• Juliet Johansson

    Längden

    Hej, jag var idag på min dotters 18månads besök,

    Hon väger 11kg och 78cm lång.

    Vi är orolig för hennes längd vi tycker att hon växer inte med tanken på att hennes stor syster var 85 lång på 18månads kontroll.

    Vad kan vi göra för hennes längd, kan man få hjälp eller finns det nåt man kan göra för att hon ska växer i längden ?

  • Svar på tråden Längden
  • Smart Cat

    Du kanske kan börja med att söka information om det är så att exakt alla barn är över 80 cm på sin 18 månaders kontroll eller om det finns variationer innan du undrar över vad ni ska göra.

  • LFF
    Juliet Johansson skrev 2020-06-04 10:03:10 följande:

    Hej, jag var idag på min dotters 18månads besök,

    Hon väger 11kg och 78cm lång.

    Vi är orolig för hennes längd vi tycker att hon växer inte med tanken på att hennes stor syster var 85 lång på 18månads kontroll.

    Vad kan vi göra för hennes längd, kan man få hjälp eller finns det nåt man kan göra för att hon ska växer i längden ?


    Följer hon sin kurva eller har något ändrats där? Om hon följer sin kurva så är det ingen fara. Alla barn är unika, även syskon.

    Mina killar (tvillingar) har ett annat tvillingpar i skolan (också killar) där det skiljer 10cm mellan dem.

    Så att det skiljer mellan dina döttrar är inte alls konstigt.
  • Mrs Moneybags

    Folk är ju olika långa, och så länge hon följer sin kurva behöver ni inte oroa er. 

    Hjälp med tillväxthormon och så vidare verkar inte behövas i nuläget, eftersom längden ligger inom normalspannet för 18 månaders barn. Hon verkar ligga en kurva under snittet https://www.tillvaxtkurvor.se/PCPAL-0-2ar-flicka.pdf medan er stora flicka var en kurva över snittet. Båda längderna är normala. 

  • cosinus

    Hur ser kurvan ut, det är ju det intressanta. Jag har små barn och 3 av mina har inte varit längre vid 18 månader, den minsta var garanterat en bit under. Han började dagis 17 månader gammal med kläder i strl 68 och 74, jag behövde inte namna, han var ensam i den storleken :)

  • syntharen

    Det är ju helt normalt. Det skiljer mycket i längden på barn. Jag själv var 86 cm först när jag var 2 år men idag är jag 170 cm. Jag växte i kapp efter 3 års åldern och när jag började i första klass var jag en av dom längsta i klassen.

    Min dotter är mycket kortare än vad hennes storebröder var i samma ålder. Jag gissar att hon inte kommer var över 80 cm på 18-månaders kontrollen (då var hennes brorsor 86 cm). Olika men det brukar jämna ut sig till slut.

  • Långbenopluto
    Juliet Johansson skrev 2020-06-04 19:39:24 följande:
    Hej tack för er svar. Men hon ligger under den medel längd linje det är därför jag blev orolig..
    Blev BVC orolig?
  • cosinus
    Juliet Johansson skrev 2020-06-04 19:39:24 följande:

    Hej tack för er svar. Men hon ligger under den medel längd linje det är därför jag blev orolig..


    Det är lite det som är grejen med en medellinje, det ska rimligen ligga barn under, lika många som över :)
  • LFF
    Juliet Johansson skrev 2020-06-04 19:39:24 följande:

    Hej tack för er svar. Men hon ligger under den medel längd linje det är därför jag blev orolig..


    Har hon legat på medellinjen tidigare? Blev BVC oroliga?
Svar på tråden Längden