• Ninto

    Hyperaktivt barn (en vecka gammalt)

    Mitt barn är en vecka gammalt. När han är hungrig så "pickar" han med huvudet och är helt galen tills han får mat. Han vrider och vänder på huvudet och får inte ro

    Inatt skrek han i en timma i streck utan att tröstas av varken mat eller blöjbyte eller något annat. Vad kan man göra åt sånt här?

    Han andas också snabbt ofta.

  • Svar på tråden Hyperaktivt barn (en vecka gammalt)
  • LillaJag06

    Alltså ditt barn är INTE hyperaktivt! Det är ett fullständigt normalt beteende. Läs på om barn signaler vid hunger och annat. Eller ta hjälp av din Bvc.

    Ditt barn är en nyfödd bebis! Alltså bebis!

  • Alexi

    Tänk på att en nyfödd fungerar på samma sätt som för en miljon år sedan. De är fullständigt hjälplösa och ?vet? att de måste ha mat regelbundet för att överleva.

    Ju snabbare du möter bebisens signaler, desto bättre mår ni båda.

  • Fosse

    Det känns som du inte förstår hur en nyfödd baby fungerar, varken i teorin eller instinktivt...

    Har du ingen som kan hjälpa dig, t ex mamma eller mormor? Annars måste du nog vända dig till BVC och be om stöd.

    Jag tror att de flesta förstår, även med första barnet, att en baby kan skrika och visar när den är hungrig.

  • LillaJag06
    Fosse skrev 2020-06-02 10:07:33 följande:

    Det känns som du inte förstår hur en nyfödd baby fungerar, varken i teorin eller instinktivt...

    Har du ingen som kan hjälpa dig, t ex mamma eller mormor? Annars måste du nog vända dig till BVC och be om stöd.

    Jag tror att de flesta förstår, även med första barnet, att en baby kan skrika och visar när den är hungrig.


    Håller med. Känns så hemskt. Du måste söka hjälp för detta ts. Finns bra stöd på BVC så du kan lära dig hur ett barn fungerar.
  • Poppy75

    Ibland skriker bebisar för att de har ont i magen, ibland är det något annat som känns fel. Eftersom de inte kan tala än så är det svårt att veta. Det enda man kan göra är att hålla bebisen nära och trösta, även om de forsätter att skrika så märker de skillnaden och mår bättre av närhet.

    Pickandet och bristen på tålamod är helt normalt bebisbeteende, ibland kan bebisar bli så frustrerade när de inte får mat fort nog när de är hungriga att de inte kan äta när maten väl kommer. Bebisar är inte rationella, de är helt känslostyrda.

    Om du är orolig för att något är fel med din bebis så är det bra att kolla upp det. Ring BVC och fråga. Det är bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite. Det är skönt att ha någon kunnig att fråga till råds när man är ny på det här med bebisar. Jag har ställt många dumma frågor till vår BVC sköterska och hon har alltid tagit mig på allvar och varit stöttande. Det är så onödigt att gå och vara orolig när man inte behöver. Ibland är det skönt att bara få bekräftelse på att man gör rätt också.

  • Mrs Moneybags

    Det är, precis som redan sagts, helt normalt beteende från en nyfödd baby. Det är pickandet som är signalen att babyn vill ha mat. Låt det då inte gå för länge utan att babyn får mat för då börjar det hysteriska skriket - dödsskräcken sätter in hos barnet. Det är ju det enda sättet de har att kommunicera med oss vuxna. Mat, sömn, trygghet. Allt det är så viktigt för ditt lilla barn. 

    Om du ammar kan du förvänta dig att du får maratonamma vissa tider på dagen för att barnet ska vara nöjd. Med andra ord, bara sitta i soffan och amma medan du tittar på tv eller gör något annat. Livet med en nyfödd blir intensivt och enformigt, så är det bara. Det kallas inte hyperaktivitet, utan beteendet är normalt baby-beteende. Ju mer du försöker lugna babyn utan att ge mat, desto mer kommer babyn att skrika. Därför är det bra att ge mat på en gång så att babyn inte varvar upp sig och blir ledsen. 

  • Ninto
    Fosse skrev 2020-06-02 10:07:33 följande:

    Det känns som du inte förstår hur en nyfödd baby fungerar, varken i teorin eller instinktivt...

    Har du ingen som kan hjälpa dig, t ex mamma eller mormor? Annars måste du nog vända dig till BVC och be om stöd.

    Jag tror att de flesta förstår, även med första barnet, att en baby kan skrika och visar när den är hungrig.


    Vad menar du? Det är väl vanligt att barn skriker utan anledning? Vi matade och bytte blöja och vaggade och gjorde allt vi kunde men inget hjälpte. Hur ska då alla bara veta hur en nyfödd fungerar om ingenting man gör hjälper? Du känns som ett troll.
  • S23
    Ninto skrev 2020-06-02 12:43:22 följande:

    Vad menar du? Det är väl vanligt att barn skriker utan anledning? Vi matade och bytte blöja och vaggade och gjorde allt vi kunde men inget hjälpte. Hur ska då alla bara veta hur en nyfödd fungerar om ingenting man gör hjälper? Du känns som ett troll.


    Jag tror personen försöker säga att barnet beter sig helt normalt och hänvisar till att söka hjälp för att ni ska förstå det, hjälp är aldrig fel.

    Att barnet pickar är fullt normalt. Som tidigare skrivits är det ett tecken på att bebis vill ha mat. Ett tidigare tecken du kan se är att barnet börjar ?smaska? med munnen. Om du lär dig att tyda barnets signaler aningens tidigare så kan ni kanske slippa att barnet hinner blir hysteriskt innan maten kommer fram.

    Barnet är bara en vecka och ni har inte hunnit lära känna varandra, du kommer med tiden lära dig att tyda barnets signaler bättre.

    Ett tips är att nu placerar er i soffan några dagar hud mot hud. Kör naket på överkroppen, kanske en kofta men så att barnet kan ligga intill dina bröst. Då kommer du lättare kunna se och lära dig barnets signaler.

    Att barnet är ledsen en timme på natten är fullt normalt även om ni som du beskriver försökt med allt. Det kan handla om magont eller något helt annat som vi helt enkelt inte förstår. Det bästa ni kan göra är att fortsätta som ni gjort, testa allt och vagga och ge trygghet.

    Som sagt. Erat barn är inte hyperaktivt utan uppvisar fullt normala beteenden.

    Vill önska er ett stort lycka till med allt!
  • Fosse
    Ninto skrev 2020-06-02 12:43:22 följande:

    Vad menar du? Det är väl vanligt att barn skriker utan anledning? Vi matade och bytte blöja och vaggade och gjorde allt vi kunde men inget hjälpte. Hur ska då alla bara veta hur en nyfödd fungerar om ingenting man gör hjälper? Du känns som ett troll.


    Jag är absolut inget troll och är genuint oroad över dina frågor. Det du beskriver är så basala beteende för en nyfödd och därmed verkar det märkligt att du frågar om det är normalt och vad man kan göra åt det.

    Jag menar allvar med att du borde ta hjälp av familj eller BVC, både för din egen skull och barnets.

    Har du en partner som hjälper dig?
  • Elsis

    Blir bebisen mätt dvs får hen i sig tillräckligt vid amningen? I vissa perioder vill de amma mer vilket stimulerar produktionen. Har hen ordentligt tag och suger på rätt sätt. Det är viktigt att bebisen får i sig tillräckligt för annars orkar hen snart inte äta och får då i sig ännu mindre och blir ännu tröttare.

    När bebisen är en vecka gammal har man inte heller lärt känna hur hen trivs bäst att äta eller sova. Prova dig fram, och mest är det äta som gäller just nu.

Svar på tråden Hyperaktivt barn (en vecka gammalt)