• Zyn83

    Min fru har noll säkerhetstänk

    Hej har en dotter på 1,5 år. Jag och min fru kommer överens om i princip allt i livet, men är det kommer till säkerhetstänk så är vi varandras motpoler. Hon tänker absolut ingenting på det och jag oroar mig säkert för mycket.

    Det är ett problem eftersom hon blir sur när jag påpekar potentiella faror (och dessutom kan det ju faktiskt hända något allvarligt). Jag får ofta gå och ställa undan rengöringsflaskor, saxar och andra vassa saker, små hårda saker och plastpåsar (kvävningsrisk), springa fram när hon ställer sig upp i IKEA barnstolen för min fru glömt spänna fast henne. Jag tar bort henne från köket när det är kokande kastruller på spisen och ugnen är på och hon endå fått leka där, håller koll så hon inte springer ut i gatan när vi ska gå ut, etc. etc. etc.

    Detta är väldigt psykiskt påfrestande för mig eftersom jag alltid känner att jag alltid måste hålla koll. Hur kan vi lösa detta? Finns det bra information någonstans? Hur tacklar ni andra säkerhetsbiten i och utanför hemmet?

    Tacksam för svar,

  • Svar på tråden Min fru har noll säkerhetstänk
  • fjanten

    Oj... Låter ju som om hon kommer "råka" ha ihjäl eller allvarligt skada barnet när som helst. Jag vet inte vad du ska göra, men en del av sakerna du nämner är totalt livsfarliga. Ett ordentligt samtal om säkerhet med småbarn behöver du ha! Så får hon tjura till bäst hon vill - och håller hon inte säkerhetstänket får du, ptja, orosanmäla? Jag vet inte. Men att sätta en 1,5-åring i diverse livsfarliga situationen gör inte en vettig förälder!

  • Mortiscia80

    Oj! Du har absolut rätt tankar kring säkerhet, det där är saker som är så normala att man inte ens ska behöva ifrågasätta!

    Kanske ett samtal hos bvc skulle hjälpa din fru att förstå det bättre, om det kommer från någon annan alltså? Jag misstänker att hon inte skulle ta till sig fakta om du visade henne webbsidor eller liknande, det ska räcka att man påtalar att ett barn självklart inte ska lämnas ensam med farliga saker i närheten. Jag förstår verkligen inte att din fru inte förstår det på egen hand. 1177 har säkert någon bra information om barnsäkerhet, TryggHansa brukar också ha bra artiklar om sådant.

    Eftersom din fru har så dålig insikt får du fortsätta vara vaksam kring barnet, och din fru. Det är lite som att ha ett obetänksamt äldre barn som du får passa kring så hon inte lämnar saker framme, spisen på osv. En dag kanske hon lär sig, förhoppningsvis innan det händer en olycka.

  • Jemp

    Bvc har checklistor för barnsäkerhet och kan gå igenom säkerhet med henne/er.

    Sen låter det som att flera saker kan avhjälpas genom att gå igenom hemmet? Ha barnsäkra förvaringar för påsar, rengöringsmedel etc. Fixa lås på ugnen och skydd för spisen. Sen kräver det såklart att man fortsätter städa undan.

Svar på tråden Min fru har noll säkerhetstänk