• S23

Femminutersmetoden utan att äverge barnet?

Jag undrar VARFÖR ni känner behovet av detta. Det du beskriver låter för övrigt som tassmetoden.

Alltså Såhär. Är det så att ni hängt upp er på att barnet ska somna själv för att andra barn gör det, eller har ni helt hopplösa nattningar som det är nu?

Vi gav upp när dottern var sex månader. Hon somnade inte annat än om hon blev buren i 30-60 minuter och hon var då inte nöjd, utan skrek emellanåt. Vi orkade inte hålla på på detta sätt och övergick till att ligga i sängen med henne på oss. Skogstokig bebis, precis som när vi bar på

Henne, men tog 20 minuter istället för en timme.

En period somnafe hon faktiskt sjölv i sängen med oss liggandes bredvid bara, utan att vara missnöjd. Kan ha handlat om tre veckor kanske. Hon är nu över året och nattas fortfarande genom att hon ligger på någon av oss. Tar allt mellan 5 och 40 minuter, men i regel tio,

Vi har inget behov av att hon ska somna själv. Nattningarna nu är ändå så pass smidiga.

Att jag skriver detta handlar helt enkelt om att jag vill belysa att ni ska fundera på varför dottern ska somna själv. Har ni odrägliga nattningar som det är nu så kan metoden du beskriver absolut vara bra. Men om det enbart handlar om grejen att barnet skall somna själv så tycker jag verkligen att ni ska tänka om

• S23
    Smaug skrev 2020-05-31 13:02:53 följande:

Tack för svar!

Anledningen till att jag vill lära henne somna på egen hand är för att hon blivit väldigt morgonpigg nu när det är så ljust ute. Hon vaknar hela tiden och kan inge somna om utan bröstet. Slutar med att jag liggammar flera timmar för att hon ska somna. Detta är fine egentligen men sen vaknar hon vid 04.00 och jollrat, skrattar och rullar runt. Bilket också är ok men fem minuter senare vill hon sova och då blir det "amma" (hon suger knappt men vägrar att släppa ändå).

Kan hålla ut i några månader till men sen vill jag att hon lär sig sova. Jag har inte hjärta att inte låta henne sova på mig under dagarna men natten känns mer ok då hon ändå får vara nära, bara inte ammas till sömns flera gånger per natt.

Handmetoden funkar inte för oss :(

Jag tror inte att faktumet att hon lär sig somna själv kommer hjälpa. Alltså hon är så pass liten så att hon fortfarande bör äta på natten. Att hon kan somna själv på natten lär inte hjälpa för att hon inte ska vakna tidigt. Säger jag med erafarenhet av barn som vaknat 04 i 8 Månaders tid.

Lägg istället krutet på att mörklägga sovrummet, om ni nu tror att det är ljuset som är problemet.

Jag tycker erat barn är alldeles för litet för att börjar köra metoder på, trots att jag själv som

Jag skrivit tidigare helt enkelt fick ge upp

Med dottern när hon var 6 månader och låta henne ligga och skrika på mig för

Att vi skulle kunna jobba bort börjandet som förstörde min kropp och psyke totalt
  • S23
    Smaug skrev 2020-05-31 13:39:40 följande:

Tack för att du delade med dig, det är sådant jag efterfrågar och själv funderar på.

Du satt altså tillräckligt nöra/ i samma rum så att babyn såg dig men tillräckligt långt bort för att denne inte ska sniffa sig till bröstet och böka?

Med tanke på att ditt barn är så litet så behöver hon närheten hon får i bröstet. Jag anser inte att det är lämpligt att ta den närheten från barnet av anledningen att du så småningom om vill att barnet ska kunna sova utan hjälp
  • S23
    Smaug skrev 2020-05-31 13:46:39 följande:

Men jag gör precis samma sak?

Hon ska få samsova så länge hon vill och så länge jag känner att hon behöver det. Sen blir det sidosäng sen får hon sova i spjälsängen intill mig. Jag stressar inte ut henne ur sänger och rummet men jag vill ändå försöka få henne att lära sig att somna om på egen hand.

Idag vaknar hon var tredje timma för att äta men mellan dessa timmar vill hon gärna snutta hela natten. Min rygg orkar snart inte mer med att ligga i den positionen.

Hon somnar lätt om på mage men jag känner mig inte trygg med att låta henne sova så än.

Jag tror tyvärr att vi alla här uppfattade det som att du tänkte börja nu vid fyra månader. Kanske läste vi trådstarten för slarvigt.

Nu har jag inte haft ett snuttande barn själv utan hennes enda krav har varit att få sova uppepå mig, men den uppfattning jag får gällande barn som snutttar på det sätt du beskriver är att det verkar vara omöjligt att jobba bort. Jag skulle tro att du kommer få stå ut med detta tills ni slutar nattamma. Och det kan du göra vid 6 månader. Låt din partner sova med barnet några nätter isf. Brukar gå bättre än man tror. Vårat barn som normalt sett vaknade och var ledsen somnade om på en gång när bara pappan var med i sängen. Efter tre nätter hade vi slutat nattamma.

Om ni vill jobba bort snuttandet så tror jag det bästa är att din partner tar över nattning och sovning. Barnet kommer annars känna lukten av mjölken.

I övrigt vill jag återigen råda dig att mörklägga rummet. Om det nu är så att ni tror att ljuset påverkar är risken att barnet vänjer sig vid att vakna på det sätt hon gör nu, nåhot som kan vara väldigt svårt att jobba bort swdan. Alltså risk att hon behåller samma beteende sedan trots att det är mörkt ute. Så gör er själva en tjänst och mörklägg sovrummet
  • S23
    Anonym (Idioti!) skrev 2020-05-31 13:53:00 följande:

Då kanske du ska banta så att du kan ligga på sidan utan att skada ryggen!?

Men seriöst? Detta handlar ingenting om huruvida man är tjock eller inte.
  • S23
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-31 13:53:26 följande:

Om det bara är själva insomnandet som är viktigt rekommenderas att man lägger barnet i spjälsängen medan det är trött men innan det somnar. På så sätt vänjer det sig till slut att somna på egen hand, utan vaggningar, närhet till mamma eller vad det kan vara. Naturligtvis tröstar man ett gråtande barn men man låter det falla i sömn i sängen.

Detta är absolut ett bra tips. Om detta fungerar för ts så är det toppen. Ofta säger man ju att man ska lägga ner barnet precis när det somnar. Toppen för dem det fungerar!

Har dock ALDRIG fungerat på vår dotter. Hon vaknade så fort hon nuddade madrassen och vi fick börja om igen och lägga ytterligare 30 minuter på att hon skulle somna om.

Kanske inte är så för ts. Men vill bara ge perspektivet
  • S23
    Smaug skrev 2020-05-31 14:02:44 följande:

Jo, jag kanske borde ja förtydligat att syftet inte är att hon ska sova hela natten utan mat utan mest att hjälpa henne förstå att det går att somna utan bröstet. Hon kan ibland bli arg när det rinner mjölk. Napp vägrar hon. Man känner sig bara så trött på att inte kunna hjälpa sitt barn.

Pappa sover redan med oss, menar fu att hon ska sova vid hans sida och inte intill mig?

Egentligen att du lämnar rummet helt. De sover själva. Men för tidigt att göra nu. Sedan är ju frågan hur länge du vill nattamma. Barnet behöver inte amma för matens skull på natten efter 6 månaders ålder. Där skulle du kunna låta pappan sova med barnet själv ett tag. Vill du fortsätta nattamma så kanske ett alternativ kan vara att du sover i annat rum och bara kommer in för att amma de gånger det handlar om det. För att komma bort från snuttandet. Men risken är ju då att barnet då kanske får för sig att sluta nattamma helt och det kanske du inte vill att barnet ska vid 6 månaders ålder.
  • S23
    Smaug skrev 2020-05-31 14:17:08 följande:

Jag har provat liknande och det funkade absolut inte men tipset i sig är ju grymt. I framtiden kanske en annan stackars mamma söker hjälp och kan applicera detta på sin bebis, för henne kanske det funkar.

Ja precis. Ett bra tips. Hoppades inte min tidigare kommentar gällande det uppfattades som otrevlig
  • S23
    Smaug skrev 2020-06-01 11:46:27 följande:

Jo, jag har räknat med det. Då får hon snutta osv för att känna sig trygg men det är inte hållbart att vagga en 10 kgs bebis i 20 min (eller att amma hela natten) så jag får ge napp ett försök till (har säker 5 llika storlekar och modeller) och försöka vagga henne liggandes ett tag.

Nu när du skriver detta så inser jag att er situation är mycket lik vår. Bortsett från snuttandet. Så jag skriver igen.

Vår dotter nattades enbart i bärsele/sjal fram tills hon var 6 månader. Detta tog minst 30 minuter, ibland 60 och det var enbart JAG som dög. Lägg på att barnet hade extremt närhetsbehov och inte kunde läggas ner någonstans för en sekund så förstår man kanske att nattningarna inte var hållbara med en kropp som dessutom var skadad efter förlossning.

Dottern var arg vid nattning i sele också. Hon skrek stora delar av tiden. Så vi gav upp. Jag började natta henne på mig och hon var kanske

Lite argare än i sele, men inte mycket. För oss var det enda lösningen. Och helt ärligt spelar det enligt mig då ingen roll om barnet ligger på mig ocj skriker eller blir burwt och skriker aningens mindre.

Jag uppfattar det nu som att det är så det är för er också? Barnet är missnöjt oavsett?

Jag skulle som jag skrivit tidigare vänta 2 månader rill. Men jag tror absolut pappametoden kan vara ett alternativ för er. Fungerar det inte får ni helt enkelt avbryta. Men gör också bedömningen hur mycket mer missnöjt barnet är. Handlar det om fem minuters extra skrik så är

Det inget jag tror ett barn tar skada av.

Är emot femminutersmetof och att överge barnet. Men ligger ni tätt intill och barnet ändå är missnöjt så skulle jag säga att det inte är skadligt utan faktiskt mest handlar om vana
  • S23
    Smaug skrev 2020-06-01 21:53:14 följande:

Exakt!!!! Så jag resonerar, hon gråter ju ändå så fort hon inte får sova PÅ mig (eller intill med bröst i mun). Vi är som superlimmade tillsammans vilket är mysigt men min rygg, ben och nacke orkar inte mer och vi kommer ändå ingenvart. Då tänker jag att femminutersmetoden inte är så farlig för att hon gråter ändå liksom.

Men jag kör på pappametoden, sen ska jag köra att kag lägger ned och plockar upp om hon gråter och så fortsätter vi så tills/om hon lyckas somna.

Gällande ryggont så har bbhugmes gravidkudde räddat mig. Dottern sov på mig tills hon var iaf tio månader. Sedan i perioder fram till 13 månader. Hade varit helt förstörd utan den
  • S23
    Smaug skrev 2020-06-01 22:12:40 följande:

Googlade. Att jag inte hört talas om den tidigare!!!!! ?

Alltså jag äääälskar den. Köpte den framförallt som gravidkudde/amningskudde och den var ju fantastiks till det också. Men mest användning för den har jag haft för att kunna halvsitta i sängen med bebis på mig. Alltså den är verkligen fantastik. Visst dyr men i min mening värd pengarna utan tvivel! Hade kunnat betala mycket mer för den med tanke på hur stor användning jag haft för den.
  • S23
    Smaug skrev 2020-06-01 22:32:05 följande:

Det förstår jag, den verkar hur skön och mysig som helst. Hade behövt den uder sista trimestern och när vi maratonammade de första veckorna. Just ny tror jag inte att jag har råd med den (ska dock kolla begagnat) men jag vill ju gärna ha två barn till. Den ska jag önska mig om jag har turen att få bli gravid igen.

Eller så fårndet bli en investering! Kan ta av dotterns barnbidrag, hon lär ju inte veta! Haha

Om du ändå tänker att du kommer behöva en så skulle jag köpa en nu... alltså två napprapat eller massagebesök för en trasig rygg så har den ju betalt sig själv redan ????.

Du får köra avbetalningsplan till dottern.

Nä men den är verkligen toppen tycker jag. Men det betyder ju inte att alla tycker det
  • S23
    Smaug skrev 2020-06-01 22:32:05 följande:

Det förstår jag, den verkar hur skön och mysig som helst. Hade behövt den uder sista trimestern och när vi maratonammade de första veckorna. Just ny tror jag inte att jag har råd med den (ska dock kolla begagnat) men jag vill ju gärna ha två barn till. Den ska jag önska mig om jag har turen att få bli gravid igen.

Eller så fårndet bli en investering! Kan ta av dotterns barnbidrag, hon lär ju inte veta! Haha

Kan tillägga att den är perfekt att lägga runt sovande barn, om ni nu tänker samsova dessutom, så att de inte kan rulla iväg.

Nu är vår dotter ingen klättrare, så 16 månader gammal lägger jag den fortfarande runt henne när hon somnat så att hon inte skall kravla iväg i sängen innan vi kommer och lägger oss. Väldigt mycket smidigare än att bulla upp med kuddar
  • S23
    Smaug skrev 2020-06-02 08:53:18 följande:

Mannen hittade en i en FBgrupp i vårt område inatt! (Nu outar jag mig säkert men ändå).

Perfekt! Hoppas du kommer tycka om den. Är nog svårt att lyckas lista ut vem du är ändå
  • S23
    Anonym (Det löser sig) skrev 2020-06-02 10:18:00 följande:

Läser att så många kommenterar i din tråd att det minsann inte går att sovträna en 4månaders bebis. Alla barn är olika. Hade inga problem att börja sovträna mitt barn vid 4mån och hen är nu 6mån. Hen hade redan sina rutiner & va väldigt trygg & bekväm vid läggdags. Aldrig låtit hen ligga & skrika sig till sömns, för just den metoden ger mig magont.

Jag har kört på mörkt rum, mysbelysning & startat sängmobilen, sen har barnet fått jollrat & sprattlat runt en stund sen somna. Har spjälsängen intill min säng så medan han somnar så ligger jag bredvid så han ser mig ifall han vill. Kan ta allt från 5-30min. Sen är det väl givetvis skillnad på om man ammar eller ger ersättning, eftersom han verkar tuttig efter ditt bröst.

Läste även att ditt barn inte tar napp, testat Snuttefilt/diinglis istället?

Lycka till! :)

Självklart kan man göra på det sätt du beskriver om man har ett barn som bara ligger och jollrar som du beskriver.

Ts har dock ett barn som skriker hysteriskt bara av att ligga bredvid henne. Precis likadant var mitt barn och då anser jag att sömnträning på det sättet inte alls är lämpligt.

Inte min mening att låta otrevlig så det hoppas jag att jag inte gör!
Svar på tråden Femminutersmetoden utan att äverge barnet?