Inlägg från: Anonym (Kattägare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kattägare)

Kastrera eller inte kastrera katt?

Jag har en fråga vad gäller kastrering av katt. Jag har tingat en kattunge nyligen och när jag var och hälsade på den insåg jag till min förvåning att ägaren till kattungen tyckte att kattungarna han sålde inte skulle kastreras. Det gäller huskatter och inte raskatt. Ägaren (kille i 20-årsåldern) hade läst någonstans att kastrerade katter var mindre lyckliga. Undrar nu ifall ägaren projicerade sina egna idéer på katten eller om det ligger nån sanning i det.

Jag är uppvuxen med en kastrerad hankatt och även ägt katter som jag låtit kastrera och aldrig hört talas om detta tidigare.

• Svar på tråden Kastrera eller inte kastrera katt?
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-05-25 09:39:19 följande:

Det ska väl han skita i. Säg att du inte ska kastrera, sedan gör du som du vill ändå. Om det är en hane skulle jag kastrera direkt, en hona beror på om det är utekatt (ja) eller inne (nej).

Ja, jag får nog köra på den taktiken. Blev bara så förvånad när nuv. ägaren frågade om jag tänkte kastrera honom och jag spontant svarade ja för det är planen och även vad man bör göra om man inte ska avla och jag då märkte hur killen helt plötsligt blev väldigt fundersam för att sen ta upp att katter blir olyckliga då och fiskade efter att jag kanske ändå inte behövde kastrera.
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (Tveksam) skrev 2020-05-25 15:44:18 följande:

Med en sån kommentar skulle jag vara tveksam till uppfödaren kompetens att ta hand om min kommande katt. Har han till exempel vaccinerat kattungarna?

Nej. Han kommer bara avmaska sina kattungar vilket verkar vara så dom flesta gör om det inte gäller raskatter. Jag planerar fixa allt sånt några dagar efter jag fått hem katten. Ska ringa och höra med mitt veterinärställe imorgon och ev boka tid.

Nuv ägaren lämnade även nån rätt skum kommentar om att man behöver ta en gravid katt till veterinären för att kolla antalet ungar bara så dom ska tjäna pengar men det hade han i alla fall gjort. Hade inte kattungen varit så extremt söt och mina barn tokförälskat sig i den hade jag definitivt föredragit annan uppfödare. Den här killen verkar tycka det är charmigt med kattungar så han har läst på lite och sen låtit para sin honkatt med en kompis hankatt. Att försöka uppmuntra sina köpare att inte kastrera sina huskatter känns inte normalt.
  • Anonym (Kattägare)
    Anonym (E) skrev 2020-05-25 23:36:57 följande:

Denna oseriösa uppfödare som även höjde tingningsavgiften?

Nej. Den här ägaren hade en bestämd tingningsavg. i sin annons.
  • Anonym (Kattägare)
    jvh skrev 2020-05-26 09:36:59 följande:

Med tanke på att han inte verkar vara särskilt ansvarsfull så hoppas jag att du ser till att kattungen inte skiljs för tidigt från sin mamma. Och självklart ska katter som inte används i avel kastreras. 

Dom vanliga 12 veckorna gäller. Killen verkar mån om sina kattungar men har lite konstig inställning i vissa frågor.
Svar på tråden Kastrera eller inte kastrera katt?