Aniiee skrev 2020-06-03 21:21:31 följande:
Disney's Revival (Bolt, Prinsessan och Grodan, Trassel, Nalle Puh 2011, Röjar-Ralf, Frost, Big Hero 6, Zootropolis, Moana, Röjar-Ralf krashar internet, Frost 2)
Insidious (Insidious, Insidious chapter 2, Insidious chapter 3, Insidious: The last key)
Nya X-Men (First Class, Days of Future Past, Apocalypse, Dark Phoenix)
Captain America (First Avenger, Winter Soldier, Civil War)
Marvels Avengers (Avengers, Age of Ultron, Civil War, Infinity War, Endgame) (ja, Civil War är BÅDE en Cap-film och en Avengers-film)
Hungerspelen (The Hunger Games, Catching Fire, Mockingjay p1-2)
Hobbit-trilogin (An Unexpected journey, Desolation of Smaug, Battle of the five armies)
Maze Runner-trilogin (The Maze Runner, Scorch Trials, The Death Cure)
Disney: (de jag inte tar upp placerar jag utanför listan pg deras sämre egenskaper
1) Frost (främst pg musiken, sångerna och skådespelarna och fina naturmiljöer med SNÖ och IS. Har också en bra story med roliga repliker och tvister).
2) Röjar Ralf (rolig och träffande, funkar både för vuxna och barn, internskämt för vuxna som kopplar tillbaka till 80-tals nostalgi.)
3) Trassel - klassisk mysig "rätt på" "prinsess film" när man vill ha en sådan, med romantiskt lyckligt slut. När allt inte behöver vara så tillkrånglat och man kanske bara vill ha något "enkelt" att ta till sig utan en massa djupa tankar om miljö och människor.
4) Moana - miljön, sångerna och musiken. Storyn - nja inget vidare.
Insidious : inga åsikter inte sett
Nya X-Men: inga åsikter bara sett spridda skurar, inte tillräckligt för att ha någon åsikt.
Marvels Avengers (se Nya-X.men)
Hungerspelen
1) Hungerspelen: fantastisk film, jättebra skådespelare, bra karaktärsskildring som man kan fundera länge över, bra story med avslut så filmen kan ses som en egen helhet. Spännande, bra miljöskildring, man kommer snabbt in i det "annorlunda samhället" och får väldigt snabbt redan i inledningen en bra uppfattning kring hur landet Panem fungerar.
2) Catching fire. Ny spännande miljö i arenan, samma bra huvudpersoner. Sämre story, sämre karaktärsskildring av de nya karaktärer som tillkommer i denna film, lite konstigt slut. Skulle vara i princip helt omöjlig att se om man inte sett ettan. Och kräver också att man ser de avslutande filmerna och sådana filmer uppskattar jag inte lika mycket generellt sett. Ser också för lite av samhället innan man hamnar i arenan igen. Jag hade gärna sett mer av hur det var i de olika distrikten och i the Capital. Denna bok funkade inte lika bra att göra film på dessvärre.
3) MockingJay 1 och 2: 1:an lite intressantare att se i och med att man nu för första gången får bekanta sig med det underjordiska distriktet nr 13 och se hur den världen ser ut Annars är enda anledningen till att se dessa filmer för att man vill veta hur det går.
Hobbit-trilogin: en gångsfilmer, dvs man ser dem en gång. Störde mig så otroligt mycket på att vissa av skådespelarna helt klart (och naturligt) såg 10 år äldre ut, när de i själva verket skulle vara ett par hundra år yngre än de var i Sagan om Ringen trilogin. Tänker här på Legolas och de andra alverna (alvkung och drottning). I sagan om ringen var Legolas just en 20 åring yngling, medan i Hobbit - en 30 årig fullvuxen man när han som sagt egentligen skulle varit flera hundra år yngre.
Mazerunner:
1) Mazerunner: bra intressant film av ett framtida samhälle, både miljö, men också konceptet med "flugornas herre" dvs hur unga bygger upp och strukturerar helt på egen hand. Kan också ses som fristående film, har sett om den flera gånger.
De efterföljande: bara skräp, röriga, dålig story, karaktärerna utvecklas inte och intrigen är närpå omöjlig att förstå.
Skulle jag rangordna filmkategorierna också mellan varandra?: I så fall blir det så här:
1) Hunger Games
2) Lord of the rings trilogin (inte hobbit trilogin)
3) Disney, enligt de filmer du tog upp.