helt klart blir det väldigt trist efter en tid och jag tycker att de borde få bilda egna sociala grupper med kompisar men ändå kanske fortsätta ducka oss i andra generationer som kan sprida virus.


    Statistiken gäller samtliga avlidna och bland 80 + finns det betydligt fler kvinnor som innan covid uppnått en hög ålder. Enligt IVA registret 22/5  står kvinnor för ca 25% sammanlagt av de som vårdas där och då får man väl anta att inte så många av de äldsta  får IVA-vård enligt de riktlinjer som gäller
  • Fri 22 May 2020 18:38
    #4

    Problemet är väl när rekommendationerna blir tvingande så att de äldre inte själva får välja.
    Uppenbarligen kan 70 + fortfarande arbeta inom vården, där heter det minsann att orkar man fortfarande arbeta så är man så frisk att man går utanför rekommendationerna...Det kanske beror på att vården skulle kollapsa utan sina pigga pensionärer?

  • Fri 22 May 2020 18:44
    #5

    Det är ingen som tvingar äldre att isolera sig, det enda som det finns restriktioner kring är besöksförbud på äldreboenden och det är inte samma sak.

  • Fri 22 May 2020 18:52
    #6
    Mortiscia80 skrev 2020-05-22 18:44:19 följande:

    Det är ingen som tvingar äldre att isolera sig, det enda som det finns restriktioner kring är besöksförbud på äldreboenden och det är inte samma sak.


    Förutom menande blickar och kommentarer så har jag träffat flera äldre som fått t.ex frisörtider och vårdbesök avbokade mot sin vilja här på familjeliv ondgör sig människor över tokiga äldre släktingar som envisas med att vilja träffa sina barn och barnbarn.
  • Fri 22 May 2020 19:00
    #7
    +1
    mammabitch skrev 2020-05-22 18:52:19 följande:
    Förutom menande blickar och kommentarer så har jag träffat flera äldre som fått t.ex frisörtider och vårdbesök avbokade mot sin vilja här på familjeliv ondgör sig människor över tokiga äldre släktingar som envisas med att vilja träffa sina barn och barnbarn.
    Det är fortfarande inget tvång.

    Förutom det tycker jag att personer, oavsett ålder, som inte håller avstånd osv gott kan få ta både elaka blickar och kommentarer.
Svar på tråden Dags att sluta tvångsisolera friska äldre?