• Rutankajutan

    ”Måste sova minst 1 timme på fsk”

    Idag när jag lämnade min 2 åring på fsk.

    Bad jag dom att börja väcka henne vid kl 13 ist för 13.30 men det kunde dom inte för dom har som regel att barnen måste sova minst en timme & ibland somnar dom inte fören 12.15. Så då kan dom väcka henne som tidigast 13.15.

    Tycker det är konstigt att fsk sätter reglerna för hur länge barnen måste sova!?

    Det borde väl vara barnets behov som ligger i fokus. Hon kan inte somna på kvällarna & det blir hon ju lidande av på morgonen när vi ska upp tidigt!

    Vill gärna inte tjafsa med fsk, men tycker ändå det är märkligt!

  • Svar på tråden ”Måste sova minst 1 timme på fsk”
  • Mortiscia80

    De har ingen rätt att bestämma om eller hur länge ditt barn ska sova. Sätt ner foten, prata med förskolechefen.

  • Långbenopluto

    Inte ett dugg märkligt, barnet ska orka vara på förskolan utan att vara trött och grinig. Sömnen hemma är en annan sak som ni får ta ansvar över.

  • BuoBä

    Väldigt märklig regel. Prata med dem igen, och - som skrevs ovan - prata med chefen om det inte hjälper.

    Min unge började på fsk vid 2 år och det går att räkna på ena handens fingrar de gånger hon verkligen sovit där. På första avdelningen hade de som regel att alla skulle ligga stilla (nåja) och vila i 30 minuter. Sen fick de som inte sov gå upp, övriga fick sova så länge som avtalats med föräldrarna. Nu är hon på storbarnsavdelning, så där har de sagostund som vila.

  • ThreeCherries

    Märkligt. I de förskolor jag har varit har barnen behandlats olika efter behov, vissa har sovit och vissa inte, vissa har sovit kortare och vissa längre. Barn har givetvis olika behov av sömn på dagen, pedagogerna jag känner har då hört med föräldrarna vad som är aktuellt - inte bestämt själva att en timme är det som gäller oavsett vad.

  • Fröken W

    Du kan inte testa att låta de väcka henne 13.15 då? Skulle ditt barn ha svårt att somna på kvällen när ni testat detta minst en vecka så prata med personalen igen. Du kan ju också fråga hur ditt barn verkat på förskolan. Trött? Pigg? Glad? Då har du visat att du försökt anpassa dig efter förskolans rutiner åtminstone.

    Vill minnas att min äldsta bytte sovtid från 19.30 till 20 i 2-årsåldern. Vi brukade då gå upp strax innan 6 och sedan fick hon sova så länge hon ville på fsk. Detta gjorde hon fram till att hon var 3 år och då valde hon ofta själv att vara på uppe-vila med de lite större barnen och det har funkat toppen. Så bara ett tips om att det kan vara läge att senarelägga nattningen om ni inte redan testat det en period utan önskvärt resultat.

  • Ellifant

    Finns forskning som visar att man förstör barnets hjärna om man väcker barn förtidigt, de ska som minst sova timme för att hjärna ska hinna sortera alla intryck. ( gäller ju inte om barnet vaknar av sig själv) Kan tänka mig att förskolan har varit på föreläsningen småbarns pedagogik. På min föra partner förskola hade dom samma upplägg och kunde komma med konkreta svar och forskning som visa vad som är bäst för barnet.

    Fråga varför de gör så innan man blir sur oftast finns baktanke. Annars kanske bättre att testa att barnet inte sover alls eller varannan dag.

  • Rutankajutan
    Fröken W skrev 2020-05-27 10:42:13 följande:

    Du kan inte testa att låta de väcka henne 13.15 då? Skulle ditt barn ha svårt att somna på kvällen när ni testat detta minst en vecka så prata med personalen igen. Du kan ju också fråga hur ditt barn verkat på förskolan. Trött? Pigg? Glad? Då har du visat att du försökt anpassa dig efter förskolans rutiner åtminstone.

    Vill minnas att min äldsta bytte sovtid från 19.30 till 20 i 2-årsåldern. Vi brukade då gå upp strax innan 6 och sedan fick hon sova så länge hon ville på fsk. Detta gjorde hon fram till att hon var 3 år och då valde hon ofta själv att vara på uppe-vila med de lite större barnen och det har funkat toppen. Så bara ett tips om att det kan vara läge att senarelägga nattningen om ni inte redan testat det en period utan önskvärt resultat.


    Jo vi ska absolut prova det i nån vecka. :) Blev bara så paff att man inte fick bestämma själv vad som är bäst för sitt barn. Kan inte barnen somna på kvällen så gör ju det att dom blir tröttare dagen efter också! Hon är alltid pigg säger dom men vi får väl se nu!
  • Fröken W
    Rutankajutan skrev 2020-05-27 12:55:08 följande:

    Jo vi ska absolut prova det i nån vecka. :) Blev bara så paff att man inte fick bestämma själv vad som är bäst för sitt barn. Kan inte barnen somna på kvällen så gör ju det att dom blir tröttare dagen efter också! Hon är alltid pigg säger dom men vi får väl se nu!


    Bra! :)

    Men om personalen upplever att hon är pigg och orkar med dagen fram till vilan så är det väl bara att testa senarelägga nattningen 30 min? Om ni inte redan nattar sent...?
  • Elin P

    Barn är ju olika så man kan ju inte säga att alla ska sova en viss tid. Huvudsaken är att alla får den sömn de behöver för att orka med utan att det påverkar nattsömnen. Min son har fått sluta sova på fsk nu för annars somnar han inte förrän vid 22 på kvällen vilket blir tokigt då vi måste gå upp 5.45.

  • Jemp
    Ellifant skrev 2020-05-27 10:58:19 följande:

    Finns forskning som visar att man förstör barnets hjärna om man väcker barn förtidigt, de ska som minst sova timme för att hjärna ska hinna sortera alla intryck. ( gäller ju inte om barnet vaknar av sig själv) Kan tänka mig att förskolan har varit på föreläsningen småbarns pedagogik. På min föra partner förskola hade dom samma upplägg och kunde komma med konkreta svar och forskning som visa vad som är bäst för barnet.

    Fråga varför de gör så innan man blir sur oftast finns baktanke. Annars kanske bättre att testa att barnet inte sover alls eller varannan dag.


    Vilken forskning?
  • Jemp
    Rutankajutan skrev 2020-05-27 12:55:08 följande:

    Jo vi ska absolut prova det i nån vecka. :) Blev bara så paff att man inte fick bestämma själv vad som är bäst för sitt barn. Kan inte barnen somna på kvällen så gör ju det att dom blir tröttare dagen efter också! Hon är alltid pigg säger dom men vi får väl se nu!


    Testa låter väl bra och sen ta diskussionen igen.

    På mina barns förskola har ju rast osv när småbarnen sover. Tycker ju ändå att de bör anpassa sig efter barnen och föräldrarnas önskemål, men kanske behöver det då struktureras om lite i personalplaneringen om alla nu sover över en timme.
  • Mint

    Vad händer med de barn som inte kan sova den där timmen? Får de ligga och glo i taket bara eller ordnas det något annat för dem?

  • halvan

    Konstigt.. En sömncykel hos barn är mellan 45-90 minuter, så rimligtvis borde de ha som regel att inte väcka någon innan 90 minuter. Detta för att inte väcka någon mitt i en sömncykel för det ska man inte göra!

    Barn som vaknar av sig själva innan dess har vaknat naturligt ur sin cykel och borde få gå upp.. Men man borde inte väcka sovande barn redan efter en timme.

Svar på tråden ”Måste sova minst 1 timme på fsk”