• Anonym (Mamma)

Vad äter era kräsna barn?

Vår snart 4-åring har blivit så himla kräsen och vägrar äta det mesta hemma i princip. Lagar mest vanlig husmanskost.

Hon älskar fisk så det gör jag ofta, men annars äter hon lite pasta (bara pasta med ketchup), rostade mackor, chicken nuggets med pommes. Gurka kan hon äta men finns det pyttelite av andra grönsaker så vägrar hon äta och gnäller/gråter för att det finns en liten lökbit t.ex i maten.

Fler med barn som har samma "problem"?

Vad för mat funkar för era barn isåfall? Tänkte testa på lite nytt för detta är ju inte hållbart.

• Svar på tråden Vad äter era kräsna barn?
  • Anonym (ooo)

Det reder ut sig. 

Tycker inte att du ska stressa ditt barn genom att testa för många saker på en gång i alla fall. Det är väldigt vanligt att barn inte gillar "blandad mat" och den där lökbiten som du inte tycker gör något, förstör hela måltiden för barnet. Det behöver inte handla om kräsenhet, var lite lyhörd för barnet. 

Det viktiga är att barn äter, växer och verkar välmående. Det är mindre viktigt exakt vad de faktiskt får i sig. Klart man önskar att de ska kunna ha en bredd på menyn men ditt barn är ganska litet och du får ta det sakta. Vissa barn kommer aldrig bli såna där allätare heller men är friska ändå. 

Jag har en nu myndig son som det var riktigt jobbigt för med maten som liten men det visade sig senare att han är väldigt känslig för främst vissa konsistenser. Det handlar inte om att vara kräsen eller curlad. 

Idag som vuxen så har han fortsatt en smal meny men han testar nya saker då och då, och har gjort så mer och mer ju äldre han blev för att han förstod att han behövde det. Han äter väl inte en enda grönsak och har nästan aldrig gjort. Han äter dock frukt. Kött äter han bara om det är malt, tex som köttfärs eller hamburgare osv. Han äter pasta många gånger i veckan. Viss fisk går bra men inte vad som helst. 

• Anonym (svårt)

Jag har två kräsna barn, som gillar olika saker. De är 5 och 8 nu så vi har hunnit igenom en del rätter med åren. Vissa saker funkar i perioder, men är sedan fel. Andra saker går en gång, och inte mer osv. Ofta tvingas vi köra samma saker flera veckor i rad, men i takt med att de blivit äldre har fler och fler saker smugit sig in. Var inte rädd för att testa även sådant som "inte borde funka". Ibland blir man förvånad. Ett av mina barn älskar salami, mozzarella och filmjölk. Hade jag aldrig kommit på att prova själv (fick smakprov i butik första gången).

Det jag kan komma på som du kan testa (om du inte redan gjort det) är tex:

Pannkakor, plättar, våfflor.
    Olika former på pasta (fjärilar, spiraler, rör, spaghetti), och nudlar.
    Plockmat, som tacos. Vi äter med mjuka bröd och lägger fram riven ost, salami, mozzarella, korvbitar, köttbullsbitar, majs, tomat, gurka, gräddfil, och köttfärs (bara vi vuxna som väljer den). sedan rullar man ihop med det som man själv väljer.
    Köttbullar (med lingonsylt)
    Korv med bröd
    Köttkorv med senapssås
    Fiskpinnar antar jag ni redan äter
    Schnitzel har funkat ibland.
    Bacon och stuvade makaroner.
    Potatis (ibland mos)
    Bulgur
    Ris
    Hemmagjord pizza, där man lägger på egna saker.
    Hamburgare (oftast naturell)
    Lasagne, köttfärssås (utan massa lök, tomater osv... mest ketchup och lite grädde och salt).
    Mellanmål: macka med ost, kalvkorv, skinka, leverpastej. Yoghurt.
    Frukt funkar bra.
    De äter bägge två soppa på förskola och fritids, men jag har inte lyckats få till någon de gillar.
    Som grönsaker äter den ena tomat, och den andra morot. Bägge lite majs (helst kolv, inte korn i burk).

• Avenia

Det klassiska tricket med grönsaksstavar i skål. Men! Säg inget, bara ställ den där hon ser den. Hon kommer bli nyfiken.

Jag har en 5-åring som är lite kräsen och en 10-åring som var det innan. Det bästa tricket är att inte låtsas om att man bryr sig, dvs gör det inte till en maktkamp. Endast om barnet knappt ätit nåt har jag sagt tex "jag vill att du äter 5 pastabitar, sen får du gå". Det har alltid funkat. Barn äter ikapp sig ändå. 5-åringen äter lite vid vissa måltider men varför ska det bli en kamp? Jag struntar i det, för hon äter mycket vid andra. Klart man trugar lite, men det ska ALDRIG bli negativt. Ett tips är flera side-dishes. De håller sig i kylen i dagar. T.ex dukar vi fram hummus och olika side salads eller grönsaker i skålar som man själv väljer till.

Det vi gör är att vi introducerar nya rätter ca 1 gång/vecka. Då får de smaka på mycket nytt. Chansen är större att de börjar gilla något då.

5-åringen gillar pannkakor, pasta med köttbullar eller fiskpinnar, quorn med ris och currysås, torskrygg i ugn, snabbnudlar...det var nog det. Hon gillar inte tacos eller pizza, vilket är lite jobbigt eftersom vi äter det ofta.

• Aniiee

Jag VAR ett kräset barn. Är väl lite halvkräsen än, kanske. Det där med en liten lökbit ruinerar hela middagen, japp. Sån har jag varit. Och nu är jag kock och äter massa konstigt. Så det kan gå, va? Hat tagit hand om ett antal kräsna barns mat också.

Mitt bästa tips är att låta barnet vara med i köket, framför allt om det vankas grytor och pannor. Barn som är med och stoppar i vad som är i är mer villiga att äta, i min erfarenhet.

Mitt tips nr 2 är: Ha alltid allt i olika skålar/fat/kastruller/osv så det är tydligt uppdelat.

Tips nr 3 hör ihop med tips nr 2: Låt ungen ta själv! Använd så lite pekpinnar som möjligt när barnet tar. Uppmuntra, tvinga ALDRIG, och förbjud ALDRIG. Passa på att få in lite konsekvenslära och räkning istället.

I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Popcorn)

Det blir mycket popcorn, chips, vitt bröd och sånt. Bara ungen får i sig nått.

• Anonym (Popcorn)
    Aniiee skrev 2020-05-28 23:18:46 följande:

Jag VAR ett kräset barn. Är väl lite halvkräsen än, kanske. Det där med en liten lökbit ruinerar hela middagen, japp. Sån har jag varit. Och nu är jag kock och äter massa konstigt. Så det kan gå, va? Hat tagit hand om ett antal kräsna barns mat också.

Mitt bästa tips är att låta barnet vara med i köket, framför allt om det vankas grytor och pannor. Barn som är med och stoppar i vad som är i är mer villiga att äta, i min erfarenhet.

Mitt tips nr 2 är: Ha alltid allt i olika skålar/fat/kastruller/osv så det är tydligt uppdelat.

Tips nr 3 hör ihop med tips nr 2: Låt ungen ta själv! Använd så lite pekpinnar som möjligt när barnet tar. Uppmuntra, tvinga ALDRIG, och förbjud ALDRIG. Passa på att få in lite konsekvenslära och räkning istället.

Du har väl inga barn?
  • annabellelee

Pannkakor funkar som tur är. Ägg innehåller nästan allt man behöver, så lyckas man ge dem ägg-rätter är mycket vunnit.

Mitt kräsna barn äter mycket av pannkakor och köttbullar. Resten får man lirka, lura och muta för att få i honom. Efter två bitar pasta är han " mätt" .

Nya maträtter funkar inte alls tyvärr. Nya saker går bort direkt.

Det enda som fungerar är att leka med maten, tex att han är ett lejon och biffen är stycke kött som lejonet ska sluka. Eller att pastan är larver och han är Simba i lejonkungen som måste äta larverna.

Ja, jag hör ju själv hur det låter. Men har man ett barn som knappt äter kan man bli så desperat att det låter som en god idé att låtsas att maten är larver...

• annabellelee

Håller med om Aniies tips om att ha det separerat också, i alla fall om man har barn som mina, då maten är förstörd om en liten svamp it nuddat vid köttfärsen.

Sonen får helt släta biffar tex, med lökpulver i och ingen hackad lök. (Går sisådär ändå, men bättre än med lökbitar i, i alla fall)

• Aniiee
    Anonym (Popcorn) skrev 2020-05-28 23:21:16 följande:
    Du har väl inga barn?
    Nej. Point being?
  • Aniiee
    annabellelee skrev 2020-05-28 23:23:09 följande:

Pannkakor funkar som tur är. Ägg innehåller nästan allt man behöver, så lyckas man ge dem ägg-rätter är mycket vunnit.

Mitt kräsna barn äter mycket av pannkakor och köttbullar. Resten får man lirka, lura och muta för att få i honom. Efter två bitar pasta är han " mätt" .

Nya maträtter funkar inte alls tyvärr. Nya saker går bort direkt.

Det enda som fungerar är att leka med maten, tex att han är ett lejon och biffen är stycke kött som lejonet ska sluka. Eller att pastan är larver och han är Simba i lejonkungen som måste äta larverna.

Ja, jag hör ju själv hur det låter. Men har man ett barn som knappt äter kan man bli så desperat att det låter som en god idé att låtsas att maten är larver...

Det låter fantastiskt. Mer lek med maten är jag för.

Jag minns lite vagt en saga från min barndom, innan Lejonkungen. En lejonfamilj som åt zebra, men i slutet så var det ju bara en vanlig människofamilj som åt falukorv eller vad det nu var.
Svar på tråden Vad äter era kräsna barn?