• Gasolgrillen

    Arbetsrätt eller partibok? Vad är viktigast

    Regeringen vill i princip avskaffa arbetstagarnas anställningstrygghet. Detta genom att införa så generösa undantagsregler att arbetsgivaren i stort sett kan välja och vraka vilka som ska sägas upp vid en neddragning.

    Vad tycker ni om detta?

    Om du är vänster, väljer du ditt parti framför denna viktiga sakfråga? Vill du att t.ex sossarna ska överge arbetarna för att få sitta kvar?

    Om du är höger, vill du att t.ex moderaterna ska rösta mot sin egen politik för att få fälla Löfvén?

  • Svar på tråden Arbetsrätt eller partibok? Vad är viktigast
  • Aniiee

    Om man är vänster röstar man väl på vänstern? Inte på sossarna, då är man väl sosse?

    På sätt och vis så är det väl bra, men på sätt och vis så är det väl dåligt. Så... idk.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (cool)
    Aniiee skrev 2020-05-25 22:22:51 följande:

    Om man är vänster röstar man väl på vänstern? Inte på sossarna, då är man väl sosse?

    På sätt och vis så är det väl bra, men på sätt och vis så är det väl dåligt. Så... idk.


    Jag tycker man ska fråga sig varför man ens intresserar sig för politik. Är det för att man står för något? Eller är det för att man vill tillhöra en grupp? Oavsett vad denna grupp hittar på`?

    Ja, jag tycker att om arbetarnas villkor är viktiga så överger man socialdemokratin redan idag.
  • Jemp

    Inte bra, nej. Kommer dock fortfarande rösta på samma då andra frågor är viktigare.

  • Aniiee
    Anonym (cool) skrev 2020-05-25 22:33:40 följande:
    Jag tycker man ska fråga sig varför man ens intresserar sig för politik. Är det för att man står för något? Eller är det för att man vill tillhöra en grupp? Oavsett vad denna grupp hittar på`?

    Ja, jag tycker att om arbetarnas villkor är viktiga så överger man socialdemokratin redan idag.
    Olika människor har säkert olika svar i olika grad på det.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (cool)
    Jemp skrev 2020-05-25 22:37:28 följande:

    Inte bra, nej. Kommer dock fortfarande rösta på samma då andra frågor är viktigare.


    Det låter jättekonstigt.

    Jag är moderat. Men om moderaterna skulle gå till val på höjda skatter skulle jag inte rösta på dem. Då är de inte moderater längre.

    Vilka frågor är det du tycker är viktigare än arbetarnas rätt till anställningstrygghet? Hur vet du att sossarna står fast vid sitt ord i dessa frågor?
  • Anonym (Anonym)

    Oavsett partitillhörighet skulle jag säga att arbetsrätten är viktigast.

  • Jemp
    Anonym (cool) skrev 2020-05-25 22:42:09 följande:

    Det låter jättekonstigt.

    Jag är moderat. Men om moderaterna skulle gå till val på höjda skatter skulle jag inte rösta på dem. Då är de inte moderater längre.

    Vilka frågor är det du tycker är viktigare än arbetarnas rätt till anställningstrygghet? Hur vet du att sossarna står fast vid sitt ord i dessa frågor?


    Din fråga är ju konstigt ställd från början eftersom det är vänstern som hotar missförtroendeförklaring mot sossarna... Så vilka menar du med "ni som röstar vänster"?

    Moderaterna är ju inte heller emot förslaget så varför skulle vet vara bättre att flytta sig åt höger?

    Miljö och klimat är viktigaste frågorna för mig.
  • Anonym (soppy)

    Det är bra, alldeles för svårt att sparka folk idag.

  • Anonym (cool)
    Jemp skrev 2020-05-26 13:28:12 följande:
    Din fråga är ju konstigt ställd från början eftersom det är vänstern som hotar missförtroendeförklaring mot sossarna... Så vilka menar du med "ni som röstar vänster"?

    Moderaterna är ju inte heller emot förslaget så varför skulle vet vara bättre att flytta sig åt höger?

    Miljö och klimat är viktigaste frågorna för mig.
    För mig är mp, sossarna och v den samlade vänstern. I viss mån kan man numera räkna in c och L där nu när de stöttar vänsterregeringen.

    Jag kan inte förstå hur arbetsrätten inte kan vara viktig. Den "drabbar" oss alla.

    Jag är enn ganska konstig moderat eftersom jag tycker arbetsrätten är viktig. Tack vare arbetsrätten kan de som får sparken kvittera ut en årslön eller liknande från storföretag. Det är rimligt att det kostar.

    Småföretagarna har otroligt dåliga argument. "Vi vågar inte anställa". Varför vågar ni inte det? Det är ju de sist anställda som ryker först vid en neddragning. Varför vågar ni inte anställa dem? Det småföretagarna eg. vill är ju att sparka lågpresterande trotjänare och ersätta med nytt folk. Av de nyanställda vill man sparka de som ej presterar.
  • Anonym (cool)
    Anonym (soppy) skrev 2020-05-26 17:41:51 följande:

    Det är bra, alldeles för svårt att sparka folk idag.


    Där har du fel. Sen 70-talet har det aldrig varit enklare.
Svar på tråden Arbetsrätt eller partibok? Vad är viktigast