• Lillamiia

Ivf Maj 2020

Sussna85 skrev 2020-05-30 08:44:53 följande:

Såg att jag glömt svara dig förut :)

Jo..jag är nog lite nervös inför ÄP,man ska ju inte läsa och lyssna alltför mycket över andras historier,endel beskriver det ju som ett helvete, och andra så säger att det inte alls var nått farligt.

Jag hatar sprutor överlag, och tanken att det ska upp en i underlivet är inte så trevlligt, haha. Men viljan att få gemensamt barn tar över de flesta av mina rädslor faktiskt.

Jag har tagit 175 IE tills nu två dagar före Ovitrellen då jag skulle gå ner till 150IE av Gonal F.

Jo, min tanke är att jag får fara hem bara då till kl 22,om jag har förstått rätt så får tiden inte diffa mycket på denna spruta

Men jo, skönt ändå att komma bort i goda vänners lag

Jag tar mig gärna ett glas nu och då, men har varit väldigt sparsam nu under min behandling,som du skriver man vill ju göra allt för att lyckas!

Tränar gör jag oxå flera dagar i veckan, träningen är väldigt viktig för mig med.

Är pysventil i en stressad vardag.

Jag känner som dig, att jag är lite nervös inför ÄP. Det går ju som det går och man kan inte kontrollera det.

Alltså hur är din mage? Min är jättesvullen! Jag tog precis fyremadel sprutan för första gången och ja den kändes ju. De va mest obehagligt tyckte jag. Brände och sved men gick över ganska snabbt. Ja vi håller med varandra där om det mesta läser jag jag har dock varit lite frånvarande med träningen pga att jag är svullen och trött. Annars är det som terapi att träna! Ja klart ska man kunna unna sig ett glas gott ibland.

Hur mår du idag?
  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-05-30 21:25:20 följande:

Jag känner som dig, att jag är lite nervös inför ÄP. Det går ju som det går och man kan inte kontrollera det.

Alltså hur är din mage? Min är jättesvullen! Jag tog precis fyremadel sprutan för första gången och ja den kändes ju. De va mest obehagligt tyckte jag. Brände och sved men gick över ganska snabbt. Ja vi håller med varandra där om det mesta läser jag jag har dock varit lite frånvarande med träningen pga att jag är svullen och trött. Annars är det som terapi att träna! Ja klart ska man kunna unna sig ett glas gott ibland.

Hur mår du idag?

Jag mår nog helt ok, jag är oxå väldigt trött hela tiden och huvudvärk, men läste att det är vanligt att få av dessa läkemedel.

Nu är ovitrellesprutan tagen och då oxå sista sprutan! Jag får så lätt blåmärken så jag är t.om blå på magen efter alla sprutor.

Imorgon är det vilodag från alla sprutor för att då på måndag ligga i gynstolen för äggplock. Herregud!

Ska bli spännande och se, om det nu blir någe ägg att plocka,hur länge de tänker odla dom, 2 eller 5 dagar

Jo, min är nog mera svullen, igår såg jag tusan gravid ut redan,hehe.

Mmm på mig sved den där Fyremadelen i nån timme typ, sen var det borta.

Men jag hade en trevlig kväll med vännerna, det har varit en jäkligt fin dag här på Åland.

Typ 2 glas champagne gick ner i solskenet, sen fick det räcka.

Okej, huvudvärk är ju inget vidare jag har klarat mig undan det tack gode gud. Usch stackare, ja är inte blå men man ser sticken i magen. Ja gravid ser man ut fast det ligger ingenting i magen mer än mediciner haha. Ja hoppas allt går fint imorn du får höra av dig om allt sen när du e klar där!

Bra att du tog dig tid för dig själv och vännerna. Nu börjar de bli sommar i luften
  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-05-30 21:25:20 följande:

Hur mår du idag?

Jag mår nog helt ok, jag är oxå väldigt trött hela tiden och huvudvärk, men läste att det är vanligt att få av dessa läkemedel.

Nu är ovitrellesprutan tagen och då oxå sista sprutan! Jag får så lätt blåmärken så jag är t.om blå på magen efter alla sprutor.

Imorgon är det vilodag från alla sprutor för att då på måndag ligga i gynstolen för äggplock. Herregud!

Ska bli spännande och se, om det nu blir någe ägg att plocka,hur länge de tänker odla dom, 2 eller 5 dagar

Jo, min är nog mera svullen, igår såg jag tusan gravid ut redan,hehe.

Mmm på mig sved den där Fyremadelen i nån timme typ, sen var det borta.

Men jag hade en trevlig kväll med vännerna, det har varit en jäkligt fin dag här på Åland.

Typ 2 glas champagne gick ner i solskenet, sen fick det räcka.

Hur har det gått idag? Hur mår du?
  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-06-02 08:33:22 följande:

Nu är jag hemma från Åbo! Kom inte in på familjeliv via telefonen där

7 ägg fick de ut och jag väntar spänt på samtal vid kl 10 idag hur det har gått med dom.

Men oj vad stressad jag var där ett tag.

När vi kom dit möttes jag av en uppstressad skötersa som sa att det hade "råkat"

klämma in tre st äggplock på samma dag och tid!

Och en liten språkmiss(kan inte finska,så de försöker prata svenska med mig med vissa kommunikationsproblem ibland) så förstod jag att jag inte skulle få ha sambon med mig alls under varken ingrepp och efter!

Herregud den paniken jag kände.

Vi skulle vara tre kvinnor i vilorummet efter och jag trodde pga av coronan så var det stopp med flera.

Men som sagt missförstod en aning och jag fick ha sambon med mig under hela tiden sen iallafall

ÄP gick bra, jäkla nice medicin man får!,hehe.

Var nog lite snurrig i huvudet och allmänt påverkad,och vi fick sedan vänta på att färjan skulle gå vid kl 20.00 på kvällen först

Så vi gick i Åbo x antal timmar, början kunna den staden nu, haha.

Åh vad kul för er! Att det blev ändå fyra st, hoppas dom håller i sig och utvecklar sig normalt nu de kommande dagarna!

Jaså klarade du av att vandra runt i åbo hela dagen då? Haha

Okej skönt med medicinen då, har hört att man inte får köra bil eller nåt sånt efter. Att man ska vila.

Men vilken miss det verkar ha blivit med kommunikationen! Den är ju så viktig! glad för din skull att allt gick bra ändå! Du skriver insättning i veckan här, då är det dag 5 efter äggplocket va?
  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-06-02 15:42:18 följande:

Jo jag hoppas på att dom utvecklas optimalt nu :)

Jaaa det var nog lite tufft, tur att det var fint väder så vi hängde på uteserveringarna mycket, plus att vi fick komma och vila en stund på kliniken mitt på dagen.

Det blir insättning nu på torsdag, så då blir dag 4 de sätter in, räknat från äp dagen.

Ja usch vad det kan bli tokigt när det felar språkmässigt emellan

De är lite av den finska andan där på kliniken, ganska raka och inte så omhändertagande om man säger så, upplever jag.

Men läkaren som plocka äggen har väldigt goda omdömen inom ivf, så jag är trygg med att de kan sin sak iallafall. Eller jag försöker tänka så, haha.

Okej tänk att din partner fick följa med, det hade jag önskat att vi också kunde få. Känns så ensamt när man åker på alla besök själv, tar alla sprutor alldeles ensam, ska göra äggplocket helt själv utan någon förutom dom som jobbar där då såklart. Det blir så ensamt allting :-/

Gud så spännande med insättning! Jag håller tummarna.

Jag är själv finsk så jag vet vad du menar hehe!

Det har jag inte ens tänkt på att kolla recensioner på själva läkarna, men man får ju hoppas att dom har samma utbildning, vore konstigt annars.
  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-06-03 11:21:28 följande:

Fast där försvann mycket av hoppet för denna gång...av 4 st ägg var det ett som var helt odugligt nu, och resterande 3 hade fragmentering i sig i olika grader. Någe slags restpartiklar som inte ska vara där i alltför stor utsträckning om jag förstod rätt.

Insättning är framflyttat till fredag, de vill se hur det utvecklar sig. I värsta fall så blir alla ägg kasserade denna gång.

Men vad tråkigt att höra vad tror dom? Att inget ägg kommer klara sig? Lider med dig.. men än är det inte kört! Är detta försöket förbrukat nu då om det inte blir något?
  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-06-04 08:25:32 följande:

Tack hörrni

Detta försök blir förbrukat och måste betalas fullt ut, vare sig vi får en insättning eller ej.

Lite surt om man bara tänker pengamässigt.

Ca 3000 euro räknat med mediciner och resor.

Biologen kommer att ringa nu på fm, men hon var nog inte så positiv att de ägget som ändå såg bäst ut skulle utvecklas åt rätt håll.

Hon kunde inte heller garantera,såklart, att om det ser ok ut nu idag och vi tar oss till Åbo inatt, att det ska finnas en blastocyst att sätta in då.

Allt kan ändras så snabbt tydligen

Plus på det går jag med ständig konstig värk efter ÄP, har läst att det kan ta tid innan allt känns ok efter ett ÄP. Men jag är ändå orolig att det är nått fel.

Okej jag förstår. Har du hört något mer? :-/ ja hoppas attest blir ett guldägg och att den ändå utvecklar sig trots dåliga odds som du säger.
  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-06-04 20:04:59 följande:

Hon ringde sen jo, hon har pratat med sina kollegor och de kom fram till att de skulle långtidsodla de tre äggen som finns i olika stadier av fragmentering tills på måndag.

Biologen ringer då på måndag och ger domen om de små

De ska isf frysa ner det ägg som blir bäst, om det vill dela sig vidare som det ska.

Så får det bli insättning av ett fryst ägg sen i förhoppningsvis denna nya cykel som kommer.

Så inget resande för oss denna vecka iallafall. Tur att färjorna just nu är givmilda med att avboka med kort varsel i dessa Coronatider.

Lite upphängd och nedsläppt känner jag mig nog just nu, jag vet att ivf resor  är ett vågspel på många plan, det får man ju räkna med.

Men att bli nedslagen av nått jag inte ens visste kunde hända gör mig lite ledsen.

Okej så när äggen är fragmenterade så kan man ändå fortsätta? Förlåt om ja verkar trög men vet inte vad det är riktigt.

Förstår att du är lite upp o ner i humöret när man får veta någon man inte alls har någon aning om?! o med tanke på hur de är med Corona o allt du som måste ta dig med färja och sådär. Vi håller tummarna tills på måndag nu då.
  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-06-04 21:07:36 följande:

Men jag känner att jag måste försöka göra nått för det lilla ägget som kanske ska få fästa nångång,

så nu fick jag min gyn att skriva ut Dalacin antibiotika oralt i 10 dagar för min BV. Fan nu ska den bort! Hehe.

Ska väl hinna äta kuren klart med god marginal tänker jag

Och sedan var jag och köpte jättenattljusolja och vitamin B+C kapslar.

Nu vet inte jag hur mycket ni tror på naturpreparat 

Men jättenattljusolja ska vara bra för hormoner och slemhinnan.

Och vitamin B och C ska oxå vara gynsam för fertiliteten.

Äter ni någe extra tillskott av nått slag  nu under ivf?

Jag har väl egentligen testat en uppsjö av naturpreparat genom åren när jag har försökt blivit gravid...

Okej! Jag fattar verkligen! Man vill ju göra allt för att det ska fungera!

Ang kosttillskott eller andra preparat har jag nog testat allt redan, och det har inte fungerat ändå. Kan nog ha provat minst 25 olika. sen har ja fått strikt avrådan att inte få använda något annat än att ta folsyra så har slutat ta alla 10 burkar med olika natur preparat/tillskott som ja just brukade ta varje dag hehe. Ja gör som dom säger och litar fullt ut på att dom kan sin sak så jag tar ingenting alls förutom gravid tabletterna från apoteket då.
  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-06-05 08:30:14 följande:

Ja inget jag har ätit av alla preparat har väl fungerat, inte i bebisverkstaden iallafall. Jag drack Bisolvon den månaden dottern kom till,märkte verkligen hur allt slem i kroppen blev rinnigare *ursäkta detaljer*

Men om det sedan var tack vare medlet eller bara tur vete fasen.

Jaså va de så? Jag har testat bisolvon också, men gav inget. Finns nog inget ja inte testat alltså, har gått på bland annat akupunktur också i flera månader men de gav ju inte nåt heller. Ja det rann ju bokstavligt ur en haha! vi får låta de va osagt varför det tog sig för dig då men drf ville ja prova för det verkade vara så många som lyckades med just bisolvon, har märkt att jag inte är som alla andra

Jag har inte gått någon utbildning mer än på mitt förra jobb där jag arbetade i ca 7 år och gick diverse kurser inom ledarskap. Annars är ja utbildad servitris på gymnasiet.

Just nu jobbar jag i klädbutik sen 4 år tillbaka har precis börjat på matematik kurs för att ja har bestämt mig för att plugga vidare inom ett år. Kanske inte va bästa valet när man är mitt uppe i ivf och sprutor för ja hamnar lite efter känner jag, men ska försöka kämpa på.

Det är alltid roligt att få en insyn vad människor gör/jobbar med om dagarna som också går igenom sånt här
Svar på tråden Ivf Maj 2020