• Nimzay

    Partner som lägger sig i ens klädsel..

    Vad ungefär, alltså typ lite mer specifikt, är det för kläder din man vill att du ska ha? Typ hårda, sträva, raka kläder så att man inte ser kroppens former? Eller typ bylsiga, liksom ickeåtsittande kläder? Eller kanske väldigt långa kläder så att man inte ens ser skorna? Vet inte riktigt varför jag frågar, men tänkte väl typ lite att det kanske kunde va lättare att komma på nån slags rimlig idé på eventuell lösning ifall man fick en lite klarare bild av det hela gällande kläder och så.

    Samt undrar även, vet egentligen inte hur jag ska formulera detta, men: vad är det med de kläder han vill att du ska ha som gör att du helst inte vill ha exakt sådana kläder? Alltså som gör att du trots att du beskriver dig som konflikträdd ändå verkar vilja säga nej till dem, även om att verkar väldigt fast i sin åsikt..? Tillexempel tycker du den typen av kläder är obekväma? Och/eller jobbiga, bylsiga, bökiga och otympliga att röra sig? För varma nu när det börjar närma sig vår/sommar? Krångliga att gå i (alltså exempelvis i fall de är väldigt långa)? Eller känner du dig bara allmänt obekväm i dem, typ som att du inte trivs i dem helt enkelt?

    Kanske låter lite som om jag är ifrågasättande, eller håller på mannen vill mena typ "klä bara på dig det han säger, vad ska det va för problem", men jag försöker mest sätta mig in lite i vad det hela lite mer tydligare handlar om som ni är oense om, eftersom ju vi i tråden inte är lika involverade i konflikten för att se om man möjligen lättare kunde komma på fler lösningar då.

    Sen undrar jag också om du ställt de frågorna jag ställde, eller liknande frågor, till dig själv och kommit fram på svaren på hur du känner och varför? Och i så fall; har du när du försökt prata med din man försökt förklara de skälen/argumenten till varför du hellre vill ha andra kläder än vad han förespråkar? Jag menar ifall du tycker kläderna är obekväma; har du då försökt förklara och förmedla det tydligt och bestämt så att han förstår, att du verkligen tycker de kläder han förespråkar är jätteobekväm och att du inte mår bra i dem? Eller till exempel att du verkligen inte trivs i kläderna för att de känns otympliga att röra sig i, etc...Jag tänker nämligen annars, att om du inte provat med att verkligen tydligt förklara, förmedla och beskriver exempelvis såna här skäl/argument, så skulle kanske det vara ett alternativ att försöka göra det...? Alltså typ förklara att, och dessutom varför du skulle må allra bäst i de kläderna som du själv föredrar - tror du det skulle kunna fungera...?

    Och sen tänker jag även lite; att ifall du nu exempelvis tycker kläderna han förespråkar är obekväma - om du och din man tänker efter, finns det då i så fall någon typ av plagg du tycker känns hyfsat bekvämt som han samtidigt skulle kunna tänka sig att nöja sig någorlunda att du har? Eller om du tycker de kläder han förespråkar känns väldigt otympliga att gå omkring med, skulle det i så fall om ni tänker efter kunna finnas någon slags plagg som känns hyfsat smidigt att använda och som att samtidigt skulle kunna tänka sig att godkänna? Eller om du känner att du blir väldigt varm i de kläder han vill du ska ha, skulle ni kunna hitta nån slags hyfsat tunna/svala kläder som samtidigt han skulle se som tillräckligt anständiga? Alltså jag menar om ni inte alls kommer överens angående detta typ, och han vägrar ta till sig om du försöker förklara hur du känner, att ni kanske helt enkelt skulle kunna försöka kompromissa på nåt sätt och liksom helt enkelt försöka finna nån slags lösningar som ni båda i alla fall känner er hyfsat nöjda med.

    Samt för övrigt behöver ju inte alls detta göras exakt efter just de förslag på obekvämnad eller till ogillande av kläderna som jag gav, utan det vet ju du och din man förmodligen själv bättre, vad som exakt angår er situation. 

    Och antar att detta jag skrivit kanske låter lite som att jag försöker förmedla nån slags uppmuntran att vika sig för mannen, men jag menar ju liksom främst att försöka ge några slags förhoppningsvis hyfsat rimliga förslag på lösningar, med tanke på att det inte verkar aktuellt att lämna.

  • Nimzay
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-24 08:44:04 följande:
    Jag klär mig gärna i typ tröja, jeans/byxor och en lång kofta som slutar till typ knäna. Men då klagas de på att underlivsområdet syns, försöker jag täcka det med koftan så klagas det på att rumpans form syns och får höra "Tycker du verkligen det här är en okej klädsel? Bara horor går runt så". Ger upp och tar på mig en långklänning, ej tajt utan pösig. Då klagas det på att man kan se min rumpa pga vinden, så får ha en tjock ful kofta ovanpå så jag ser ut som en soptipp på gatan, och får gå runt och hålla i skiten hela tiden så att vinden inte ska göra så att min rumpa syns ändå. Ibland vet jag inte själv vad han vill, ofta är allt fel fel fel.

    Ja jag tar ju upp att jag inte tycker de är fina eller bekväma men får "Jo de är visst fina" som svar.

    Men tack för tips, kanske kan köpa mer kläder som vi båda kan kompromissa om så kan det funka bättre. Har hittills mest varit problem med kläderna jag redan har så vi får se. Tack som sagt.
    Men ja absolut, det tycker jag ni kan börja med att prova;) - att köpa lite nya kläder till dig, som ni båda kan kompromissa om. I alla fall som en slags del av en lösning på problemet.

    Tänker liksom lite att det kanske skulle kännas åtminstone en aning mer bekvämt, fint, praktiskt etc - med kläder som redan från början i sig själv har en bättre funktion att täcka mer än dem du redan har, än vad det är nu när du typ får skapa nån slags vad man nu ska kalla det...typ..."primitiva lösningar" med dem du redan har. Alltså jag tänker att du kanske i alla fall skulle kunna slippa behöva känna dig som en vandrande "soptipp", ifall du köper något som är tillräckligt täckande i sig själv, utan att man behöver bylta på en massa lager på lager, samt som du alltså då dessutom förhoppningsvis tycker att är hyfsat fint. 

    Finns ju exempelvis en del styva, tunga kappor som man kan ha som kroppens former inte syns speciellt mycket i, kanske det hade kunnat vara ett alternativ? Typ med lång klänning under...? Eller kanske till och med enbart jeans under ifall det är en lång kappa. Fast blir väl kanske lite väl varmt just när det är vår/sommar att gå omkring i tunga, styva kappor, men i alla fall när det inte är speciellt varmt tänker jag att detta kanske hade kunna vara ett fungerande alternativ.

    När det är väldigt varmt vet jag däremot inte riktigt vad som skulle kunna passa, men någon slags riktigt tunt men samtidigt ändå rymligt och icke åtsittande klädesplagg, som du samtidigt hade tyckt varit hyfsat fint och bekvämt, hade ni kanske kunna hitta ifall ni letar runt lite.

    Sen finns väl vissa typ...dräkter eller vad man nu ska kalla det? (typ lite blandning mellan kappa och klänning) som man kan ha, som är rätt täckande över kroppens former och så, och såna kan ju vara rätt fina tänker jag, och är ju kanske inget man precis bylsar på sig massa koftor ovanpå. Kanske en aning tunnare än kappa tänker jag också, ifall kappa känns för varmt i nuläget pga årstiden, fast dock vet jag ju inte hur pass varma såna "dräkter" är heller, men kanske kan finnas i iallafall något material som inte är jättevärmande eller jättebökigt och jätteklumpigt etc.

    Jag tänker också lite; det finns möjligen ingen ni känner som är bra på att sy kläder? För i så fall hade ni ju kanske själv kunnat köpa ihop lite fina tyger som ni gillat, och sen kunnat låta denna person sy lite kläder av, som ni själva kunnat vara med och utformat efter egna önskemål, dvs som du hade kunnat vara med och ha önskemål så att det blev en hyfsat fin, bekväm och praktisk modell på kläderna, medan din man hade fått tycka till angående vad för modell som hade varit tillräckligt anständig och täckande enligt honom......och i och med detta hade då den som sytt kläderna kunnat justera dem lite efter arbetets gång (allltså i och med med att du provat dem några gånger under arbetets gång) utefter dina och din mans önskemål. Eller finns det kanske någon bra sömmerska nära där ni bor...?

    Sen tänker jag även att ifall ni nu typ ska titta på kläder tillsammans (och/eller köpa tyger och låta någon sy till dig), skulle detta kanske kunna vara ett bra tillfälle att fråga honom, vad det egentligen är för slags kläder han vill att du ska ha, typ be honom att tänka efter, och sen säga tydligt vad det är han menar att han vill, så att du typ kan få en uppfattning av det och därmed förhoppningsvis slipper känna att det blir fel fel fel hela tiden.

    Fast måste nog samtidigt säga att jag blir rätt bekymrad nu när jag fått en tydligare bild av det hela, för måste nog säga att detta låter värre än jag trodde först. Alltså till exempel att du ska behöva gå och hålla i dina kläder pga vinden, tycker jag låter väldigt jobbigt och inte riktigt okej, men kan ju dock kanske bli aningen bättre ifall ni fixar nya kläder med bättre täck-funktion till dig.

    Men måste nog ändå säga att jag för min del tycker han verkar blivit en aning desperat vad, gäller detta ifall han vill att du ska gå omkring och HÅLLA I dina kläder, för att din kropps former inte ska synas. Sen tänkte jag väl mig dessutom att det var nånting i stil med kläderna på den bild som nån postade i tråden han ville du skulle ha (bortsett från ansiktet typ), och hade det varit så hade det varit en sak liksom, men att han skulle tycka att man ser för mycket former även i dessa kläder tycker jag helt ärligt verkar rätt illa. Man måste ju trots allt få finnas och existera i den kropp man har tänker jag.

    Kan faktiskt för min del inte erinra mig att jag någonsin sett en kvinna med kurvig kropp, som varit klädd på så vis att man inte alls kunnat ana minsta spår av hennes kropps former. Utan vad man än har för kläder så kan man ju liksom helt enkelt ana lite av bröst, rumpa osv när man rör sig och det blåser. Är ju liksom bara så helt enkelt. Går ju liksom bara inte att TROLLA BORT delar av sin kropp med kläder.

    Detta är kanske helt enkelt något du får försöka förklara för din man; dvs att du helt enkelt INTE KAN trolla så att dina former inte syns med hjälp av kläder. Samt även försöka förklara för honom att du tycker det är väldigt jobbigt att gå omkring och känna att du måste hålla i dina kläder och så, för om jag ska säga min mening tycker jag verkligen inte att det verkar rimligt eller sunt att du ska behöva göra det(gå omkring och hålla i dina kläder alltså), så det tycker jag du bör försöka förklara bestämt för honom att du inte vill.

    Kanske kan du även, när du försöker förklara detta: visa lite bilder, filmklipp eller dylikt, på kvinnor som bär väldigt täckande kläder, och då försöka visa och poängtera att dessa ser man ju faktiskt formerna på i viss mån, dvs man KAN HELT ENKELT INTE trolla bort sin kropps former. Kanske kan du fråga honom om han verkligen tycker att dessa kvinnor (alltså på bilder, filmklipp etc) klär sig horigt pga av att deras former till viss del går att ana när de rör sig osv. Eventuellt kan du kanske även be honom att visa bilder eller liknande, på vad för typ av kläder det på ett ungefär är han menar att han vill du ska ha, så att du har något att gå efter ifall du ska leta efter kläder och så, samt dessutom så att han själv för fundera lite på vad han menar.

    Jag tänker även lite, att då när du försöker förklara att du helst vill ha de kläder som du redan har och för egen del trivs i, men som han kallar horiga - har du då försökt rikta in dig mer på det här med att du tycker de kläder som duger enligt hans kläd-idéer känns just obekväma? Alltså jag menar om du riktar in dig mer på det där med att de känns obekväma eller klumpiga etc, när du försöker förklara att du inte känner dig bekväm med att han har såna bestämda kläd-åsikter, kan han ju kanske inte bara svara nåt i stil med "jo de är fina", om du försöker förklara att du tycker de kläder han förespråkar är obekväma eller bökiga att gå omkring, i på samma sätt som om du riktar in det på att de inte är fina. Så det skulle du kanske kunna prova med...

    Men som sagt tycker jag ju hursomhelst att detta verkligen verkar en aning bekymmersamt, nu när du berättat lite mer, och jag tänker lite att han kanske har problem med svartsjuka eller nåt sånt, med tanke på att det verkar så extremt viktigt för honom att folk inte får se minsta lilla aning av din kropps former. Så detta kanske är någon slags problem med undermedveten osäkerhet/dåligt självförtroende han har som han skulle behöva hjälp med eller nåt. Jag tänker härmed lite att han kanske skulle behöva gå till nån slags terapeut eller nåt, som kan det här med svartsjukeproblem, och typ gå i nån slags behandling för sin svartsjuka eller typ nåt sånt. Tänker då att det kanske hade kunnat vara en manlig terapeut i så fall, dvs ingen kvinna som klätt sig som en hora, och som bara han själv skulle gå till, alltså bara han själv, inte du. Men jag vet inte, blir kanske inte så lätt att över tala honom till detta, fast kanske kan du försöka...?

    Jag tänker dessutom, nästan först och främst egentligen, skulle kanske du behöva prata med någon typ professionell/kunnig/erfaren som verkligen kan det här med hur man hanterar och bemöter partners med svartsjukeproblem och dylikt. Så kanske hade du kunnat hitta någon sådan att gå och prata med, alltså typ rådgöra med hur du ska gå tillväga med de här problemen i er relation. Kanske skulle du kunna kolla upp om det finns någon sådan för dig att gå och prata med, typ inom psykiatrin eller liknande...? Alltså som endast du själv går och pratar lite med, utan att din man behöver följa med eller ens veta exakt vad du går och pratar om med. Tror du något i denna stilen skulle kunna vara ett alternativ att fundera på...?
  • Nimzay
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-25 15:10:31 följande:

    Jag förstår att ni inte förstår varför jag är kvar, men så är det med mycket. Man behöver inte förstå allt. Jag har valt att acceptera detta och skulle uppskatta om ni kunde respektera det (även om jag såklart uppskattat era svar i tråden).

    Har redan fått tips i tråden som jag tänkt testa. Jag och mannen har bestämt oss för att leta efter kläder tillsammans som han anser är täckande så slipper det bli konflikter mer angående detta. Så rensar jag min nuvarande garderob och köper nytt istället.

    Men som sagt, tack så mycket för alla svar och tips som jag fått.


    Kan även tillägga att jag inte riktigt håller med de i tråden, som kommer med typ...nästan hetsiga svar om att lämna. Utan jag förstår att du inte riktigt känner att det bara är att lämna eller ens vill lämna, ifall du trivs med honom och kommer bra överens med honom annars förutom just detta med kläderna. Och tycker för min del inte heller du ska rusa iväg och lämna honom, utan jag tycker ni ska försöka lösa det här tillsammans så gott det bara går först och försöka kompromissa så att ni båda blir så nöjda som möjligt. Detta med tanke på att jag förstår det som att er relation fungerar hyfsat bra i övrigt, förutom just detta med kläderna och att han kan vara lite väl bestämd då alltså. Visst kan du kanske försöka hålla det som en viss fundering nånstans i bakhuvudet, att eventuellt lämna honom någon gång i framtiden ifall detta inte alls blir bättre, eller ifall det blir värre och börjar spåra ut totalt, men i nuläget kan jag förstå om det här med att lämna inte känns alls som ett alternativ, samt dessutom att det kanske inte ens känns som en lösning, utan snarare som en början till nya problem att lämna. Så i nuläget tycker jag hur som helst inte du ska lämna honom, utan jag håller med dig i hur du tänker där, och tänker snarare att ni ska försöka lösa det här så gott det bara går först.
  • Nimzay
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-25 15:46:25 följande:
    Tack för klädtipsen, ska absolut kolla vidare så hittar jag förhoppningsvis bra kläder. Även fråga honom säkert vad han vill så han inte ändrar sig efter inköp.

    Ja jag har berättat att det är omöjligt att täcka former helt och hållet men han förstår inte. Hävdar att "allt" syns eller att man ser när min rumpa rör på sig när jag går.

    Han är absolut svartsjuk men inte "Min fru kommer säkert vara otrogen"-svartsjuka utan mer "Ingen man får kolla på min fru"-svartsjuka, som är vanligt i vår kultur.

    Så terapeut är inte nödvändigt, dessutom hade han verkligen inte gått till en "hallick" för tips (hallick - en man som inte bryr sig om hur hans kvinna klär sig).

    Jag vågar dessutom inte prata öppet om det och speciellt inte med någon insatt eftersom jag har ett barn. Är orolig för att socialen tvingar mig välja mellan båda.

    Men det är skönt att kunna skriva här lite iallafall.
    Yes, förhoppningsvis hittar ni ju kläder som känns någorlunda okej enligt er båda. ;)Och det kan ju iaf vara en bra början till en lösning tänker jag.

    Och okej, låter ju verkligen jobbigt det där med att han ej förstår/tar till sig att man inte kan täcka former helt och hållet. Vet inte riktigt hur du ska göra med det då, försöka stå på dig och förklara igen eller nåt, idk...Men var ju lite här jag tänkte att bilder, klipp, teve etc möjligen kanske skulle vara till hjälp, att helt enkelt visa honom bilder etc på andra kvinnor än du med mycket täckande kläder på sig, och försöka poängtera och förklara att dessa kvinnor syns faktiskt formerna på till viss del, och det är helt enkelt bara så det är, dvs man KAN INTE täcka former till hundra procent, så är det bara. Eller kanske lite diskret försöka "visa honom" andra kvinnor ni ser ute i samhället när ni är ute, som har rätt täckande kläder på sig, och därmed försöka visa/poängtera/förklara att dessa ser man ju faktiskt kroppens former på till viss del - alltså man ser inte alls men vissa vaga aningar av kroppens former får man ju faktiskt helt enkelt. 

    Och det där med att man "ser allt" som han kallar det, eller att man ser din rumpa röra sig när du går, antar jag att med stor sannolikhet är något som sitter i hans eget huvud. För har man inte superåtsittande kläder kan man ju omöjligt se "allt" tänker jag, och det är ju något du hade behövt få honom att förstå på nåt sätt - alltså att detta nog till stor del sitter i hans eget huvud, men exakt hur vet jag tyvärr inte...

    Jo jag förstod att det var nåt sånt, alltså typ "ingen annan får titta på min fru"-svartsjuka, vilket säkert kan vara fint på ett sätt, så länge det inte går till desperat överdrift och blir osunt typ. Och gällande din man verkar det ju tyvärr ha börjat gå lite till osund överdrift eftersom han verkar ha blivit...typ rätt desperat, gällande det här med dina kläder och så. Vet inte riktigt vad man kan göra åt det, men kanske kan du försöka prata med honom att det ju trots allt är så mycket av dig bara han får se. Typ att det är bara han som får se dig riktigt lättklädd, bara han som får se dig i underkläder, bara han som får se dig i åtsittande jeans utan lång kofta över, bara han som får se dig helt utan kläder etc, alltså få honom att tänka på att det ju trots allt bara är han som får se hur du verkligen ser ut, och att andra människor ute i samhället ju trots allt bara får se små aningar av dina former. Kanske skulle det vara ett alternativ, att försöka prata och resonera så med honom...?

    Sen tänkte jag även lite, att ifall du skulle känna att du vill prata med någon om detta: du skulle inte kunna prata med dina systrar om det här? (såg att du nämnde att du hade två systrar) Alltså ibland kan det ju kanske vara skönt att prata om sånt som känns jobbigt med någon, även om denne kanske nödvändigtvis inte kommer med någon dunderlösning på det hela, så kan det ju ibland bara vara skönt att få prata av sig lite helt enkelt. Och tänkte lite att i och med att dina systrar som jag förstod det klädde sig rätt lättklätt så, borde väl de då vara rätt moderna i sitt synsätt och alltså inte lika typ...gammaldagsa som exempelvis era föräldrar, samtidigt som de ju ändå är från samma kultur som du och därmed kanske kan förstå ditt perspektiv och situation och så bättre än folk som är uppväxta i helt annan kultur. Så kanske skulle du kunna prata om det här med dem...?
  • Nimzay
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-25 16:37:29 följande:
    Tack för dina vettiga svar, ska verkligen ta till mig dina tips.

    Och angående mina systrar så är de också begränsade, de får inte heller ha på sig vad de vill. Dock är ju alla män olika och vad som är okej för en man är big no för en annan.

    Men det är okej, jag behöver inte prata med någon, har skrivit dagbok i många många år så det funkar.
    För all del, hoppas ni kan finna nån slags lösningar så att det ordnar sig så mycket som möjligt...;)Lycka till! <3
  • Nimzay
    Jemp skrev 2020-05-25 17:04:32 följande:
    Det du förespråkar heter normaliseringsprocess.
    Det är möjligt, men ville liksom bara försöka komma med tips/idéer som kändes realistiskt rimliga för ts utifrån hennes situation.
  • Nimzay

    Hej ts, hur har det gått hittills?

    Har du testat att strunta i honom och helt enkelt bara gå ut i de kläder du själv föredrar bäst? Hur gick det i så fall...?

    Har du lyckats prata, diskutera och resonera med honom eller är han fortfarande helt oresonlig?

    Och förresten vad var det för byxor du hade köpt som han inte tyckte om?

  • Nimzay
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-30 00:08:29 följande:
    Nej, jag vågade inte göra det. Var irriterad när jag skrev inlägget om att jag skulle gå ut, men lyckades lugna ned mig efter ett tag. Går inte bara, av respekt och för att han inte ska bli besviken.

    Vi hade dock ett snack där han äntligen valde att lyssna på mig lite, men jag lyckades inte övertala honom och han sa att jag får klä mig hur jag vill men då blir det skilsmässa direkt. Tror inte han menade det egentligen, men det fick mig att inse att jag inte orkar tjafsa utan får acceptera det. Han förklarade lite varför han tänker som han gör så det känns ganska okej nu ändå.

    Är valet mellan honom och kläderna så väljer jag ju givetvis honom.

    Okej, kan ju förstå dig lite där, då jag själv för egen del är lite så att jag gärna vill vara andra till lags, typ alltid vara så lojal som möjligt etc och tycker oftast det är väldigt obehagligt att göra emot som folk vill, särskilt dem jag tycker om/har respekt för. Men tycker ju samtidigt det är lite synd om du inte ska kunna gå ut i de kläder du trivs bäst i, men du gör ju ju förstås så som känns bäst för dig.

    Och skönt ju att han äntligen lyssnade lite åtminstone och inte bara var en "vägg" att prata med typ, och bra ju att ni pratade om det och att han förklarade och motiverade sin tankar istället för att bara klaga typ, det är ju alltid något. Man får väl helt enkelt hoppas att ni lyckas komma överens någorlunda på nåt sätt.

    Kan jag ju förstå, att du väljer honom framför kläderna ifall han nu har många andra fina sidor alltså. Hade nog jag också gjort, ifall jag vart i liknande situation som din. Tycker ju liksom själv inte heller att det riktigt är skäl att separera/lämna någon, enbart för att den ene inte gillar den andres kläder ifall, man passar ihop och trivs tillsammans i övrigt. Utan tänker väl lite att man får försöka kompromissa fram nån slags lösning först, som båda trivs hyfsat med eller typ så.

    Fast ifall detta skulle eskalera och spåra ur mer och mer typ, och bara bli värre och värre, tycker jag däremot att du ska överväga att lämna. Men som det ser ut i nuläget tycker jag ni ska försöka lösa det på ett sätt, så att ni kommer överens och, som ni båda trivs hyfsat med. Till exempel komma överens om kläder som ni båda gillar någorlunda, så att du kan slippa gå omkring och känna dig som en vandrande soptipp, men samtidigt inte behöva känna att du gör honom missnöjd. 

    Sen tänker jag även samtidigt lite att du kanske redan nu bör fundera så smått på hur ni kan göra så småningom, för att typ komma överens/ordna upp det vad gäller er lilla flicka, ifall han börjar komma med idéer och synpunkter på hennes klädsel när hon blir lite äldre.

    Menar inte att han/ni inte ska ha några bestämda åsikter om hur hon klär sig alls, typ att hon ska ha kortkorta kjolar och urringade linnen, för det är ju självklart att man bestämmer över sånt som förälder. Utan tänker mer ifall han börjar ha exakt lika stränga klädidéer gällande henne som han har med dig när hon inte är så gammal, alltså jag menar att skulle ju kanske va rätt synd ifall hon inte får gå omkring i tajta byxor med klänning/kofta som går till knäna ens eller så typ, när hon bara är tonåring eller t o m ännu yngr. Fast är ju inte alls säkert att han kommer vara lika sträng när det gäller henne, utan tänkte mest att du kanske kunde fundera så smått på hur ni skulle lösa det i framtiden ifall det nu skulle bli så. Är ju ett antal år kvar till dess typ, men att börja fundera så smått skadar ju inte tänker jag.
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-30 00:08:29 följande:
    Vet inte vad de kallas men typ vanliga vida byxor. Brukar ofta vara sådana där de är tajtare vid låren för att sedan bli mer vida, men just denna var vid hela vägen.
    Okej, var ju tråkigt att han inte gillade dem heller. Har du försökt få honom att motivera och få honom att ge tydliga exempel på vad det är för kläder han har tänkt sig än? Kan ju liksom för min del tycka att han bör motivera och förklara detta tydligt, istället för att bara klaga typ.

    Sen tänker jag även lite; har du kollat på typ haremsbyxor? Är ju inte speciellt avslöjande tänkte jag, men samtidigt ändå hyfsat typ...trendiga, eller vad man nu ska säga.

    Eller kanske typ nån slags vida/breda tunikor? Typ nån slags bred/vid tunika tillsammans med byxor som inte är speciellt åtsittande skulle kanske fungera, dvs täcka rumpa + underlivsområde rätt bra...?
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-30 00:08:29 följande:
    Vad fint av dig att fråga förresten. <3
    För all del, hoppas ju det löser sig på nåt sätt, håller tummarna för dig osv <3
  • Nimzay
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-30 09:49:34 följande:
    Jag tror inte det kommer bli värre gällande kläderna, men ska absolut fundera på det ifall det skulle bli värre.

    Angående dottern vet jag att han självklart kommer lägga sig i hennes klädsel (gör ju de flesta föräldrar) men antagligen inte lika illa som det är med mig. Mycket beror på kroppsformen också, dessutom är det så långt dit så får ta det då.

    Tack för tipsen, ska kolla lite breda tunikor osv så kanske jag hittar, just harembyxor skulle jag aldrig sätta på mig frivilligt. Sitter hellre inlåst hemma, men finns nog en hel del underdelar som är fina och täckande bara jag letar lite till. Tack igen!
    Ok, förhoppningsvis blir det ju inte värre samt går ju att i alla fall lösa någorlunda får man ju hoppas.

    Och förhoppningsvis kommer han ju inte heller bli lika sträng gällande er dotters kläder som gällande dina, kan väl vara skild när det gäller ens fru och en ung dotter, kan jag tänka mig. Men ändå bra att ha en liten, liten fundering nånstans inom sig, ifall det skulle bli problem vad gäller detta i framtiden, men det är ju förstås din sak och du gör ju såklart så som känns bäst för dig. Samt sant iofs, att det ju trots allt är ett antal år tills detta blir aktuellt, så kanske inget att gräva ner sig i nu nej.

    Haha, förstår dig, är själv ingen haremsbyxetyp jag heller...Fast finns ju dock vissa varianter som inte ser jättemycket harem ut, som till exempel
    https://www.bonprix.se/produkt/moenstrad-haremsbyxa-haremsbyxa-938146/

    +

    https://www.bonprix.se/produkt/haremsbyxa-groen-faergmix-949291/

    kanske inte supersnygga mönster/färger, speciellt inte de färgglada, men kan ju kanske finnas enfärgade byxor i liknande modell att hitta nånstans tänkte jag.

    Men men, ifall du hittar bra överdelar behöver du ju kanske inte ens såna där jättebylsiga byxor utan kan lösa det på annat sätt. Lycka till med kläd-letandet! ;)
  • Nimzay
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-30 11:26:26 följande:
    Tack haha, jag behöver verkligen ett lycka till. Är ganska svårt att hitta rätt kläder utan att behöva ha lager på lager. Och med dina förslag (om vi bortser från mönstren, har alltid neutrala färger för att inte dra till mig uppmärksamhet) är det tyvärr samma visa igen, lång tröja som täcker underlivsområdet samt en lång kofta som täcker allt annat. Skäms för att gå ut så.

    Men som du säger räcker det nog med bra överdelar, så det får jag satsa på.

    Vill tacka dig återigen för att du varit så fin och verkligen försökt hjälpa till, uppskattar det verkligen. Du är verkligen en jättefin människa (inte bara här utan hur du allmänt är, sett dig mycket i olika trådar). <3
    HjärtaHjärtaHjärta
  • Nimzay
    Anonym (abc) skrev 2020-05-31 19:01:12 följande:
    Faktiskt så lägger sig de flesta föräldrar inte i speciellt mycket vad barnen har för kläder utan man tillåter det som är enligt mode och vad kompisar har. Kan vara att man kommenterar "är det där verkligen mode nu" och tips om andra saker som skulle vara snyggt men inte mer än så. Och att pappor kommenterar är bara ett stort NO-NO, de räknas som "noll koll på ungdomsmode för tjejer" och ska hålla sina synpunkter för sig själv.
    Fast är det verkligen riktigt så? Kan faktiskt för min del tänka mig att de flesta föräldrar är rätt noga med att deras barn inte klär sig för naket/avklätt/lättklätt. Och tror nog de flesta pappor är rätt skeptiska till att deras döttrar ska klä sig för lättklätt och utmanande. 

    Men sen kan jag ju såklart hålla med om att just ts man verkar lite väl extrem, men den bilden du gav nu tycker jag nästan känns lite extrem åt typ andra hållet istället.
  • Nimzay
    Anonym (abc) skrev 2020-06-01 19:52:42 följande:
    Vad jag kommer ihåg från min egen tonårstid så fick man kommentarer, men inte mer än så det var ens egna beslut vad man skulle ha på sig. Och har aldrig haft en kompis som har kommenterat att hon haft en pappa som sagt något om olämpliga kläder. De är säkert skeptiska, men de håller det för sig själva (så vitt jag vet/upplevt). 

    Och så var det även för alla mina vänner. Och det är ju bara att se på hur mycket mode det varit med shorts som är så korta att fickorna sticker ut i kombination med magtröjor. Tror ni verkligen att föräldrar som la sig i sina barns kläder skulle låta dem gå ut så?

    Och har sett i alla fall en tråd här på fl om en mamma som undrade över dotterns klädsle där det i princip var en unison samstämmighet kring att det är dotterns egna val hur hon ska klä sig och att hon som mamma kan säga att hon inte tycker kläderna är snygga och komma med förslag på alternativa kläder som ändå är dotterns stil men i princip ingen tyckte att hon hade rätten att i slutändan bestämma vad dottern skulle ha på sig. 
    Kanske brukar vara så som du skriver nu, ja. Jag vet inte riktigt. Men tolkade hur som helst ditt tidigare inlägg som att föräldrar inte hade minsta lilla åsikt eller rätt att tycka till alls, men kanske fattade lite fel, jag vet inte.

    Och var i alla fall inte riktigt så för mig, att man fick ha på sig exakt på pricken vad man ville, i alla fall inte innan jag blev åtminstone typ 15-16. Alltså fick inte klä mig för avklätt/naket/utmanande/uppvisande när jag började komma i puberteten/tidigare tonåren, särskilt inte när det gällde pappa. Men jag vet ju inte riktigt om det var vanligt eller ej.

    Hursomhelst tycker jag inte att det absolut måste vara fel ifall föräldrarna har vissa åsikter och regler kring hur deras barn klär sig, i alla fall inte så länge det inte handlar om extremt tokstränga regler, eller om att pressa barnet att klä sig ikläder som de känner sig jätteobekväma och mår jättedåligt i eller liknande. Mina barn, ifall jag får några, kommer vilket fall som helst inte få exakt vilka kläder de vill ifall jag skulle finna kläderna väldigt olämpliga, barn och tonåringar är inte vuxna nog att bestämma helt själv vad för kläder de ska ha.
  • Nimzay

    Hej ts, det har gått ca en månad nu, så undrar lite hur har det gått? Har ni hittat några kläder som ni båda är överens om att ni båda två gillar hyfsat? Och hur går det i sommarvärmen, har du några kläder du kan gå ut i utan att bli för varm?

  • Nimzay
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-06-27 17:59:36 följande:
    Har skjutit upp det lite då jag försöker bli gravid, känns onödigt att slänga kläder och köpa nya nu ifall att jag skulle gå upp i vikt under graviditeten.

    Men vi är iaf fortfarande överens om att köpa kläder vi båda väljer, så inget nytt där. Annars klär jag mig som vanligt (som han vill) för jag vill inte ha några konflikter mer. Blev jättemycket problem och bråk ett tag, så har slutat ta upp det. Känns ganska okej nu.
    Okej, då får man väl hoppas att ni lyckas inhandla en garderob som båda gillar sen när det blir mer lämpligt läge att ta tag i det. Och bra att det känns i alla fall ganska okej nu. Men blir du inte väldigt varm nu på sommaren, med koftor och sånt menar jag? Eller har du kanske nåt svalare som han godkänner?

    Sen undrar jag även lite om du lyckats få honom att skärpa till sig i det där med att säga att kvinnor har inga hjärnor och liknande?
  • Nimzay
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-06-27 18:36:25 följande:
    Jo det blir varmt men är van så oftast är det lugnt. Bara man inte är ute för länge.

    Haha nä, det kommer sådant ur hans mun då och då. Men sådant "grovt" kommer oftast när han är arg på mig, annars är det lite "mildare" typ "Hur kan kvinnor få körkort när de inte kan köra bil?". Tror inte det går att få honom att "skärpa" till sig då han inte tycker det är konstigt att säga så.
    Okej vad skönt, förhoppningsvis är du ju inte lika värmekänslig som jag haha, för egen del kan jag knappt ens vara ute alls när det är såhär varmt, så kanske övertänker hela det här med varmt sommarväder pga att jag själv är så värmekänslig, jag vet inte...Men samtidigt funderar jag lite över; går han typ själv omkring ute i shorts och t-shirt och samtidigt tycker att du ska gå runt o bli varm i koftor och sånt? Och tycker du inte i så fall att det känns i alla fall lite orättvist? 
    (menar inte att man tvunget måste ha superkorta shorts + linne eller så för går själv inte klädd så offentligt utan tänkte mer att typ en tunn klänning som inte var jättelättklädd hade varit skönt)

    Sen kan jag ju samtidigt på sätt och vis förstå att du klär dig som han vill för att slippa konflikter och bråk om du ändå inte känner att ni precis kommer nånstans med såna diskussioner/konflikter/bråk, är mycket möjligt att jag själv hade gjort liknande för att slippa lägga energi på konflikter som man ändå inte kommer nån vart med. Men tycker samtidigt det är lite sorgligt att du ska behöva gå runt o va onödigt varm pga hans överdrivet tokiga idéer, men det är ju jag det och du för din del kanske inte känner att du lider speciellt mycket av det eller så, det vet ju du bäst.

    Och haha ja, vissa människor är ju så att det bara flyger saker ur deras munnar typ, och killar/män i den stilen verkar ju ha just den förmågan att slänga ur sig lite sånt om tjejer/kvinnor, har själv också märkt det ibland och ja det är nog sant att det är rätt svårt att göra nåt åt såna människors beteende, men det kan va rätt irriterande hursomhelst kan jag tycka. Sen angående det men bilkörningen och sånt kan jag ju hålla med om att det inte låter lika grovt som det om att sakna hjärna. Vad gäller detta kan du kanske testa att kontra med att snarare män borde förbjudas köra bil och enbart kvinnor få ta körkort och köra bil och se vad han säger haha...
    Sen på tal om detta med att köra bil, får du själv köra bil/ta körkort, eller ogillar han/skulle han ogilla och vara emot detta också? (hör ju visserligen inte riktigt till trådens ämnen men bara en tanke som dök upp)
  • Nimzay
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-06-27 21:58:45 följande:
    Kanske beror på var man bor också, men det är ju varmt. Höll på att smälta för inte sålänge sedan då jag var ute i några timmar för att dottern skulle bada, men annars är det som sagt inte jätteilla då man kan stå under skuggan osv. Första tiden av sommaren/när det började bli varmt gick jag även runt i min vinterjacka (varmt men går att klara av) så är nog inte jättekänslig nej..

    Han bär ibland t-shirts eller skjorts såklart men oftast är han av åsikten att det ser konstigt ut när jag täcker mig medan han visar mycket hud. Men jag bryr mig iallafall inte om hur han klär sig.

    Precis, konflikterna leder ingenstans. Speciellt inte tipsen om att lämna hemmet utan att han är okej med det, det kommer ju inte lösa problemen direkt.

    Nej han har inga problem med att jag skulle ta körkort i framtiden, han vill också att jag tar det. Men han påpekar jämt att jag aldrig skulle klara av det pga är kvinna så man är ju inte direkt jättesugen på körkort.
    Sant, klart det säkert beror lite på var man bor också, själv för min del bor jag rätt mycket söderut i Sverige så det påverkar väl kanske lite också, sen beror det väl även på hur blåsigt det är där man bor, hur nära kusten/vatten man bor, hur mycket skuggiga områden det är där man bor osv. Fast för egen del är jag dock överhuvudtaget väldigt känslig för värme och riskerar typ att bli väldigt dålig bara av vara i solen nån minut för att förflytta mig till skugga, så för min del hjälper det inte så mycket ens att ha många träd som skuggar i närheten av där jag bor eftersom de ändå ej skuggar all yta. Men det är ju jag det och jag är kanske lite extrem gällande känslighet för värme som sagt, men du är ju antagligen inte alls lika känslig och det är ju bra i alla fall, för egen del skulle jag absolut inte klara av att ha vinterjacka när det började bli varmt, tycker nästan det är för varmt med vinterjacka när det är rätt varmt på vintern t o m såvida det inte är flera minusgrader samt väldigt blåsigt haha...S:

    Jaha okej, kan ändå ge ett litet plus till din man där då...i att han ändå reflekterar kring det typ...;---}

    Nej exakt, får inte heller den uppfattningen att nån slags vilda konflikter kommer lösa detta, utan om ni nu ska lösa det på nåt sätt bör ni nog försöka göra det på ett lugnt typ bearbetande sätt...eller jag vet inte, men jag tänker typ att du försöker prata med honom på ett lugnt och försiktig sätt ibland men försöka undvika att det går till en riktig konflikt, så att han typ sen vid ett antal gånger kan få möjlighet att tänka igenom det här i lugn och ro sen efteråt, så kanske han förhoppningsvis ändrar inställning åtminstone delvis med tiden, men jag vet som sagt inte...

    Annars är ju kanske möjligen en strategi att du när du kommer hem efter att ha varit ute i varma kläder en riktigt varm dag, alltså vid ett sånt tillfälle när det känts som om du hållit på att smälta, säger till honom att du inte alls mår bra av att vara ute med så mycket kläder i värmen - alltså jag menar typ att du mår jättedåligt, mår i illa, är yr i huvudet, att det känns som om du riskerar svimma, håller på att få värmeslag etc, det då även om det inte alls känns exakt så illa egentligen, dvs överdriva en aning helt enkelt, så kanske han mjuknar upp lite och blir mer okej med att du klär dig en aning mer lättklätt typ när det är riktigt, riktigt varmt. Alltså om du känner dig okej med att ta till en slags sån strategi då alltså såklart. 

    Men alltså han vill att du ska ta körkort men tror inte du klarar av det? Eller hur menar du/han? Nu är det ju givetvis inte tvunget att ta körkort utan det ska man ju snarare göra för att man själv känner att man vill och tror man kan osv, men samtidigt om han påverkar dig så att du inte känner dig sugen på det genom att säga så, så verkar det ju ändå lite som om han påverkar ditt självförtroende negativt genom sina uttalanden tänker jag och det låter ju inte speciellt trevligt. Så vad gäller det bör du kanske säga ifrån till honom om att han bör sluta med att säga även såna saker även om det kanske inte är det värsta man kan säga. Alltså menar inte att han ska sluta ha såna åsikter, utan mer att han ju kanske inte tvunget måste basunera ut dem.
Svar på tråden Partner som lägger sig i ens klädsel..