Jag har två kräsna barn, som gillar olika saker. De är 5 och 8 nu så vi har hunnit igenom en del rätter med åren. Vissa saker funkar i perioder, men är sedan fel. Andra saker går en gång, och inte mer osv. Ofta tvingas vi köra samma saker flera veckor i rad, men i takt med att de blivit äldre har fler och fler saker smugit sig in. Var inte rädd för att testa även sådant som "inte borde funka". Ibland blir man förvånad. Ett av mina barn älskar salami, mozzarella och filmjölk. Hade jag aldrig kommit på att prova själv (fick smakprov i butik första gången).
Det jag kan komma på som du kan testa (om du inte redan gjort det) är tex:
Pannkakor, plättar, våfflor.
Olika former på pasta (fjärilar, spiraler, rör, spaghetti), och nudlar.
Plockmat, som tacos. Vi äter med mjuka bröd och lägger fram riven ost, salami, mozzarella, korvbitar, köttbullsbitar, majs, tomat, gurka, gräddfil, och köttfärs (bara vi vuxna som väljer den). sedan rullar man ihop med det som man själv väljer.
Köttbullar (med lingonsylt)
Korv med bröd
Köttkorv med senapssås
Fiskpinnar antar jag ni redan äter
Schnitzel har funkat ibland.
Bacon och stuvade makaroner.
Potatis (ibland mos)
Bulgur
Ris
Hemmagjord pizza, där man lägger på egna saker.
Hamburgare (oftast naturell)
Lasagne, köttfärssås (utan massa lök, tomater osv... mest ketchup och lite grädde och salt).
Mellanmål: macka med ost, kalvkorv, skinka, leverpastej. Yoghurt.
Frukt funkar bra.
De äter bägge två soppa på förskola och fritids, men jag har inte lyckats få till någon de gillar.
Som grönsaker äter den ena tomat, och den andra morot. Bägge lite majs (helst kolv, inte korn i burk).