• Fri 22 May 2020 21:56
    975 visningar
    9 svar
    9
    975

    Vår mamma snor min brors pengar, vad kan man göra?

    Hej, ska försöka göra en lång historia så kort som möjligt.

    För snart 6 månader sedan så gick vår pappa bort och lämnade efter sig vissa försäkringar. Jag och mina syskon får en viss summa varje månad från ett par försäkringsbolag.

    Min bror är 17 år (alltså fortfarande minderårig) , han bor med mig då han alltid bott med våran pappa tidigare och vår mamma har en missbruksproblematik så hon är inte kapabel till att ta hand om honom, MEN, i och med att han är minderårig så får han inte in sina pengar på sitt konto varje månad utan det kommer en utbetalningsavi till henne varje månad.

    Meningen var att hon skulle hämta ut dessa pengar på banken och ge honom/mig varje månad så det kunde gått till saker han behöver men istället har det visat sig att hon tar pengarna själv och lever på dom. Han får alltså ingenting av detta.

    Okej om det hade gått till saker han behöver åtminstone - men han får INGENTING. Detta är alltså pengar från våran avlidna pappa och det gör ont i mig att det ska få gå till såhär?

    Jag har pratat med försäkringsbolagen och fått det bekräftat för mig att de skickat ut avierna - men hon blånekar att hon fått något.

    Kan man anmäla detta? Hur går vi tillväga isåfall? Måste ju finnas något vi kan göra.

  • Svar på tråden Vår mamma snor min brors pengar, vad kan man göra?
  • Anonym (Förva­ltare)
    Fri 22 May 2020 21:59
    #1

    Borde han inte få god man/förvaltare om han är minderårig? Någon här som vet?

  • Anonym (Lider med er)
    Fri 22 May 2020 22:03
    #2

    Olika saker att kolla upp:

    Kontakta kommunens socialkontoret så kanske de kan stötta er i frågan.

    Be försäkringsbolaget stoppa utbetalningarna då någon tar dessa. De måste ju kunna se att mamman löser ut den för annars hade ju pengarna varit kvar hos bolaget.

    Fyller din bror 18år i år?

    Är han skriven hos dig? Ordna annars det.

    Kolla om godman till din bror så avierna kan gå till denne, kan ju vara du tills han är 18?

    Direktinsättning på din brors konto borde kunna ske oavsett hans ålder, tex konto han får tillgång till på 18års dagen om inte innan. Han kan ju ha eget BankID mm

  • Fri 22 May 2020 22:08
    #3
    Anonym (Lider med er) skrev 2020-05-22 22:03:29 följande:

    Olika saker att kolla upp:

    Kontakta kommunens socialkontoret så kanske de kan stötta er i frågan.

    Be försäkringsbolaget stoppa utbetalningarna då någon tar dessa. De måste ju kunna se att mamman löser ut den för annars hade ju pengarna varit kvar hos bolaget.

    Fyller din bror 18år i år?

    Är han skriven hos dig? Ordna annars det.

    Kolla om godman till din bror så avierna kan gå till denne, kan ju vara du tills han är 18?

    Direktinsättning på din brors konto borde kunna ske oavsett hans ålder, tex konto han får tillgång till på 18års dagen om inte innan. Han kan ju ha eget BankID mm


    Ska kolla upp det med godman samt om försäkringsbolagen kan stoppa utbetalningarna tills vidare.

    Socialtjänsten är informerade och det pågår en utredning men sen coronakrisen slog till så har dom enbart sagt till mig att ?allt ligger på is?. Jag ringer flera gånger i veckan och de lovar att ringa upp men händer aldrig.

    Och när det gäller ett konto till honom så krävs det vårdnadshavares godkännande. Han har ett ungdomskonto nu och en kille på ena försäkringsbolaget tipsade mig om att registrera hans kontonummer för företag så kanske de kan betala ut direkt till honom men vi försökte detta men fick till svar av banken att endast myndiga kan göra så. :-/

    Men ska kolla upp det där med godman och stopp på betalningarna. Tusen tack!
  • Anonym (Lider med er)
    Fri 22 May 2020 22:16
    #4
    jasseking skrev 2020-05-22 22:08:42 följande:

    Ska kolla upp det med godman samt om försäkringsbolagen kan stoppa utbetalningarna tills vidare.

    Socialtjänsten är informerade och det pågår en utredning men sen coronakrisen slog till så har dom enbart sagt till mig att ?allt ligger på is?. Jag ringer flera gånger i veckan och de lovar att ringa upp men händer aldrig.

    Och när det gäller ett konto till honom så krävs det vårdnadshavares godkännande. Han har ett ungdomskonto nu och en kille på ena försäkringsbolaget tipsade mig om att registrera hans kontonummer för företag så kanske de kan betala ut direkt till honom men vi försökte detta men fick till svar av banken att endast myndiga kan göra så. :-/

    Men ska kolla upp det där med godman och stopp på betalningarna. Tusen tack!


    Underbar tur att han har dig som kämpar! <3

    Fortsätt och kolla med kommunen om rättshjälp, brukar gå att få stöd och rådgivning gratis. Eller boka möte med bank du har konto i och kolla hur de kan tipsa och hjälpa er.

    Kan man få er mamma att skriva på för konton och sådant om man tar det steg för steg? Tex först ett bankkonto eller personligt sparkonto? Förklara att han vill spara till något och behöver ha ett separat konto till detta? Tex spara till körkort eller något dyrare han vill ha.
  • Sun 24 May 2020 08:29
    #5

    Ring och rådgör med överförmyndarnämnden i din kommun.

  • Anonym (de jure)
    Thu 18 Jun 2020 18:48
    #6

    Jag säger också kontakta överförmyndarnämnden- och det fort!

    Din bror måste få god man så hon inte kan slösa bort allt.

  • Anonym (bbb)
    Thu 18 Jun 2020 19:00
    #7

    Men visst brukar någon annan få ansvar för minderårigas arv? Jag har inte hört att den andra förälderns ens får ta det ansvaret, trodde det var standard att en god man alltid blev utsett? 

  • Anonym (K)
    Thu 18 Jun 2020 19:06
    #8

    Ring 11414 och rådfråga. Hoppas ni kan polisanmäla. Har mamman ens haft vårdnaden??

  • Anonym (de jure)
    Wed 24 Jun 2020 19:06
    #9
    Anonym (bbb) skrev 2020-06-18 19:00:44 följande:

    Men visst brukar någon annan få ansvar för minderårigas arv? Jag har inte hört att den andra förälderns ens får ta det ansvaret, trodde det var standard att en god man alltid blev utsett? 


    Om det är arv ja, men detta är en försäkringsutbetalning så inte samma sak.

    Vår minderårige son har fått arv efter sin farmor så jag vet allt om vilket krångel det medför om man inte vill se pengarna ruttna på ett bankkonto utan ränta.
Svar på tråden Vår mamma snor min brors pengar, vad kan man göra?