• Anonym (Träning)

    Middag före eller efter träning? Hur lång tid före/efter träning?

    Jag har ett bekymmer...

    Jag vet inte om jag ska äta middagen före eller efter träningen?

    Jag springer cirka 1 mil om dagen, mån-tors. Ibland även lördagar.

    Men på vardagar slutar jag 15:00 hemma 15:30. Brukar äta middag 16:30-17:00 och sedan börja springa vid 18 (åker hemifrån 17:30 och möter upp ett gäng jag springer med).

    Jag springer till 19:30 hemma 20:00. Tycker det är för sent att äta 20:30/21:00.

    Men vad är optimalt träningsmässigt? Före eller efter?

    Hur lång tid före eller efter?

  • Svar på tråden Middag före eller efter träning? Hur lång tid före/efter träning?
  • Westperg

    Är väldigt individuellt med hur tätt inpå både före och efter träning man klarar av att äta. Men du borde absolut få i dig någonting även efter träning, varför skulle du inte äta bara för att kl är lite mycket?


    Själv behöver jag helst vänta flera timmar efter en måltid, att springa milen bara en timme efter funkar inte. Så lättast för mig att äta lättare på dagen och rejält efter kl 21/22 när man tränat och hunnit hem och landa lite. Hitta det som funkar för dig bara.

  • Westperg

    Med de tider du anger så skulle jag själv dricka en shake/lätt mellanmål efter skolan och sen äta middagen efter löpningen.

  • Anonym (Q)

    Personligen hade jag ätit innan. Tränar jag när jag är hungrig är allt svårt och jobbigt - jag behöver energi! Jag har heller ingen egentlig aptit direkt efter ett tuffare träningspass utan måste vänta ett par timmar för att njuta av mat igen. 

  • Anonym (Träning)
    Westperg skrev 2020-05-28 12:14:22 följande:

    Är väldigt individuellt med hur tätt inpå både före och efter träning man klarar av att äta. Men du borde absolut få i dig någonting även efter träning, varför skulle du inte äta bara för att kl är lite mycket?

    Själv behöver jag helst vänta flera timmar efter en måltid, att springa milen bara en timme efter funkar inte. Så lättast för mig att äta lättare på dagen och rejält efter kl 21/22 när man tränat och hunnit hem och landa lite. Hitta det som funkar för dig bara.


    Kan inte äta direkt efter träning och sedan är jag för trött. Vill inte äta precis innan jag ska lägga mig heller. Sover inge bra då.
  • Anonym (Träning)
    Anonym (Q) skrev 2020-05-28 12:19:29 följande:

    Personligen hade jag ätit innan. Tränar jag när jag är hungrig är allt svårt och jobbigt - jag behöver energi! Jag har heller ingen egentlig aptit direkt efter ett tuffare träningspass utan måste vänta ett par timmar för att njuta av mat igen. 


    Har inte heller aptit efter träning och sedan blir klockan för mycket för att äta. Ska sova också och vill inte sova när jag precis ätit.

    Men äter jag för nära inpå träningen så blir jag seg. Blir du också seg om du äter för nära inpå träning?
  • Anonym (Q)
    Anonym (Träning) skrev 2020-05-28 20:34:13 följande:
    Har inte heller aptit efter träning och sedan blir klockan för mycket för att äta. Ska sova också och vill inte sova när jag precis ätit.

    Men äter jag för nära inpå träningen så blir jag seg. Blir du också seg om du äter för nära inpå träning?
    Jag har en ganska tålig mage och kan äta en normal portion utan problem innan jag tränar. Kanske blir jag lite segare, men det är värre om jag skippar middagen innan en sen träning - då har jag liksom ingen fart alls. Perfekt för mig är nog att äta typ en timme innan, men för mig är det bättre att smäcka i sig något minuten innan än att träna på fastande mage.
  • Westperg

    För mig är det mer att jag blir för mätt/spyfärdig om jag anstränger mig hårt för tätt inpå måltid. Att sömnen kan påverkas negativt av att äta för tätt inpå att man somnar är ganska väldokumenterat så inget konstigt att du känner så.


    I ditt fall verkar det mest naturligt att försöka tidigarelägga din middag till 16-16:30 och sen bara ta en proteinshake på kvällen. Du får testa dig fram, finns som sagt inget rätt eller fel.

  • Anonym (före och efter)

    I en träningsperiod äter jag:
    3 timmar innan träningen börjar äter jag en vanligt lunch med extrafokus på kolhydrater
    30 minuter innan käkar jag en macka med magert pålägg och dricker mjölk eller juice.

    Direkt efter träningen äter jag ett par skivor kallskuret eller ost och dricker åter igen mjölk eller juice.
    Sen äter jag normal middag när jag kommer hem.

    Om jag tränade lika sent som du så hade jag nog haft en gömma med ätbart vid sängen.

  • Anonym (Träning)
    Anonym (före och efter) skrev 2020-05-28 23:34:23 följande:

    I en träningsperiod äter jag:

    3 timmar innan träningen börjar äter jag en vanligt lunch med extrafokus på kolhydrater

    30 minuter innan käkar jag en macka med magert pålägg och dricker mjölk eller juice.

    Direkt efter träningen äter jag ett par skivor kallskuret eller ost och dricker åter igen mjölk eller juice.

    Sen äter jag normal middag när jag kommer hem.

    Om jag tränade lika sent som du så hade jag nog haft en gömma med ätbart vid sängen.


    Tack för input, men detta är helt uteslutet för min del. Men intressant att läsa hur du gör iaf.
Svar på tråden Middag före eller efter träning? Hur lång tid före/efter träning?