• Mimmiimimmii

    Tjänstledigt någon Hr här?Hjälp

    Hej

    Jag började på ett nytt jobb för ca 9 mån sedan o jag fick en tjänst på 100% Frågade om jag kunde jobba 90 o vara tjänstledig. Ansökte bara till 15 maj eftersom jag var osäker på hur länge jag ville jobba så. Nu i efterhand vet jag att de vill veta varje läsår hur man vill jobba. Man ansöker alltså till varje läsår o ett år framåt. Min man har eget företag o som känner av ekonomiska krisen. Frågade om jag fick gå upp i tid 15/5 som jag ansökt till i vårt lönesystem o de fick med på att jag jobbar heltid en period till 31/8. Då ansöker ju alla om ny tjänstledigt o jag vill jobba 100. Idag fick vi ut tjänsefördelningen till hösten o då ligger jag på 90? Vad har jag rätt till?

  • Svar på tråden Tjänstledigt någon Hr här?Hjälp
  • Anonym (Inte ansökt)

    Har du inte ansökt om tjänstledighet så ska du jobba 100%. Bara att meddela dem att du inte vill vara tjänstledigt till hösten så de måste ändra schemat. De kanske utgick från att du ville ha det på samma sätt som tidigare. Du kan väl bara fråga dem varför de har lagt schema på 90% och meddela då att su kommer att jobba 100%. De kan inte tvinga dig att ta tjänstledigt.

  • Anonym (Lärare)

    De kan inte heller neka dig tjänstledigt även om du ansöker vid andra tidpunkter på året, om du har en giltig orsak som t ex studier.

  • Anonym (Lärare)

    Observera att de får skjuta på ledigheten max sex månader.

  • S23

    Varför är du tjänstledig? Oavsett så behöver du som Max meddela en månad innan att du vill återgå till full tid. De har säkert missuppfattat, informera bara om att du skall arbeta 100 till hösten.

    Och som tidigare sagts. Du kan söka tjänstledigt när du vill. För studier har arbetsgivaren rätt att skjuta på ledigheten 6 månader.

    Varför är du tjänstledig? Är det någon form av ledighet som arbetsgivaren inte MÅSTE godkänna, som gör att ni måste söka läsårsvis för att få beviljat?

  • S23

    [quote=80439654][quote-nick]Mimmiimimmii skrev 2020-06-01 19:30:45 följande:[/quote-nick]Har varit tjänstledig för att hinna med att köra till träningar mm[/quote

    Har du barn under 8 år? Isf har du ju rätt att gå ner i tid till 75% och behöver rimligtvis inte ansöka läsårsvis. Men kanske inte spelar någon roll.

    Oavsett. Du har rätt att arbeta heltid i höst. Informera bara arbetsgivaren om att du så tänker göra

  • S23
    Mimmiimimmii skrev 2020-06-01 21:25:39 följande:

    Nej min son är 8 så jag har varit vanligt tjänstledig


    Okej. Då har du helt enkelt en snäll arbetsgivare som ger dig ledigt trots att de inte har skyldighet till det. Alternativt ett kollektivavtal som reglerar detta.

    Isf kan det mycket väl stämma att man faktiskt måste ansöka terminsvis så som du beskrivit. Men som sagt. Du har all rätt att arbeta heltid till hösten oavsett
Svar på tråden Tjänstledigt någon Hr här?Hjälp