• LillaSofi

    Ätit 4 dagar gammal KALL matlåda - farligt?

    Hej!

    Jag misstänker att jag är gravid och blev lite orolig nu för jag har ätit en matlåda idag som tillagades i söndags, alltså 4 dagar gammal, och den upphettades inte. Det var en laxsida som var gjord i ugnen och sen självklart förvarats i kylen, men nu kom jag att tänka på att det kanske inte var optimalt med tanke på listeria? Någon som vet hur det funkar - kan listeria bara uppstå i mat eller måste det finnas från början och sen växa till sig? Eftersom fisken var tillagad från början i alla fall. Känns inte så bra om man börjar denna resa med att dra på sig en listeriainfektion.

    Hoppas någon vet.
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Ätit 4 dagar gammal KALL matlåda - farligt?
  • Anonym (Anonym)

    Inte för listeria just men tillagad mat bör ätas inom två dagar i kylskåp. Om du inte märker av några magproblem lär du vara ok.

  • LillaSofi
    Anonym (Anonym) skrev 2020-06-04 15:21:09 följande:

    Inte för listeria just men tillagad mat bör ätas inom två dagar i kylskåp. Om du inte märker av några magproblem lär du vara ok.


    Ajdå :( gäller det om man är gravid alltså? För jag har annars läst att tillagad mat kan förvaras upp till en vecka i kylskåp. Men det är väl det här med listeria, att den kan växa till sig då kanske?
  • Pimpinellan
    LillaSofi skrev 2020-06-04 15:44:30 följande:
    Ajdå :( gäller det om man är gravid alltså? För jag har annars läst att tillagad mat kan förvaras upp till en vecka i kylskåp. Men det är väl det här med listeria, att den kan växa till sig då kanske?
    Mat håller absolut mer än 2 dagar i kylen. Du behöver inte alls vara orolig. Listeria är ovanligt, att gravida får det ännu mer ovanligt.
  • Anonym (??)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-06-04 15:21:09 följande:

    Inte för listeria just men tillagad mat bör ätas inom två dagar i kylskåp. Om du inte märker av några magproblem lär du vara ok.


    Eh var har du fått det ifrån?

    "I kylskåp håller tillagad mat ofta flera dagar, ibland upp till ungefär en vecka. Det är främst temperaturen i kylskåpet som avgör hur länge maten håller och en lämplig kylskåpstemperatur är 4 °C. Vid 4°C håller sig maten fräsch ungefär dubbelt så länge som vid 8 °C. I frysen (-18 °C eller lägre) är hållbarheten mycket längre.  "
    www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillagning-hygien-forpackningar/avsvalning-forvaring
  • Solblomma30

    Jag tror verkligen inte att du behöver vara orolig. Listeria är en risk med mat som inte är tillagad alls, eller som har legat kyld länge, alltså i veckor. Mat som gravad lax, skagenröra på burk osv. All kyld mat med lång hållbarhet är en risk. En väldigt liten risk, men den finns. Om du själv har tillagat lax för fyra dagar sen och sen kylt den så är risken i princip noll och intet som de flesta här skriver.

  • LillaSofi
    Åh, tack så mycket! Vad jag förstår det som så tar det längre tid än några dagar för listeria att växa till sig, och det finns inte i mat som man hettat upp/tillagat. Så det borde ju vara lugnt med den saken då :)
  • LillaSofi
    Solblomma30 skrev 2020-06-04 15:56:41 följande:

    Jag tror verkligen inte att du behöver vara orolig. Listeria är en risk med mat som inte är tillagad alls, eller som har legat kyld länge, alltså i veckor. Mat som gravad lax, skagenröra på burk osv. All kyld mat med lång hållbarhet är en risk. En väldigt liten risk, men den finns. Om du själv har tillagat lax för fyra dagar sen och sen kylt den så är risken i princip noll och intet som de flesta här skriver.


    Tack för dina lugnande ord :) det borde ju inte vara någon fara, det var mest att jag blev lite orolig över att jag kanske skulle ha värmt på laxen innan jag åt den igen? Om det kunde ha bildats listeria på dessa 4 dagar. Men det verkar ju inte kunna hända på så kort tid.
  • Pimpinellan
    LillaSofi skrev 2020-06-04 16:17:47 följande:
    Åh, tack så mycket! Vad jag förstår det som så tar det längre tid än några dagar för listeria att växa till sig, och det finns inte i mat som man hettat upp/tillagat. Så det borde ju vara lugnt med den saken då :)
    Ja, som jag sa så är det lugnt.
  • Anonym (Anonym)
    LillaSofi skrev 2020-06-04 15:44:30 följande:
    Ajdå :( gäller det om man är gravid alltså? För jag har annars läst att tillagad mat kan förvaras upp till en vecka i kylskåp. Men det är väl det här med listeria, att den kan växa till sig då kanske?
    Det gäller alla personer. Om man är gravid är man extra känslig. Det är någon slags matförgiftning man kan råka ut för, alltså inte listeria eftersom det finns i rå mat, men avvakta ett dygn och har du inte märkt några diarréer till dess är du säkert ok.

    Googlar man så står det 4-7 dygn beroende på tillagning (och säkert vilken slags mat så klart, sallad håller sig aldrig fyra dagar) men när det gäller t ex barnmat står det max två dagar och det låter rimligt. Har man järnmage och inte är gravid kan man så klart lukta på maten först men jag skulle inte äta mat efter fyra dagar, knappt ens tre.
  • Pimpinellan

    Jag åt kokt ägg idag från i söndags. Vi håller iofs +2 i kylen, men jag skulle äta vad som helst efter 2 dagar, det mesta efter 4. Vissa saker efter längre tid. Utgången oöppnad mjölk flera dagar efter bäst-före.

  • LillaSofi

    Insåg just att vi har haft 6 grader i kylen och inte 4 som jag trodde :( Hoppas inte det är någon fara ändå. Jag bryr mig inte så mycket om ?vanlig? matförgiftning, bara det inte skadar ett eventuellt foster.

  • Solblomma30
    LillaSofi skrev 2020-06-04 19:28:46 följande:

    Insåg just att vi har haft 6 grader i kylen och inte 4 som jag trodde :( Hoppas inte det är någon fara ändå. Jag bryr mig inte så mycket om ?vanlig? matförgiftning, bara det inte skadar ett eventuellt foster.


    Jag äter alltid mat som är 4 dagar gammal, brukar som ograciös räkna upp till fem dagar som ok beroende på vad det är. Så länge man kyler maten snabbt efter tillagning så tycker jag personligen att det är lugnt och jag blir aldrig matförgiftad.

    Och om det är någon tröst så råkade jag dock ut för en vidrig matförgiftning när jag var gravid i vecka 10 med min son. Jag blev serverad musslor hos kompisar och upptäckte efter en fyra fem musslor att de var råa :( Jag slutade genast äta men efter ett dygn var jag så sjuk. Magsmärtor, feber, diarré och kräkningar. Jag fick lämna prov på MVC och det visade sig vara norovirus som visst är extremt vanligt i råa skaldjur. Det var iaf ingen fara för fostret och han är nu en pigg och fin niomånaders bebis :)
  • Anonym (Kock)

    Gör matlådor i jobbet, kylskåpet ska va mellan 2-8°. Nedkyld mat som inte stått på värme (60°) i mer än 2 timmar håller i minst 5 dagar (produktionsdag inräknad.)

Svar på tråden Ätit 4 dagar gammal KALL matlåda - farligt?