• Amidina

Bim Juli 2020

Hallå, hoppar gärna in här! BIM 13/7, försökt i snart 3 år och nyligen (äntligen) fått gjort spolning av mina äggledare som visade på fritt flöde. Har tagit letrozol den här cykeln, 4e vändan med det för mig, hittills helt utan resultat.

Har i övrigt både endo och myom, inga barn än men en hel hoper djur. :P Fyller snart 35 och gubben min blir 39. Hej!

• Amidina
    Staus skrev 2020-07-02 10:24:27 följande:

Fick ett skarpt hugg (som en vass nål) igår sista dagen av ÄL. Har googlat massor kring detta. Och många skriver att det är då ägget släpper, men lite väl sent kan jag tycka. Tror det var något annat.

I måndags var min temp 37,8 och har nu stannat på 37,4 som den brukar ligga på vid ÄL.

Ibland känns det som om man kan börja jobba som fertilitetscoach efter dessa resor och all information man tar in.

Nu kommer den långa resan mot att ägget som förhoppningsvis blivit befruktat stannar kvar och fäster sig.

Hur har ni det?

Kan mycket väl vara att ägget släppt, eller snarare vätskan från follikeln som irriterar vävnaden runt omkring. Så ägget kan ju ha släppt lite tidigare men vätskan tog tid innan den hittade "rätt nerv" så att säga. :) 

Du har väldigt hög temp, får man fråga var du tar den? Om du fick smärta igår och tempen dippat idag så låter det ju deffo som ÄL igår. :)

Här är det ÄL+4, och den värsta smärtan från Letrozolen har förhoppningsvis gett med sig. Googlar vilt stundvis, men försöker komma ihåg att det inte gör nån nytta och försöker distrahera mig med nåt annat roligt istället. :P

• Amidina
    Link92 skrev 2020-07-02 11:48:20 följande:

Hej! Jag har haft en liten paus från FL då jag tyckte att jag blev negativt påverkad av alla som plussade, men efter en paus och lite samtal med min man känns livet lättare igen :) Känns bara peppigt att få läsa om lite plus!! :)

Vi står nu inför vårt 12e försök för första barnet, båda 28 år gamla. Väntar ÄL idag, imorgon eller lördag så BIM runt 17/7. Har inte haft någon peak på ÄL-tester än men har märkligt ont i magen idag. Brukar det mola för er runt ÄL? Jag brukar aldrig känna av det..

Hej och välkommen! Jag är också tillbaka här efter en längre paus, nya tag och redo för ett eget plus! Solig

Jag blir snart 35 och min man 39, vi kämpar också för första barnet och är inne på 3e året av försök nu, inga plus än men äntligen utredning gjord iaf.
    Jag kan få lite molvärk vid ÄL ibland, från ena sidan eller andra beroende på var ägget släpper. Tempar du så du vet exakt när ÄL sker?

• Amidina
    Staus skrev 2020-07-02 12:52:16 följande:
    Det är just det, jag tar tempen lite då och då över dagen och inte varje dag. Mest när jag känner mig lite "konstig". Jag tar i ändtarmen på det traditionella sättet
    Aha, ja det förklarar ju det. :P Gjorde själv så när jag hade riktigt jobbiga äl-bim perioder, men det visar ju inte rätt så jag slutade med det till slut och höll mig till att bara ta morgontemp.
    Vilka metoder, om några, håller du på med? Själv kör jag nu temp, sekretkoll, försöker kolla tappen då och då, och så äl-tester, så ingen chans att jag missar eventet. Cool
  • Amidina
    Staus skrev 2020-07-02 13:25:09 följande:
    Ingen metod alls, tar folsyra bara. Förra gången körde jag rosenrot osv. Första försöket tog 4 månader efter uttag av hormonspiral. Tänker i efterhand att det säkert tog den tiden för att hinnan skulle bli tjock igen efter alla år av hormoner.

Aha, då kan jag tipsa om att leta efter folat istället för folsyra nästa gång du behöver köpa ny. :) Lättare för kroppen att ta upp och göra nytta av.

Ja, för de flesta tar det ju tid för kroppen att återhämta sig efter hormonbehandling av alla sorter. Ffa preventivmedel som man oftast tar i flera år har ju stängt ner typ all produktion, så det krävs lite när den ska igång igen.

Ska jag tipsa om nåt du kan göra som är rätt lätt för de flesta så är det att tempa på morgonen innan du gått upp, och hålla koll på sekret. Den kombon brukar göra att man får stenkoll på ÄL, och så slipper man noja över ifall man missat att mysa nån dag eller inte. :) Och har du några frågor om nåt av det så bara hojta, jag har nördat rejält de senaste åren och tycker det är skitkul att dela med mig!

• Amidina
    Staus skrev 2020-07-02 14:05:26 följande:
    Åh, tack så mycket. Väldigt fint av dig, vi kan alla behöva tips när man sliter sitt hår och inte önskar något mer än en graviditet.
    Hjärta Det är verkligen så lite så. Jag tycker det är helt sjukt att vi inte får reda på allt sånt här redan i skolan, så många år med ångest många av oss hade sluppit om man bara hade fått veta hur kroppen FAKTISKT funkar när det gäller fertilitet. Oavsett om man vill bli gravid eller undvika det så är det sååå viktigt eftersom det är ett av våra främsta tecken på hälsa.

Men som sagt, undrar du nåt så bara fråga så gör jag mitt bästa för att svara eller leta reda på svaret! {#emotions_dlg.flower} Kanske jag lär mig nåt nytt också. Cool
  • Amidina
    Jamiee skrev 2020-07-02 14:30:50 följande:

Hej allihopa! Var med i juni tråden en stund men tappade sedan hoppet lite och tog en paus.

Fick missfall 6/5 och fick sedan en ny mens 29/5. Tog äl tester i juni men inga som riktigt blev lika starka.

Skulle haft mens 26/6 (tror jag, brukar ha regelbunden cykel) men ännu ingen mens i sikte. Testade för några dagar sedan men var negativt så tror ej på graviditet fast det kändes verkligen Som det till en början..

Så nu har jag börjat testa med äl test för att försöka se om någon ägglossning är på ingång och idag när jag tog var det betydligt starkare än de andra två dagarna.

Kan det vara möjligt att jag har äl snart fast mensen uteblev?

Hej och välkommen tillbaka! 
    Det kan vara så att du aldrig fick någon ÄL alls, om du inte haft någon blödning emellan och du garanterat inte är gravid så är det mest troligt så. Tänk på att Lh-toppen som ÄL-testerna fångar upp kan passera väldigt fort, så att man får positivt vid ett klockslag, men några timmar senare visar de negativt igen (hänt mig ett antal gånger).
    Tänk även på att ÄL-testerna KAN fånga upp en eventuell graviditet (hormonerna liknar varann lite grann), så hade jag varit dig hade jag tagit ett nytt grav.test till att börja med. :) 

Rekommenderar sen att börja tempa och följa fertilt sekret (om du nu inte är gravid), bästa sättet utan blodprov och ultraljud att vara säker på om ägglossningen går igenom eller inte! Solig
  • Amidina
    Link92 skrev 2020-07-02 15:41:22 följande:
    Ja jag tempar! Har alltid ägglossning CD14-17 så det borde ske när som helst :) Värken har gått över nu men mår riktigt illa idag, kanske är det ÄL-symptom, eller så är bara hela kroppen redo för semester..
    Kalas, här brukar det bli 14-16. :D
    Kan ju kanske vara en kombo, får du gå snart eller? ;) Passa på att vara ute i solen lite extra, D-vitamin är superbra för våra små ägg!
  • Amidina
    Link92 skrev 2020-07-02 19:34:29 följande:
    En vecka till dessvärre!

Jo jag vet, men vi har bara moln och regn i prognosen framöver... Får ta några extra D-vitaminpiller närmsta dagarna :) Äter du några tillskott?
    Ugh, får hoppas den går fort så du kan få njuta av lite sommar. Får lägga in en beställning om fint väder lagom tills dess också. ;P

Jodå, jag tar B-vitaminmix, selen, zink, Omega3, magnesium, och mer sporadiskt även järn, C-vitamin och jod, och en fisluktande tablett med ämnen från kålväxter (ska visst hjälpa mot endometrios). :P Vintertid även D-vitamin såklart!
    Tog rejält med blodprover för ett par år sen (och även uppföljande) för att se exakt vad jag har brist på, mest för att inte slösa pengar på tillskott jag inte behöver eller göra nåt värre. :)
    Du då?
  • Amidina
    Link92 skrev 2020-07-03 11:15:50 följande:
    Ja verkligen, nu är det dags tycker jag!

Nja, oförändrat. Antingen har jag missat toppen eller så blir det senare ÄL än vanligt. Temperaturen har inte höjts nog för att misstänka att den redan skett, så får snällt vänta. Jag har missat hur du ligger till, väntar ni på BIM nu?

Ja det har vi, jag hörde faktiskt av mig till barnlöshetsmottagningen i min region igår för att säkerställa en tid i augusti men fick bara ett autosvar om att kliniken öppnar igen 17/8. Kändes sådär att man inte kunde boka in sig redan nu, nästa period för utredning startar i januari, så vi vill ju få plats i höst för att slippa vänta mer. Jag har alltid misstänkt att jag ska ha svårt att få barn men har senaste året följt min cykel noga och den håller sig snällt 28-30 dagar med bra tempskift runt ÄL. Men skulle vara skönt att reda ut, särskilt mannen, vi har gjort några hemtest på honom och det verkar inte vara katastrof men han får heller inte toppresultat på simmarna. Vet inte riktigt hur bra de där testen är heller. Jag försöker få honom att sluta med koffein nu och ta lite mer tillskott men det är trögjobbat!
    Ville bara klämma in angående de där hemtesten för mannen, vi gjorde ett sånt med min karl vilket visade på bra resultat, men när vi sen fick gjort ordentligt på labb så låg han en bit under normal. :( Så jag ger inte alls mycket för de där.
  • Amidina
    Anonym (Plussat?) skrev 2020-07-03 10:02:13 följande:

Jag behöver hjälp att analysera ett tidigt test. Köpte ett från clearblue som man kan använda 6 dagar innan beräknad mens. Idag är det 2 dagar till BIM. Imorse gjorde jag ett test direkt jag vaknade första toalettbesöket eftersom vi ska iväg på semester över helgen med vänner. Det visade inget. La ner det i lådan för att ta med det ner senare och slänga. Ett par timmar senare hittar jag testet när jag ska sminka mig och då syns det något svaaagt. Vad tror ni? Kan det det bli plus senare eller är det helt missvisande? Någon med erfarenhet? ??

Alltså, det syns nåt litet MEN om det gått flera timmar så hade jag inte litat på det tyvärr. Har själv varit med om att det ändras efter några timmar trots att det var negativt. De brukar ju skriva att man inte ska titta efter resultat senare än 5-10min typ.
  • Amidina
    Link92 skrev 2020-07-03 13:40:43 följande:
    Nej det var det jag misstänkte. Jaså, ni har gjort utredning? Jag har tusen frågor om det är okej haha! Gjorde ni det via er region eller privat? Blev ni bra bemötta? Tog det lång tid?
    Fråga på! :D

Ja, vi sökte hjälp för 2 år sen, lång resa senare med flera klinikbyten så är den klar nu. :P Men min gubbe fick göra 2 spermietest på RMC i Malmö, med ungefär 6 månaders mellanrum förra året (och lyckades på egen hand 3-dubbla antalet spermier under den tiden!).
    Vi fick remiss från gyn på sjukhuset i Kristianstad, och det tog ett par månader innan vi blev kallade till Malmö men sen gick det fort väl där.
    Överlag så var de rätt trevliga, men jag upplevde att de inte riktigt lyssnade på oss. Det blev fel i kommunikationen och vi blev nekade den fulla utredningen vi hade rätt till tyvärr. Sååå vi tackade för oss och bytte till den gyn jag har nu som är privat och har sett till så att vi började från början med allt, och fick med det som missats. :) I annat fall hade vi slussats in på IVF direkt, något som eventuellt kan påverka mig väldigt negativt eftersom min endometrios reagerar starkt på hormonstimulering, och jag vill åtminstone få en chans att testa de snällare alternativen först.
  • Amidina
    Anga skrev 2020-07-04 11:10:16 följande:

Vad tror ni om det här äl testet? Nästan blankt igår vid 15 och idag vid 9.30 fick jag det här. Lite dålig på äl testande. Min fråga är när ska jag testa igen? Idag eller imorgon? 

Testa under sena eftermiddagen idag för det där är nästan positivt, troligtvis blir det ÄL imorgon eller söndag. :) Har du fertilt sekret också?
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    Anga skrev 2020-07-04 11:50:16 följande:

Okej, toppen tack för svar :) är inte så bra på hur sekretet ska se ut men nu är det lite som äggvita

Kanon, det är ett väldigt gott tecken! ;) Allt som är väldigt halt, glidigt, stretchigt och/eller vattnigt är oftast fertilt, och äggvitan är guldet i det hela. Efter ägglossningen sen så blir det mer tjockt, klibbigt, klistrigt och/eller torrt igen och luktar mer syrligt som vanligt.

Mys på nu så håller vi tummarna!
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    barnlängtanochpcos skrev 2020-07-07 14:34:33 följande:
    Ja, precis. Jag tempar varje morgon, och Natural Cycles gissar att ägglossningen ska vara på ett datum, men när tempen inte beter sig som förväntat och ÄL-testerna är negativa, så skjuts datum för ÄL hela tiden fram. Frustrerande och svårt att veta när man egentligen är fertil/har BIM. Det blir ju dyrt med alla tester också ...

Aha, då ska jag prova det nästa cykel, om det inte tar sig den här gången. :) Håller tummarna för dig!
    Hej! Tänkte bara höra om du testat att hålla koll på sekret och/eller livmodertapp också? Framförallt sekretet tycker jag är smidigt att kolla tillsammans med tempen, det brukar ge en riktigt bra hint om när det närmar sig ÄL, så slipper man slösa en massa tester på fel dagar också. :)
  • Amidina
    Loea skrev 2020-07-07 15:26:19 följande:
    Aha då fattar jag! Många med oregelbundna cykler, mig inklusive, upplever att det är tydligare med vanliga hederliga stickor där det inte är så mycket osäkert utan mer rätt fram är bättre än NC. Kanske är samma för dig? :) så slipper man ställa in sig på något som inte blir liksom. Jag brukar köpa rfsus 14pack för 100kr ungefär, det är det billigaste jag hittat hittills.

Jag har även testat att följa sekret osv men om man som jag inte har den typen av flytningar blir det bara meningslöst. Det är inte en fullt så perfekt vetenskap som vissa vill få det till. Jag har ändå varit gravid två gånger utan någon äggviteliknande sekret.

Ja gör det, spännande att se hur det går för dig! :)
    Flikar bara in att fertilt sekret inte alls behöver se ut som äggvita, utan kan rent av vara som vatten ibland (och hur sjutton ska man kunna se det lätt liksom?). :) Och hos vissa bildas inte såna mängder att det kommer ut så himla mycket, utan det håller sig mest vid livmodertappen. 
    Det man kan gå efter som är lite lättare att hålla koll på är en känsla av att det är lite halkigare och glidigare än vanligt när man torkar sig efter att man kissat, eller att man känner sig fuktigare än vanligt i trosorna. :) 
Svar på tråden Bim Juli 2020