• Pastime

    Nån som orkar skriva nåra rader om hur allt går till med ersättning, flaskmatning, för och nackdelar osv? Vilket märke? Hur ofta? Hur tillreder man ens?! :)

    Jag undrar allt som står i rubriken men jag undrar också hur det gick när ni skulle sluta amma, blev det problem eller??

    Skriv din ersättnings-rutin här.

    1. Vilken ersättning?

    2. Hur blandar man och förbereder?

    3. Hur ofta och hur mycket?

    4. Hur gör du på natten?

    5. För och nackdelar jämfört med amning?

    6. Är det jobbigt att rengöra allting? Hur, hur mycket, och hur ofta rengör du flaskan?

    7. Blev det problem när du skulle sluta amma?

  • Svar på tråden Nån som orkar skriva nåra rader om hur allt går till med ersättning, flaskmatning, för och nackdelar osv? Vilket märke? Hur ofta? Hur tillreder man ens?! :)
  • Gameofthrones

    Man behöver inte amma, vill bara tillägga det. Ingen ska fan lägga dig i det. Det är inge tabu. Det finns orsaker.

    Jag använde baby semo 1 och 2. Hade mkt bröstmjölk och jobbade mkt också så för oss funkade det ha båda.

    Det finns färdigblandad i små förpackningar. Sen finns det i pulver. Jag hade inte korrekta måtten hade mer vatten än pulvret.

    Du märker när barnet är hungrigt

    Fördelen du vänjer dem vid flaska om du har en partner hemma så är det bra så dem binder ett gemensamt band. Tyvärr kan jag inte se nackdelar av det.

    Jag lät mina sova under natten. (Jag tycker endast vid behov)

    Jag hade fler flaskor gjorde alltid rent efter flasmatning. Det är skönt och ha rena flaskor då kan man ta med sig ut. Värmdecupp vatten och hällde det i termos eller hade med mig färdigblandad i förpackning. Eller så hade jag bröstet =)

    Det där är inviduellt från mamma till mamma. Från barn till barn. Jag tror att man får göra det successivt, konsekvens, tålamod, vänja vid flaska då kanske det blir lättare.

  • Gameofthrones

    Vatten först sen pulver det ska vara ljummet. Skaka.

    Märket MUM. Är den bästa tycker jag dock

  • Solblomma30
    Pastime skrev 2020-06-02 16:17:47 följande:

    Jag undrar allt som står i rubriken men jag undrar också hur det gick när ni skulle sluta amma, blev det problem eller??

    Skriv din ersättnings-rutin här.

    1. Vilken ersättning?

    Varierar Nan och Semper.

    2. Hur blandar man och förbereder?

    Vi har gjort lite olika. Dagtid blandar vi kallt vatten från kranen med ersättning och micrar. Till natten förbereder vi ibland en färdigblandad flaska med kallt vatten och ersättning och förvarar i kylen för att sen micra. Skönt att slippa böka nattetid. Har även ibland haft kokt ljummet vatten i termos och ersättning i vällingdoserare och blandat direkt i sovrummet.

    3. Hur ofta och hur mycket?

    Beror på bebis och ålder. Första dagarna är det ju bara några tiotals ml. Första veckorna räknar man 10 ml per levnadsdygn och måltid tror jag. Så 10 ml dygn ett, 20 ml dygn 2 osv. Sen beror det ju på barnet. Vissa äter ofta och lite, andra äter sällan och mycket.

    4. Hur gör du på natten?

    Se svar ovan.

    5. För och nackdelar jämfört med amning?

    Fördelar är att mina barn har sovit bättre på ersättning och att båda föräldrar kan mata. Nackdelar att det är dyrt med ersättning och att våra barn har blivit förstoppade av ersättningen.

    6. Är det jobbigt att rengöra allting? Hur, hur mycket, och hur ofta rengör du flaskan?

    Ja. Det är jobbigt. Med min äldsta son hade vi åtta flaskor totalt för att slippa diska hela tiden, men de skulle såklart också diskas. Första månaderna har vi diskat i diskmaskin och sen kokat flaskorna varannan dag. Efter tre månader bara diskat i diskmaskin.

    7. Blev det problem när du skulle sluta amma?


    Jag tror att de flesta som ammar går över till mat eller välling när de slutar. Man går väl inte så ofta över till ersättning. Fast jag kan ha fel. Men du menar kanske om man slutar amma tidigare pga att det är problem med amningen? Jag har delammat mina barn så har aldrig slutat amma utan kört både flaska och bröst samtidigt.
  • Gameofthrones

    Jag lade ner flaskan i spjälsängen med mina dem tog flaskan under natten. Inte som nyfött alltså det var då bröstmjölk.

  • Solblomma30
    Solblomma30 skrev 2020-06-02 17:19:28 följande:

    Jag tror att de flesta som ammar går över till mat eller välling när de slutar. Man går väl inte så ofta över till ersättning. Fast jag kan ha fel. Men du menar kanske om man slutar amma tidigare pga att det är problem med amningen? Jag har delammat mina barn så har aldrig slutat amma utan kört både flaska och bröst samtidigt.


    Mina svar hamnade uppe i citatet under varje fråga där ser jag. Så du får läsa noga ;)
  • Anonym (Amning)

    OM amningen fungerar är den Sååå smidig.

    Det enda negativa är att man som mamma blir oumbärlig för barnet.

  • Solblomma30
    Gameofthrones skrev 2020-06-02 17:15:09 följande:

    Det finns färdigblandad i små förpackningar. Sen finns det i pulver. Jag hade inte korrekta måtten hade mer vatten än pulvret.

    .


    Jag måste bara skriva att det är väldigt farligt att inte vara noga med doseringen av pulver och vatten. Om man tar för mycket vatten eller pulver så riskerar man att rubba saltbalansen i blodet på bebisen och i värsta fall för dör barnet. Ovanligt förstås, men det finns exempel på svenska barn sista åren som har råkat ut för det. Så man ska vara jättenoga med att blanda enligt receptet på förpackningen :)
  • Pastime

    Tack för alla svar hittills!

    Förtydligande: Jag undrar alltså om man försökt amma men vill sluta helt pga medicinska orsaker eller annat? Barnet kanske bara är 2, 3 månader.

    Menar inte välling utan modersmjölksersättning.

  • Anonym (H)

    Jag undrar också hur det fungerar med ersättning! Jag har problem med mjölkstockning! Förstår dock inte hur det skulle gå till att börja med ersättning. Alla säger ju att BRÖSTEN ANPASSAR SIG när man ammar mindre men bara min bebis sover lite längre än vanligt så får jag sprängfyllda bröst och stockningar. Pumpa tycker jag gör så himla ont och släpper inte mycket mjölk till pump. Fattar inte heller om jag pumpar så tror ju brösten att den mjölken behövs och då kommer dom ju fortsätta vara sprängfyllda... Har hållit på såhär med överfyllda tuttar och stockning i över en månad.

Svar på tråden Nån som orkar skriva nåra rader om hur allt går till med ersättning, flaskmatning, för och nackdelar osv? Vilket märke? Hur ofta? Hur tillreder man ens?! :)