Var går gränsen för vad ni kan kompromissa med i en relation?
Jag har ett återkommande problem i min nuvarande relation. Vi har det på så många sätt helt fantastiskt och på många plan är han min drömpartner. Vi har inga barn, men har pratat om att skaffa det i framtiden. Men så har vi en grej som hela tiden återkommer och som får mig att fundera över om vi verkligen kommer kunna ha det bra tillsammans i långa loppet. En grej där det skaver, och frågan är om den enda grejen är för viktig för mig för att kompromissa bort? Jag är så förvirrad över hur jag ska tänka, och vill höra hur ni ser på kompromisser i relationer. Vad kan ni tänka er att kompromissa med i en relation och vad kan ni absolut aldrig tumma på.
Vårt problem är att jag har ett så mycket större socialt behov än vad han har. Jag får min energi och mycket av min glädje i livet av att känna mig som en del av ett större sammanhang, vilket jag gör i relationen till mina vänner. Jag älskar att ha middagar, att bjuda över folk, träffas på stan, resa och planera saker ihop med vänner och bekanta. Jag gör det gärna spontant och känner mig som mest avslappnad och tillfreds med livet i de tillfällen då jag är tillsammans med andra. För min partner är det tvärtom. Han har inte ett så stort socialt behov, det räcker ofta för honom att vara med mig. När han umgås med andra får jag ofta höra efteråt att han blev trött och slut av det och tycker att det är skönt att vara själv med mig. Detta tynger mig så. När jag ska bjuda hem vänner gör jag det med en klump i magen för att jag vet att han egentligen inte vill det, men han ställer upp på det för min skull. Det gör att jag känner att jag måste stoppa mig från att göra det för ofta för att ju uppoffrar sig för min skull de gånger det sker. Och när vi väl umgås med mina vänner ihop så tar det massa energi av mig för att jag vet att han egentligen inte vill eller är särskilt intresserad av det. Jag planerar min semester med mina vänner separat från min semester med honom, har till och med slutat fråga om han vill komma med för att det gör mig så ledsen att få ett nej. Det leder till att jag gör mina sociala aktiviteter själv och så ses vi hemma han och jag, med vissa undantag.
Otaliga gånger har vi försökt prata om det här, men han förstår mig inte riktigt. Han blir bara ledsen för att han tycker att jag lyfter fram en felaktig bild av honom som osocial, han känner själv inte igen sig i den. Jag kan inte hjälpa att jag känner mig isolerad i vår relation och blir orolig över hur vår framtid skulle bli då min längtan efter att vara delaktig i sociala sammanhang är så stark och då mitt liv på något sätt känns splittrat när vi inte kan dela det här. Det är som att jag har ett liv med honom, och ett annat liv med mina vänner och jag får inte ihop det och vill egentligen inte ha det så. Jag vill känna mig hel. Men jag kan ju inte ändra på honom? Är det sånt här man får leva med? Kan inte tänka mig en bättre person än honom att vara tillsammans med, om det inte vore för det här.