• Öland 4ever

    Tänker du åka på semester i sommar med bakgrund av COVID-19?

    Vi som bor på turistparadis, själv bor jag på Öland, funderar lite över hur svenska folket tänker inför den kommande sommaren? Folkhälsomyndigheten avråder i vart fall i dagsläget för längre resor mer än 1 - 2 timmar från hemorten. Nu är det iof sig ca en månad innan den riktiga semesterperioden börjar för de flesta. Men vad har du för funderingar inför den kommande sommaren?

    Här på Öland påverkas ju inte väder och vind, sol och bad av den pågående pandemin. Däremot kommer i princip ALLT att vara nedstängt i form av större arrangemang. Däremot har redan så gott som alla restauranger redan öppnat, åtminstone inne i centrala Borgholm.

    Så hur tänker du? Tänker du stanna hemma i sommar eller tänker du åka på semester som vanligt?


    Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • Svar på tråden Tänker du åka på semester i sommar med bakgrund av COVID-19?
  • AndreaBD

    Nej, Greklandssemestern är inställd. Vi stannar hemma den här sommaren. Utflykter och sånt kanske, men inte långt bort. Jag vill inte bli sjuk i något annat land där kanske sjukvården inte är så bra, och framför allt kan man inte kommunicera lika bra med t.ex. vårdpersonal. Jag vill inte hamna i den situationen. 

  • brallison

    Det blir hemma i Sverige. Lite osäker om vi ska åka nånstans alls - inga problem att hitta lite större städer kring Stockholm inom radie av 2 timmar bilresa, men då kommer man till nästa problem - man ska ju undvika träffa massa med okända personer (för att inte smittas i onödan), och vad gör man på en resa - jo, går på museer, utställningar, parker, dvs dit folk finns I värsta fall blir det cykel turer i omnejd här (semester hemma är ingen semester utan slöseri med tid, tycker vi).

  • Anonym (Sofia)

    Hej ts!

    Väldigt många runt omkring mig på arbetsplatsen (stor organisation typ 3000 personer), släktingar etc har egna stugor på Öland och jodå, alla har åkt dit varje helg sedan påsk.

    Vår stuga på Gotland får däremot klara sig själv tills vi tänker i nuläget kanske kunna åka i slutet av augusti/september.

    Men som sagt Öland är redan nu fullsmockat med folk från inlandet. Dock som sagt sådana som har egna sommarhus där sedan många år tillbaka, campinggäster etc har jag inte koll på, men känner typ 60 andra med stugor på Öland och de åker precis som vanligt.

  • Öland 4ever
    AndreaBD skrev 2020-05-27 15:17:01 följande:

    Nej, Greklandssemestern är inställd. Vi stannar hemma den här sommaren. Utflykter och sånt kanske, men inte långt bort. Jag vill inte bli sjuk i något annat land där kanske sjukvården inte är så bra, och framför allt kan man inte kommunicera lika bra med t.ex. vårdpersonal. Jag vill inte hamna i den situationen. 


    Jag hörde på TV häromdagen att det var något land, eller om det var flera, Cypern i vart fall, som inte tillät svenskar att resa in i landet. Väldigt märklig utveckling med bakgrund av att vi alla är medlemmar i EU!??
    Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • AndreaBD
    Öland 4ever skrev 2020-05-27 15:27:11 följande:
    Jag hörde på TV häromdagen att det var något land, eller om det var flera, Cypern i vart fall, som inte tillät svenskar att resa in i landet. Väldigt märklig utveckling med bakgrund av att vi alla är medlemmar i EU!??
    `Det stämmer. Men det får de väl göra. Olika länder har ju också gjort olika nu med covid-19. 
  • Anonym (Rejsa)

    Vi bor i Skåne. Vi ska på semester 1 vecka i Uppsala hos släktingar. Vi åker bil upp.

  • Anonym (eee)

    Vi har bokat stuga på västkusten på ett väldigt litet ställe där vi brukar vara. Samma hus varje gång, vi umgås bara med varann, känner ingen där. Vi badar på ett ställe där det är rätt lite folk även under högsäsong och vi handlar mat en gång som räcker hela veckan. Det finns inget speciellt att göra i närområdet mer än att bada och sola. 
    Nu vet vi inte riktigt. Damen vi hyr av har bett oss att inte betala än, så vi avvaktar och ser vad som sker. Vi skulle åka väldigt sent på sommaren också så vi håller tummarna att det kan gå. 

    Går det inte så är det så och vi får hänga hemma istället. Går ingen nöd på oss. 

  • Anonym (Cirvid är en modefluga som går över)

    Vi bor också så att vi är beronende av turismen och jag hoppas innerligt att folk fortsätter att resa innom landet och semestrar i Sverige. Jag tänker resa runt i Sverige när jag är ledig. Tycker folk är för hysteriska när det gäller Corona självklart kan man resa om man är frisk.

  • Öland 4ever
    Anonym (Cirvid är en modefluga som går över) skrev 2020-05-27 15:34:23 följande:

    Vi bor också så att vi är beronende av turismen och jag hoppas innerligt att folk fortsätter att resa innom landet och semestrar i Sverige. Jag tänker resa runt i Sverige när jag är ledig. Tycker folk är för hysteriska när det gäller Corona självklart kan man resa om man är frisk.


    Jag minns ju hur snacket gick bland många ölänningar inför påskhelgen eftersom det är väldigt många stockholmare som har fritidsfastigheter på Öland. Många ville att det skulle upprättas en "vägtull" vid påfarten till Ölandsbron på Kalmarsidan och stoppa alla bilar (medborgare) som inte var mantalsskrivna på Öland. Men det protesterade naturligtvis alla näringsidkare emot. En förklaring till önskemålet om vägtull är att Borgholms kommun är den kommun i landet som har äldst befolkning. Och skulle Covid-19 börja sprida sig på åldringsboende här så skulle det ju kunna gå riktigt illa. Fakta däremot enl artikel i vår lokaltidning igår är att det avlidit FÄRRE människor i år än vad det gjorde förra året så viruset tycks inte fått någon större spridning på Öland i vart fall med dödsfall som följd.
    Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • Anonym (Anonym)

    Vi hade planerat att resa till ett annat land i sommar men som det ser ut nu blir det inget av med det... Vi avvaktar FHM:s rekommendationer men jag räknar inte med någon resa.

Svar på tråden Tänker du åka på semester i sommar med bakgrund av COVID-19?