• Vichy

    Kroppen tror jag är gravid, men vet att jag inte är det

    Jag fick min son för snart 2 år sen. Fick tillbaka min mens veckan innan han fyllde 1 år och vi startade aldrig med preventivmedel för vi tänkte att små syskon få komma när det funkar. Men det senaste halvåret har vi längtat mer och mer och sen dess har min mens krånglat.

    Den var alltid regelbunden förr. Jag anstränger mig verkligen för att inte längta och räkna dagar och sånt, trots det försvann mensen i 4 månader i gästats/vintras. Hade ens knappt några flytningar och kände mig som året efter förlossningen.

    Precis när jag hade börjat prata med sjukvården så kom den tillbaka.

    Allt frid och fröjd i några mån men nu har den varit borta i snart 2 månader, men de här månaderna tror verkligen kroppen att jag är gravid. Dock tror jag inte på det eg efter som jag tagit 3 negativa tester redan förra månaden (utspridda på månaden).

    Är svin jobbigt för det är liksom inte lite symptom det är liksom ?full on? samma gravid symptom som med sonen.

    Har i 2 mån besvärats av:

    ? pms humörsvängningar

    ? kramper i magen och ryggen (som innan mens)

    ? halsbränna

    ? kissar många fler gånger per dag

    ? bröst som är ömma, vissa dagar så ömma att jag gråtit

    ? varvar superhungrig med ingen matlust alls.

    ? mina bristningar från sonen har blivit blå igen.

    ? extremt trött hela tiden (klara av att jobba men när man får en stund för sig själv känns det som det är mitt i natten)

    Mfl.

    Om man inte är gravid är det här inte värt att gå runt med.

    Blir också bara mer och mer orolig att det skulle vara så att jag är i förklimakteriet eller nått. Min syster fick nyss veta att hon är det och det är därför jag tänker i dom banorna och det gör inte oron mindre.

    Sjukvården tycker inte jag ska oroa mig utan vänta ut det. ?Det låter som mensen kommer snart.? Visst du.. ????

    Har ni tips hur man kan huvudet ur gravidläge?

    Jag vill bli normal igen..

  • Svar på tråden Kroppen tror jag är gravid, men vet att jag inte är det
  • Anonym (Tips från coachen)

    Du kan ha kommit i tidigt klimakterium kanske. Det är ovanligt men det händer. En bekant till mig hamnade där när hon var runt 35-årsåldern. Hur gammal är du?

  • Vichy
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-05-24 08:00:25 följande:

    Du kan ha kommit i tidigt klimakterium kanske. Det är ovanligt men det händer. En bekant till mig hamnade där när hon var runt 35-årsåldern. Hur gammal är du?


    32 är jag.. kan man ha sånna här symptom då?
  • Anonym (Tips från coachen)
    Vichy skrev 2020-05-24 08:04:30 följande:
    32 är jag.. kan man ha sånna här symptom då?
    Ja det låter inte helt för tidigt tyvärr. Jag antar att du tar graviditetstester för att utesluta den biten. Har du fått lämna blodprov för att kontrollera hormonnivåer osv? Om inte annat kanske det är dags nu.
  • Vichy
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-05-24 08:07:56 följande:

    Ja det låter inte helt för tidigt tyvärr. Jag antar att du tar graviditetstester för att utesluta den biten. Har du fått lämna blodprov för att kontrollera hormonnivåer osv? Om inte annat kanske det är dags nu.


    Det pratades om det i vintras men då kom den ju tillbaka i flera månader. Men den här gången tyckte dom vi skulle vänta då den kom tillbaka sist..
  • Vichy
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-05-24 08:07:56 följande:

    Ja det låter inte helt för tidigt tyvärr. Jag antar att du tar graviditetstester för att utesluta den biten. Har du fått lämna blodprov för att kontrollera hormonnivåer osv? Om inte annat kanske det är dags nu.


    Det pratades om det i vintras men då kom den ju tillbaka i flera månader. Men den här gången tyckte dom vi skulle vänta då den kom tillbaka sist..
  • Anonym (Tips från coachen)
    Vichy skrev 2020-05-24 08:34:51 följande:
    Det pratades om det i vintras men då kom den ju tillbaka i flera månader. Men den här gången tyckte dom vi skulle vänta då den kom tillbaka sist..
    Ja två månader är nog för kort att säga något säkert men börjar det närma sig ett halvår igen tycker jag du ska kräva att åtminstone få lämna blodprov för analys.
  • Vichy
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-05-24 09:25:59 följande:

    Ja två månader är nog för kort att säga något säkert men börjar det närma sig ett halvår igen tycker jag du ska kräva att åtminstone få lämna blodprov för analys.


    Jo.. har bara blodprovsfobi att komma över också
  • Vichy
    Pimpinellan skrev 2020-05-24 14:18:33 följande:

    Du kan skicka in blodprov själv till Werlabs för koll. Tycker du ska göra det så du får lite svar.


    Förutom fobin då så är man ju också orolig för att få förhoppningar. Gjorde vul i dec och då fanns inga tecken på att min cykel var aktiv alls. Den kom ju igång sen men nånstans där inne så hoppades man ju på att den skulle visat nått annat.

    Fast man försöker att inte intal sig eller hoppas så gör man ju det ändå nånstans..
  • Pimpinellan

    Är det inte bättre att få svar då en gång för alla än att slippa undra och hoppas och inte veta? Det kanske inte alls är förklimakteriet, kanske bara nån rubbning. Ta mod till dig!

  • Vichy
    Pimpinellan skrev 2020-05-24 15:36:59 följande:

    Är det inte bättre att få svar då en gång för alla än att slippa undra och hoppas och inte veta? Det kanske inte alls är förklimakteriet, kanske bara nån rubbning. Ta mod till dig!


    Jo det är klart. Har försökt i många veckor nu att lägga det åt sidan. Har ju stressat kroppen förut och kanske varit skengravid förut med. Men aldrig så här starkt.

    Det är så taskigt att samma symptom som kan vara på en graviditet kan också betyda klimakteriet eller bara inget alls.. hur sjutton ska man då kunna lugna ner sig.

    Men när alla i sjukvården säger när man tar modet till sig och kontaktar dem att det bara är att vänta också så tvekar man ju..

    Kan inte bara mensen komma då om man nu inte är gravid?!
  • Pimpinellan
    Vichy skrev 2020-05-24 22:31:45 följande:
    Jo det är klart. Har försökt i många veckor nu att lägga det åt sidan. Har ju stressat kroppen förut och kanske varit skengravid förut med. Men aldrig så här starkt.

    Det är så taskigt att samma symptom som kan vara på en graviditet kan också betyda klimakteriet eller bara inget alls.. hur sjutton ska man då kunna lugna ner sig.

    Men när alla i sjukvården säger när man tar modet till sig och kontaktar dem att det bara är att vänta också så tvekar man ju..

    Kan inte bara mensen komma då om man nu inte är gravid?!
     Vården brukar vilja att man väntar med att söka hjälp tills mensen varit borta ett halvår. Men hur folk ska stå ut med att inte veta på flera månader, det skänker de inte en tanke! Just därför så många söker hjälp privat. Eller tar prov via Werlabs. Nästan vilket svar som helst är ju bättre än ovissheten månad efter månad.
    Mensen kommer till slut oavsett vad som var felet. Men det är ju inte regelrätt mens utan bara att kroppen stöter ut gammal slemhinna. Först efter det kan man börja om.
Svar på tråden Kroppen tror jag är gravid, men vet att jag inte är det