• Anonym (Förvirrad)

Var går gränsen för vad ni kan kompromissa med i en relation?

Jag har ett återkommande problem i min nuvarande relation. Vi har det på så många sätt helt fantastiskt och på många plan är han min drömpartner. Vi har inga barn, men har pratat om att skaffa det i framtiden. Men så har vi en grej som hela tiden återkommer och som får mig att fundera över om vi verkligen kommer kunna ha det bra tillsammans i långa loppet. En grej där det skaver, och frågan är om den enda grejen är för viktig för mig för att kompromissa bort? Jag är så förvirrad över hur jag ska tänka, och vill höra hur ni ser på kompromisser i relationer. Vad kan ni tänka er att kompromissa med i en relation och vad kan ni absolut aldrig tumma på.

Vårt problem är att jag har ett så mycket större socialt behov än vad han har. Jag får min energi och mycket av min glädje i livet av att känna mig som en del av ett större sammanhang, vilket jag gör i relationen till mina vänner. Jag älskar att ha middagar, att bjuda över folk, träffas på stan, resa och planera saker ihop med vänner och bekanta. Jag gör det gärna spontant och känner mig som mest avslappnad och tillfreds med livet i de tillfällen då jag är tillsammans med andra. För min partner är det tvärtom. Han har inte ett så stort socialt behov, det räcker ofta för honom att vara med mig. När han umgås med andra får jag ofta höra efteråt att han blev trött och slut av det och tycker att det är skönt att vara själv med mig. Detta tynger mig så. När jag ska bjuda hem vänner gör jag det med en klump i magen för att jag vet att han egentligen inte vill det, men han ställer upp på det för min skull. Det gör att jag känner att jag måste stoppa mig från att göra det för ofta för att ju uppoffrar sig för min skull de gånger det sker. Och när vi väl umgås med mina vänner ihop så tar det massa energi av mig för att jag vet att han egentligen inte vill eller är särskilt intresserad av det. Jag planerar min semester med mina vänner separat från min semester med honom, har till och med slutat fråga om han vill komma med för att det gör mig så ledsen att få ett nej. Det leder till att jag gör mina sociala aktiviteter själv och så ses vi hemma han och jag, med vissa undantag. 

Otaliga gånger har vi försökt prata om det här, men han förstår mig inte riktigt. Han blir bara ledsen för att han tycker att jag lyfter fram en felaktig bild av honom som osocial, han känner själv inte igen sig i den. Jag kan inte hjälpa att jag känner mig isolerad i vår relation och blir orolig över hur vår framtid skulle bli då min längtan efter att vara delaktig i sociala sammanhang är så stark och då mitt liv på något sätt känns splittrat när vi inte kan dela det här. Det är som att jag har ett liv med honom, och ett annat liv med mina vänner och jag får inte ihop det och vill egentligen inte ha det så. Jag vill känna mig hel. Men jag kan ju inte ändra på honom? Är det sånt här man får leva med? Kan inte tänka mig en bättre person än honom att vara tillsammans med, om det inte vore för det här.

• Svar på tråden Var går gränsen för vad ni kan kompromissa med i en relation?
  • Jemp

Du skriver att han blir trött av det, men det är ju inte nödvändigtvis samma sak som att ha något emot det?

• Anonym (Förvirrad)

Nej det är sant. Och vi har diskuterat det, han säger precis så. Jag har så svårt bara att inte känna att det är samma sak. Blir så nere av att höra honom klaga över hur trött han blev av umgänget, det tar glädjen från mig på något vis.

• Anonym (Jill)

Om ni får barn kommer ju den sociala dynamiken förändras drastiskt för er båda två. Det blir ett mer NI av den lilla familj ni skapar och det blir självklart att ni båda väljer sociala aktiviteter utifrån att ni har barn.

Ditt liv med dina vänner och viljan att umgås kan förvisso finnas kvar men som förälder kan du inte riktigt prioritera det umgänget på samma sätt som tidigare. Nu ställs du inför andra typer av val. Det blir ganska naturligt att umgänge och bjudningar med vänner inte längre är lika viktigt och inte längre lika enkelt.

Jag skulle inte i din sits dra för stora växlar över det här utan vara lite mer ödmjuk och kanske börja inse att kompromissen i det här fallet faktiskt heter barn...

• Anonym (n)

Då har du en man som stannar hemma hos er när era barn kommer och väljer inte krogen och polarna.

• Anonym (Opposites attract)

Min man är själva urtypen av en extrovert och supersocial person. Jag är kanske ingen extrem introvert, men jag har definitivt tendenser åt det hållet. För mig är det jobbigt med stora fester och tillställningar, dock inte avslappnat umgänge bara några stycken. Det skulle inte funka för oss att anpassa oss helt efter den andre

Så vi kompromissar lite - han får ha tre stora fester/tillställningar om året, men jag får skippa en av dem om jag vill. Jag får själv välja hur mycket och vad jag vill göra med festfixandet och jobbet kring det hela. (Barnkalasen inte inräknade, men å andra sidan fixar han dem nästan helt själv).
    Även när han eller vi har ett mindre antal vänner hemma så är det ok om jag drar mig tillbaka när jag behöver och jag behöver inte känna att jag måste sitta med halva natten om jag ska upp och jobba.
    Vi tar en väldigt avskild semester om året (typ vandrar eller hyr en stuga eller båt) för att fylla mitt behov av eremitliv. 

Han försöker vara väldigt generös mot mig med att ge mig utrymme, men även att lägga energi på att jag kan odla mina vänskaper och band med min familj. Och jag försöker vara så generös jag bara kan för att se till att han kan få utlopp för sin natur.

• Anonym (Hanna)

Känner igen mig lite i din situation men min var lite annorlunda. Jag själv är nog som din sambo, jag kan tycka att det är kul att umgås med folk samtidigt som det kan ta mycket energi. Följde jag med min ex sambo till hans familj så var jag helt slut efteråt. Jag kunde inte slappna av och kände mig inte hemma med dem. Inget fel på dem bara inte min typ av människor.

Mitt ex var på sätt och vis social som du. Han gillar att vara bland folk men samtidigt så var han resarverad. Långt ifrån den pratsamma typen utan satt ofta med mobilen även om det var hans familj eller vänner men mer om det var mina. Jag fick dåligt samvete när vi umgicks med mina vänner för jag visste inte om han hade roligt eller ej. Så jag blev typ hans barnvakt för jag vet själv hur det kan kännas att sitta ensam bland folk man inte känner så väl.

Jag drömde om att kunna ha middagar och annat roligt tillsammans med vänner. Men pga honom så blev det inget, så länge det inte var hans familj. Inte att han sa nej utan jag tog aldrig upp det för tanken på att han skulle vara med i bilden förstörde stämningen lite. (mina vänner sa att det var stor skillnad på mig med och utan honom. Jag är social och pratglad men med honom blev jag motsatsen)

Lång historia kort insåg jag att han var ett ankare för mig som hindrade mig från att slappna av i social situationer. Träffade på hans pappa på stan en gång och det var helt annorlunda när exet inte var med. Jag insåg med att dit jag villa komma skulle han aldrig nå hur mycket han än skulle jobba på sig själv. Som du fattar så tog det slut och detta var en av flera orsaker.

När det kommer till dig så behöver du accepterar att ni fungerar olika. Bara för att han inte har samma sociala behov som du så gör det inte honom osocial men du upplever att han är det för du kan bara jämföra med dig själv. Det är skillnad på att säga att du är osocial och jag upplever dig som osocial. Förstår du?

Man kan inte få allt man vill ha i en relation och ni verkar ha det bra i övrigt? Ja du kanske hittar en kille som besitter samma sociala egenskaper som dig men han kanske saknar något som du uppskattar väldigt mycket som din sambo har.

Det är lätt att leva in sig i en drömvärld och önska sig ett liv där man umgås mycket med vänner tillsammans med sin partner. Men i sin egna fantasi glömmer man bort att ta in sin partner som en egen person. I fantasin styr du och allt är perfekt, men verkligheten är annat. Jag var avundsjuk innan på min brors förhållande. Dem hade ofta vänner fester och spelkvällar. Jag önskade så att jag och exet också kunde ha det så. Men det är farligt att jämföra för man ser inte hela bilden av det man jämför med. Jag visste inte då hur mycket dem bråkade, eller dem nedvärderande min brors sambo kunde säga eller hennes problem med alkohol. Jag skulle absolut inte vilja ha den delen. Så ska du jämföra ditt förhållande med andras så ska du jämföra med hela deras förhållande. Förmodligen lär du inte ens veta om deras dåliga sidor.

Din sambo ställer upp och kompromissar han med för att du ska bli glad. Det är så man gör i ett förhållande. Det du behöver göra är att släppa ditt samvete och lära dig ta ett nej. Du ska inte alltid fråga honom om han ska med men du ska inte bli ledsen och besviken om han säger nej. Är det något som är viktigt för dig så får du säga att det är viktigt att han följer med. Ni behöver en öppen dialog, respektera och acceptera varandra. Man kan inte alltid förstå hur han dra fungerar men man kan acceptera och respektera det.

Du får fråga dig själv hur viktig den sociala biten är för dig. Är den så viktig att du är villig att offra andra bra och viktiga egenskaper? Är detta det enda dåliga i ert förhållande eller finns det mer?

• Silverjenny

Om jag förstår det rätt är det inte din sambo som hindrar dig att umgås med dina vänner utan det är du som undviker det för att du vet att han inte vill? Är det väldigt viktigt för dig att ni umgås tillsammans i par eller är du ok med att umgås med dina vänner själv medan han gör annat?

Jag har inte lika stort socialt behov som min man och jag behöver mycket egentid medan min man har många vänner som är viktiga för honom. Vi har inga direkta gemensamma vänner, eller han känner mina vänner men är inte så intresserad av att umgås med dem fast vi firar ibland midsommar mm med dem, medan jag inte är ett dugg intresserad av att umgås med hans kompisar ens om jag hade fått vara med. Så han drar ut och träffar sina vänner flera gånger i veckan (han festar inte utan de går på café och gör andra saker ihop) medan jag är ensam hemma och får min egentid. Det funkar bra för oss, jag trivs med att vara ensam hemma och han slipper ha en fru som klagar på att han är ute med sina kompisar jämt.

Jag har ett fåtal vänner som jag inte träffar så himla ofta, vi pratar mest i telefon och ibland känner jag mig lite ensam och att jag inte har något socialt liv - självvalt jag vet men ändå. Jag skulle gärna vilja att jag och min man hade fler gemensamma vänner eller umgicks med något annat par och jag kan blir lite avundsjuk ibland när man ser kompisgäng med par och barn som grillar ihop, reser, gör roliga saker tillsammans. Men man kan inte få allt och jag är ändå nöjd med hur vårt liv ser ut och vem vet hur det ser ut i framtiden.

• Anonym (Kvinna 39)

Ni har olika behov som det verkar. Låt honom säga nej till saker utan att bli besviken, fortsätt gör saker på egen hand. Även om du bjuder hem folk så får han välja, antingen umgås han med er eller gör något annat.

Det är steg ett. Steg två är att ni måste ha ett samtal om det här. I längden kommer det leda till en söndring mellan er, den har redan börjat. Du ska inte behöva må dåligt över att vara social, han ska inte heller behöva må dåligt så klart, men frågan är var hans gräns går i så fall för vad han orkar med. Han kanske bara börjar bli gammal? ;) Men saken är den att det är en varningsklocka att du slutar fråga honom om han vill vara med för att du är trött på att få ett nej. Han måste också göra ett val om han vill vara där för dig ibland eller inte alls.

Man måste inte sitta fast vid höften som ett par men man vill inte heller leva separata liv, det är dit ni är på väg nu och det leder antagligen till en separation i slutänden.

Svar på tråden Var går gränsen för vad ni kan kompromissa med i en relation?