• Fri 5 Jun 2020 12:17
    11708 visningar
    7 svar
    7
    11708

    Tyd-hjälp; Clearblue testa tidigt

    Hej! Första gången jag gör ett sådant här inlägg och behöver nu hjälp av "proffsen".  Var gravid i februari men fick MF, då visade det tydligt utslag på ett sånt här Clear blue "testa  tidigt". Nu har jag haft molande värk där nere ca 3 veckor på ett sätt jag aldrig känt tidigare, och samtliga resultat visar såhär: 
    En svag linje kommer upp relativt snart i fönstret (noga med att läsa av inom tiden) men jag kan inte avgöra om det är blått eller grått när det är så svagt. Ska ett sånt där grått streck som markerar vart strimman ska gå verkligen komma upp direkt? Den brukar väl framträda när det liksom "legat ett tag"? Hopplöst att avgöra om det är grått eller ljusblått... Undrar om någon annan har liknande erfarenheter och det visat sig vara positivt reslutat/negativt. Går nu i förhoppning om att jag är en sån där "låghormonare" så kanske KAN vara gravid.... (hopplöst med att fota, syns tydligare i verkligheten...". Tacksam för svar, hoppas ni ser vad jag menar på era skärmar...

  • Svar på tråden Tyd-hjälp; Clearblue testa tidigt
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 5 Jun 2020 15:35
    #1

    För graviditet rekommenderar jag vanliga stickor, syns strecket är man gravid. Då behöver man inte bry sig om färgen.

  • Fri 5 Jun 2020 17:56
    #2

    Jo det kanske stämmer men tycker det blir "gråa" streck på dom rfsu-stickorna jag köpt också. Blir inte klok... men tack för svar! Har förstått att det är tjatigt med tolkningsfrågor..

  • Sat 6 Jun 2020 23:49
    #3

    Hej! Man ser ju ett streck på testet, men visst, det är väldigt svagt. Jag förstod inte riktigt om du har testat i flera veckor och du alltså får samma svaga streck på alla testerna? Eller är det bara nu i dagarna du har fått det?

    Det här med låghormonare som man pratar om här på Familjeliv är tyvärr bara en skröna. När man blir gravid är det inte mammans kropp som utsöndrar HCG utan det är speciella celler i embryot som utsöndrar HCG. Det sker redan när det befruktade ägget fäster i livmoderslemhinnan och snabbt når det ut i mammans blod. Om graviditeten är normal så fördubblas mängden hcg på ungefär 48 timmar och det är inget som mammans kropp kan dölja på något vis. Det tar visserligen lite längre tid för HCG att synas i urinen än i blodet, men det handlar om något dygn i värsta fall. DU kan alltså inte vara det som familjelivare kallar låghormonare för det är inte DU som producerar HCG :) Det är embryot/fostret som gör det. Och om embryot producerar för lite hcg så betyder det tyvärr att det är ett missfall på gång. Så, är man gravid så syns det inom några dagar på ett test. Annars är det fel på testet eller så är man inte gravid.

    De tjejer här på forumet som säger att de inte har fått positiva graviditetstester förrän i vecka 7/8/9/10 har troligen inte haft ägglossning när de trodde att de hade det, eller så var det fel på deras tester.

    Om man återgår till ditt test igen så är det egentligen bara att vänta något dygn eller helst två (eftersom hcg fördubblas på ca 48 timmar) och sen ta ett nytt test. Om testet blir starkare så är du gravid. Annars kanske det är något fel med testet. Hoppas att du är gravid och lycka till :)

  • Sat 6 Jun 2020 23:52
    #4

    Såhär såg mina tester ut när jag blev gravid. Det understa testet är det första jag tog. Där syntes strecket nästan inte alls, det såg ut som ditt ungefär. Ett svagt svagt streck. Två dygn senare tog jag nästa test och två dygn efter det tog jag tredje testet. Du ser hur de ökar i styrka där.

  • Sat 6 Jun 2020 23:53
    #5
  • Sun 7 Jun 2020 21:11
    #6
    Solblomma30 skrev 2020-06-06 23:52:50 följande:

    Såhär såg mina tester ut när jag blev gravid. Det understa testet är det första jag tog. Där syntes strecket nästan inte alls, det såg ut som ditt ungefär. Ett svagt svagt streck. Två dygn senare tog jag nästa test och två dygn efter det tog jag tredje testet. Du ser hur de ökar i styrka där.


    Tusen tack för att du tog dig tid att svara! Nu har jag lärt mig något. Det är skönt när någon säger "så här ligger det till, punkt" så man tvingas krypa ur sitt eget huvud. Det står så mycket i massa olika forum att man börjar skapa sig vanföreställningar och falska förhoppningar...  Jag testade med "vanlig" sticka idag som inte visade nåt streck om jag inte ställde mig på två händer och vände ögonen ut-och-in så jag är inte gravid än iallafall... Tack igen för det vänliga svar och exempel-fotot!
  • Sun 7 Jun 2020 22:23
    #7
    puddedudde skrev 2020-06-07 21:11:33 följande:

    Tusen tack för att du tog dig tid att svara! Nu har jag lärt mig något. Det är skönt när någon säger "så här ligger det till, punkt" så man tvingas krypa ur sitt eget huvud. Det står så mycket i massa olika forum att man börjar skapa sig vanföreställningar och falska förhoppningar...  Jag testade med "vanlig" sticka idag som inte visade nåt streck om jag inte ställde mig på två händer och vände ögonen ut-och-in så jag är inte gravid än iallafall... Tack igen för det vänliga svar och exempel-fotot!


    Åh vad tråkigt! Hoppas att nästa månad är din <3

    Och ja men jag förstår verkligen det där om att hoppas in i det sista. Jag har själv stirrat mig blind på graviditetstester och velat se streck där så många gånger. Jag hade en gång vad jag tror var ett väldigt tidigt missfall då jag fick ett svagt streck och sen negativa tester, men en extremt smärtsam och riklig mens. Men alla andra gånger jag har fått streck på stickan har de ökat i styrka inom ett dygn eller två så är man osäker så är det bara att ta ett nytt test :)

    Lycka till med bebisverkstaden, hoppas att du blir gravid snabbt :)
Svar på tråden Tyd-hjälp; Clearblue testa tidigt