• evart

Vattenskada

?Skadehändelsen inträffade 2020-05-18. Vi hade köpt en uppblåsbar barnpool till vår son som vi fyllde med vatten och placerade i badrummet. Vår son badade i poolen. Plötsligt reste sig sonen upp och råkade halka i poolen varvid pappa lyfte upp sonen. Poolen började därefter släppa ut luft. När luften försvann rann vattnet i poolen ut i badrummet och i resten av lägenheten. Vattenskada uppstod i vår lägenhet samt i vissa övriga delar av fastigheten. Hyresvärden Karlskogahem AB har informerat om att de återkommer med krav på ersättning för den inträffade vattenskadan.?

Länsförsäkringar  svara :

I din hemförsäkring finns en ansvarsförsäkring som gäller för följande:

G.4 Skada på bostad eller lokal som du hyr eller lånar

Försäkringen gäller för skada på byggnad om skadan uppstått genom

? brand eller explosion

? utströmning från ? ledningssystem ? kyl- eller frysanläggning ? akvarium eller vattensäng

Har skadan uppstått på annat sätt omfattar försäkringen endast skada på

? vatten- och avloppssystem

? sanitetsgods

? glas i fönster och dörrar

? kyl- och frysskåp samt spis, torktumlare, disk- och tvättmaskin

? maskinella anordningar i tvättstuga utanför bostaden.

Då denna vattenskada inte uppkommit genom utströmning från ledningssystem omfattas inte den här skadan av försäkringen.

På grund av detta kan Länsförsäkringar inte hjälpa till med ersättning utan du måste själv betala för skadan.

Tips ?
    Vad kan göra nu?
  • Svar på tråden Vattenskada
  • Anonym (Hold my beer)

Du kan börja med att se över låneräntorna hos olika banker. Eller be om att dela upp betalningen. Eller få skulden skickad till Kronofogden, vilket kan ställa till mer problem i framtiden.

Jag vet inte riktigt vad du tror att du kan få för slags hjälp eftersom de redan konstaterat att du inte kommer att få ut något på försäkringen för att täcka kostnaderna för skadorna som uppstått. Så det finns liksom inget annat att göra än att betala.

• Barbro45

Ni har alltså deras vanliga hemförsäkring. Om ni haft deras tilläggsförsäkring Allrisk så ingår drulleförsäkring i den. Tyvärr får ni själva stå för kostnaderna att åtgärda skadan.

• Griseknoen35

Ja, har ni inte pengarna för att ersätta skadan så får ni antingen fråga hyresvärden om en avbetalningsplan eller så får ni söka lån för att täcka kostnaderna. Kolla med olika banker så ni kan få bra lånevillkor så ni inte betalar onödigt hög ränta och andra avgifter . Det är inte konstigt att hemförsäkringen inte täcker just det där... men men nu har ni lärt er dyrt att inte ha en uppblåsbar pool inomhus samt gardera er bättre med försäkringar i framtiden (om det nu finns en försäkring som täcker just det där)

• evart
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-05-31 13:50:41 följande:

Du kan börja med att se över låneräntorna hos olika banker. Eller be om att dela upp betalningen. Eller få skulden skickad till Kronofogden, vilket kan ställa till mer problem i framtiden.

Jag vet inte riktigt vad du tror att du kan få för slags hjälp eftersom de redan konstaterat att du inte kommer att få ut något på försäkringen för att täcka kostnaderna för skadorna som uppstått. Så det finns liksom inget annat att göra än att betala.

Tror du om jag prata jurist med fullmakt kan hjälpa mig?
  • evart
    Barbro45 skrev 2020-05-31 15:06:13 följande:

Ni har alltså deras vanliga hemförsäkring. Om ni haft deras tilläggsförsäkring Allrisk så ingår drulleförsäkring i den. Tyvärr får ni själva stå för kostnaderna att åtgärda skadan.

Ja, jag har vanliga hemförsäkring. 
  • evart
    Griseknoen35 skrev 2020-05-31 18:33:27 följande:

Ja, har ni inte pengarna för att ersätta skadan så får ni antingen fråga hyresvärden om en avbetalningsplan eller så får ni söka lån för att täcka kostnaderna. Kolla med olika banker så ni kan få bra lånevillkor så ni inte betalar onödigt hög ränta och andra avgifter . Det är inte konstigt att hemförsäkringen inte täcker just det där... men men nu har ni lärt er dyrt att inte ha en uppblåsbar pool inomhus samt gardera er bättre med försäkringar i framtiden (om det nu finns en försäkring som täcker just det där)

Tips snälla 
  • fjanten

Vad tänker du att juristen ska göra? Ni ligger bakom vattenskadan, försäkringsbolaget täcker inte skadan då ni inte har drulleförsäkring = ni får betala själva utan försäkringsbolagets hjälp...

• Anonym (??)

Fullmakt?? Vad menar du??
    Har du inte detta täckt av din försäkring så är du nog tyvärr körd!
    Ingen borde väl kunna svara bättre på det än ditt försäkringsbolag.

• evart
    Men mitt barn är 3 år .
    Vad innebär nedan?? Detta är ingår med min hemförsakring
    Villkor för hemförsäkring: 
    G.3 Barn under fyra år
    Barn under fyra år kan enligt svensk skadeståndsrätt normalt inte bli skadeståndsskyldiga.
    Försäkringen gäller dock för skada som orsakas av barn
    under fyra år om skadeståndsskyldighet skulle anses föreligga för ett äldre
    barn i samma situation.
  • fjanten
    evart skrev 2020-05-31 22:43:07 följande:
    Men mitt barn är 3 år .
    Vad innebär nedan?? Detta är ingår med min hemförsakring
    Villkor för hemförsäkring: 
    G.3 Barn under fyra år
    Barn under fyra år kan enligt svensk skadeståndsrätt normalt inte bli skadeståndsskyldiga.
    Försäkringen gäller dock för skada som orsakas av barn
    under fyra år om skadeståndsskyldighet skulle anses föreligga för ett äldre
    barn i samma situation.
    Fyllde ert barn poolen med vatten INOMHUS?
Svar på tråden Vattenskada