Inlägg från: SMlopning |Visa alla inlägg
  • SMlopning

Krav på föräldrapenning vid partiell ledighet

Hej

Jag och min fru ska dela på föräldraledigheten 50/50 under hösten. Vi kommer jobba 2 resp 3 dagar i veckan varannan vecka. När jag läser föräldraledighetslagen så tolkar jag det som att vid all partiell föräldraledighet behöver man ta ut motsvarande föräldrapenning för att få vara ledig, trots att barnet inte är 18 månader (det är skillnad på om man tar ut HEL ledighet enl lagen). Vi har ingen lust att bränna 7 (eller 5) föräldradagar i veckan utan sparar de hellre till senare, det känns inte heller som någon bra regel för att underlätta för en jämställd föräldraledighet. Jag kan dock inte tolka lagen på annat sätt.
    Hur har ni andra tänkt vid motsvarande upplägg? Tack på förhand
    MVH Oskar

• Svar på tråden Krav på föräldrapenning vid partiell ledighet
  • SMlopning

Jag har koll på hur man skyddar sin SGI och vad som gäller kring den. Detta är huruvida man har rätt att vara ledig eller inte överhuvudtaget. Jag vet också att man får gå ner i tid motsvarande 25% fram till barnet fyllt 8år utan att ta ut föräldrapenning. Men vi vill ju minska vår arbetstid ännu mer men ändå inte ta full föräldrapenning. Så här står det i föräldraledighetslagen, se punkt 2:

Rätten till ledighet
    Översikt över de olika formerna av föräldraledighet för arbetstagare
    3 §   Det finns följande sex former av föräldraledighet för vård av barn m.m.:
       1. Hel ledighet för en kvinnlig arbetstagare i samband med hennes barns födelse och för amning (mammaledighet, 4 §).
       2. Hel ledighet för en förälder tills barnet blivit 18 månader eller, under förutsättning att föräldern då har hel föräldrapenning, för tid därefter (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 §).
       3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).
       4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).
  • SMlopning
    SMlopning skrev 2020-05-23 19:14:13 följande:

Jag har koll på hur man skyddar sin SGI och vad som gäller kring den. Detta är huruvida man har rätt att vara ledig eller inte överhuvudtaget. Jag vet också att man får gå ner i tid motsvarande 25% fram till barnet fyllt 8år utan att ta ut föräldrapenning. Men vi vill ju minska vår arbetstid ännu mer men ändå inte ta full föräldrapenning. Så här står det i föräldraledighetslagen, se punkt 2:

Rätten till ledighet
       1. Hel ledighet för en kvinnlig arbetstagare i samband med hennes barns födelse och för amning (mammaledighet, 4 §).
       2. Hel ledighet för en förälder tills barnet blivit 18 månader eller, under förutsättning att föräldern då har hel föräldrapenning, för tid därefter (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 §).
       3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).
       4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).
    Jag menade punkt 3...
  • SMlopning
    S23 skrev 2020-05-23 19:37:43 följande:
    Nör
    SMlopning skrev 2020-05-23 19:14:13 följande:

Rätten till ledighet

när man läser det du hänvisat till så verkar det onekligen som att man måste fylla upp med föräldrapenning för partiell ledighet.

Jag tror dock inte att arbetsgivaren ens har koll på detta, men visst kan de ha det.

Om arbetsgivaren mot förmodan har koll på detta så är det som kommer hända att de KAN begära att ni bevisar att ni tagit föräldrapenning. De flesta arbetsgivare begär ju inte ens detta efter 18 månader.

Det är nog inte många som har koll på att lagen ser ut så, om det nu är så den skall tolkas, så arbetsgivaren kan ju knappast bli arg om detta i efterhand uppdagas. Det är inget som förutsätts att man har koll på.

Har alltid själv gått i tron att man har rätt till ledighet barnets första 1,5 år oavsett uttag.

ni är alltså inne på att båda två sänka er sgi till hälften och förstår vad det innebär om ni skulle bli sjunskrovna för resten av livet?

kanske är ni så långt över taket att det ändå inte spelar så stor roll?
    Vi var lite inne på samma spår som dig, har dem ens koll eller ska man chansa o spela dum ifall det kommer en fråga i efterhand.

Barnet i fråga är inte 12 månader gammal vilket innebär att vår SGI inte blir påverkad utan vi kommer dela ledigheten så några månader till 12 månaders dagen och därefter se till att ha fylla upp lediga dagar med FP, om man nu inte måste bränna massa dagar innan.
Svar på tråden Krav på föräldrapenning vid partiell ledighet