Femminutersmetoden utan att äverge barnet?
Jag undrar VARFÖR ni känner behovet av detta. Det du beskriver låter för övrigt som tassmetoden.
Alltså Såhär. Är det så att ni hängt upp er på att barnet ska somna själv för att andra barn gör det, eller har ni helt hopplösa nattningar som det är nu?
Vi gav upp när dottern var sex månader. Hon somnade inte annat än om hon blev buren i 30-60 minuter och hon var då inte nöjd, utan skrek emellanåt. Vi orkade inte hålla på på detta sätt och övergick till att ligga i sängen med henne på oss. Skogstokig bebis, precis som när vi bar på
Henne, men tog 20 minuter istället för en timme.
En period somnafe hon faktiskt sjölv i sängen med oss liggandes bredvid bara, utan att vara missnöjd. Kan ha handlat om tre veckor kanske. Hon är nu över året och nattas fortfarande genom att hon ligger på någon av oss. Tar allt mellan 5 och 40 minuter, men i regel tio,
Vi har inget behov av att hon ska somna själv. Nattningarna nu är ändå så pass smidiga.
Att jag skriver detta handlar helt enkelt om att jag vill belysa att ni ska fundera på varför dottern ska somna själv. Har ni odrägliga nattningar som det är nu så kan metoden du beskriver absolut vara bra. Men om det enbart handlar om grejen att barnet skall somna själv så tycker jag verkligen att ni ska tänka om