• lostandfound

    Har hon brutit mot ett avtal? Andrahandsuthyrning

    Hej,

    Jag skall hyra ut min bostadsrätt från och med juni månad och jag lade ut en annons i en Facebookgrupp. Jag fick intressenter och ett par kom och tittade på lägenheten. Efter visningen skickade kvinnan i paret ett sms om att de ville hyra lägenheten. Jag skrev att jag skulle avboka de andra som ville komma och titta och vi kom skriftligen överens om tillträde, uppsägningstid och när jag skulle överlämna nycklarna. Jag fick kvinnans personuppgifter och skickade in en ansökan till min BRF gällande uthyrningen och allt var klart inför uthyrningen. Imorse fick jag dock ett meddelande på Facebook där hon skrev att de inte skulle hyra min lägenhet, så nu står jag utan hyresgäst. Jag är student och skulle hem till min mamma under sommaren då jag inte får något CSN. Nu befinner jag lite i skiten om jag inte skulle lyckas finna en annan hyresgäst innan jag åker nästa helg då jag förlitat mig på att det paret skulle hyra lägenheten eftersom vi kommit överens om det.

    I och med att jag och personen som ville hyra lägenheten har allt skriftligen på sms inklusive dennes personuppgifter - skulle det kunna liknas vid att vi ingått ett avtal och att hon brutit mot avtalet?

  • Svar på tråden Har hon brutit mot ett avtal? Andrahandsuthyrning
  • Mortiscia80

    Utan kontrakt har du inget att komma med, hon har ju inte skrivit under något.

    Hör av dig till någon av de andra som svarade på annonsen.

  • lostandfound
    Mortiscia80 skrev 2020-05-24 09:36:51 följande:

    Utan kontrakt har du inget att komma med, hon har ju inte skrivit under något.

    Hör av dig till någon av de andra som svarade på annonsen.


    Jag vart lite fundersam då man brukar säga att även muntliga avtal gäller och nu har jag allt skriftligen på sms.
  • Mortiscia80
    lostandfound skrev 2020-05-24 09:45:04 följande:
    Jag vart lite fundersam då man brukar säga att även muntliga avtal gäller och nu har jag allt skriftligen på sms.
    Ja vanliga muntliga är ju jättesvårt att bevisa men de är som du säger bindande, nu har du det svart på vitt men hon har som sagt inte skrivit under något och jag tror ändå du får svårt att hävda någon rätt med tanke på vilken process det blir att få igenom. Tycker du att du har råd med ev. advokatskostnader för att stämma människan till att ta din lägenhet?
  • lostandfound
    Mortiscia80 skrev 2020-05-24 09:56:45 följande:

    Ja vanliga muntliga är ju jättesvårt att bevisa men de är som du säger bindande, nu har du det svart på vitt men hon har som sagt inte skrivit under något och jag tror ändå du får svårt att hävda någon rätt med tanke på vilken process det blir att få igenom. Tycker du att du har råd med ev. advokatskostnader för att stämma människan till att ta din lägenhet?


    Jag tänkte i sådana fall inte ta det genom en advokat utan säga att hon får stå för första månadshyran vi kommit överens om, om jag inte skulle finna en ny hyresgäst och annars kräva in det via Kronofogden. Det blir svårt för mig att hitta en ny hyresgäst på bara några dagar och de intressenter jag hade innan hon ville hyra, har nu funnit andra boenden.
  • sextiotalist
    Mortiscia80 skrev 2020-05-24 09:56:45 följande:

    Ja vanliga muntliga är ju jättesvårt att bevisa men de är som du säger bindande, nu har du det svart på vitt men hon har som sagt inte skrivit under något och jag tror ändå du får svårt att hävda någon rätt med tanke på vilken process det blir att få igenom. Tycker du att du har råd med ev. advokatskostnader för att stämma människan till att ta din lägenhet?


    Inom fastighetsbranschen gäller endast skriftliga avtal.
  • Mortiscia80
    lostandfound skrev 2020-05-24 10:05:27 följande:
    Jag tänkte i sådana fall inte ta det genom en advokat utan säga att hon får stå för första månadshyran vi kommit överens om, om jag inte skulle finna en ny hyresgäst och annars kräva in det via Kronofogden. Det blir svårt för mig att hitta en ny hyresgäst på bara några dagar och de intressenter jag hade innan hon ville hyra, har nu funnit andra boenden.
    Jadu, jag undrar om det är värt det ändå. Kronofogden tar en viss summa för att hantera ärendet så det är väl inte så illa, du går ändå plus, men det blir mycket bråk och besvär och det tar tid innan du får dina pengar.

    Du kan alltid prova att skicka ett sånt meddelande till henne, påpeka att ni har kommit överens och det gäller som avtal och att hon nu är skyldig dig åtminstone en månads uppsägningshyra. Då får du se vad hon säger.
  • Mortiscia80
    sextiotalist skrev 2020-05-24 10:18:23 följande:
    Inom fastighetsbranschen gäller endast skriftliga avtal.
    Aha, ja det var ju bra att veta.

    Ledsen TS, då har du inget val. Försök hyra ut på nytt, det är din enda möjlighet nu.
  • FuckGoggleAskMe

    Hyresavtal kan vara skriftliga eller muntliga, men kan bli dyrt att ta det vidare. När man köper och säljer fastigheter gäller endast skriftliga avtal. 

  • Hallonpaj83

    Har också hyrt ut min lägenhet till andrahandshyresgäster. Vad som kan vara bra att tänka på framöver är att ha god framförhållning så att man skriver avtalet ca 1 månad innan . Då vet man att man har tid på sig att hitta ny hyresgäst om den första bangar..

  • Finansen7

    Jag har inget bra råd annat än att göra ett nytt försök att hitta annan hyresgäst. Med lite tur kanske någon nappar.

    KF kostar en avgift och bestrider de som skulle hyra kravet kostar det ännu mer med osäker utgång.

    Jag hyrde ut min BRF under en tid och fick handskas med den ena idioten efter den andra. Den sista orsakade stopp i toaletten pga kattsand och smet från de sista hyrorna. Jag fick tillbaka lite via KF men till slut iddes jag inte hålla på längre, det var en ny avgift varje år och jag insåg att idioten inte kommer ha några medel.

    Det är tyvärr risker med uthyrning.

Svar på tråden Har hon brutit mot ett avtal? Andrahandsuthyrning