Anonym (Abc) skrev 2020-05-31 10:32:58 följande:
Jag tror inte man behöver vara så hård med att hitta en sömnmetod för ett så litet barn. Hitta det som funkar för er och gör er vardag dräglig. Är det det sättet du skriver om, så är det så. Är det att barnet somnar bäst i famnen, så är det så.
Vi gjorde som så att vi vid 5 mån ålder testade att lägga henne i sin spjälsäng och ha en hand på magen för att somna. Det var nämligen det sättet hon hade somnat om på natten under hennes första månader i livet. Hon grät inget, var bara nöjd att ha någon av våra händer på sig. Det var vad passade just henne bäst.
Nu som 1,5 åring somnar hon i sin spjälsäng medan vi håller handen. Tar 15 min att varva ner och somna, och sen sover hon hela natten. Vi kommer hålla hennes hand vid nattning så länge hon behöver. Hon kommer ju inte ha det behovet som 16-åring direkt... :) Alla barn är olika med vad de behöver för trygghet, så det är bara att känna av vad ert barn behöver :)
Jag skulle själv inte klara av att låta min dotter att gråta sig till sömns, utan jag väljer att följa henne och hennes behov. Nu har vi haft "tur" att hon från början sovit bäst i egen säng (direkt mot vår, så vi kan ha hand på bröstet om så behövts) och vid 5-6 mån märkte vi att hennes sömn var så störd av oss när vi rörde oss, att hon fick flytta till eget rum. Om vi i framtiden skaffar syskon så får vi se vad hen behöver, kanske blir ett barn som sover bäst med mycket närhet. Eller ett som inte vill att vi rör hen. Då är det så :)
Tack för svar!
Anledningen till att jag vill lära henne somna på egen hand är för att hon blivit väldigt morgonpigg nu när det är så ljust ute. Hon vaknar hela tiden och kan inge somna om utan bröstet. Slutar med att jag liggammar flera timmar för att hon ska somna. Detta är fine egentligen men sen vaknar hon vid 04.00 och jollrat, skrattar och rullar runt. Bilket också är ok men fem minuter senare vill hon sova och då blir det "amma" (hon suger knappt men vägrar att släppa ändå).
Kan hålla ut i några månader till men sen vill jag att hon lär sig sova. Jag har inte hjärta att inte låta henne sova på mig under dagarna men natten känns mer ok då hon ändå får vara nära, bara inte ammas till sömns flera gånger per natt.
Handmetoden funkar inte för oss :(