Inlägg från: Anonym (Tips från coachen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tips från coachen)

Skyddad SGI uppsagd

Du kommer absolut inte få behålla din sgi eftersom den baseras på att du faktiskt jobbat. Nu har du blivit uppsagd inom kort tid och är långt från att uppfylla kraven. Men du får åtminstone minsta ersättningen och det är ju några tusenlappar det med.

karllesson skrev 2020-05-28 15:47:39 följande:

Har fattat det som att den ska vara skyddad oavsett eftersom bebisarna kommer inom 6 månader?

Det gäller förresten bara om du först tjänat in din sgi genom att ha arbetat ett halvår. Det står på FK:s sida att det också gäller om man kunde ha förväntats jobba ett halvår så du kanske kommer undan med det, men räkna inte med det eftersom man antagligen utgår från att du då har en tillsvidareanställning, inte bara provanställning som är högst osäker (vilket du nu tyvärr upptäckt).
    karllesson skrev 2020-05-28 17:48:22 följande:

Okej! Men jag har skyddat min SGI sen jag var hemma med mitt första barn hela tiden och nu uppdaterades den bara till ett högre belopp och jag kommer fortsätta skydda min SGI så jag antar att jag inte blir ?nollad??

Ja det nämnde du ju inget om. Har du jobbat tidigare eller skyddat din sgi som du säger så har du åtminstone en bra nivå men jag ska inte svära på om den baseras på din nya eller gamla lön. Det kanske inte skiljer så mycket i vad du får ut.
Svar på tråden Skyddad SGI uppsagd