• Kaarls­soon
    Fri 5 Jun 2020 13:14
    199 visningar
    5 svar
    5
    199

    NÄR är man redo för barn?

    När är man egentligen redo att skaffa barn? Vad MÅSTE man ha enligt dig? (Bil, jobb osv). Vilka grundstenar är absolut viktigast & hur vet man att man är redo?

  • Svar på tråden NÄR är man redo för barn?
  • Fri 5 Jun 2020 14:11
    #1

    För mig så vill jag ha ett fast jobb och att min partner med har det. Funkar ju också att den ena tjänar väldigt bra men jag hade nog haft svårt att skaffa barn om jag var arbetslös.

    Sen en stadig relation med min partner. Bott ihop i minst ett år typ. Inget jättekrav men ändå att man har haft tid ensamma ihop. Ju mer man gått igenom desto bättre.

    Bostad inte jätteviktigt så länge det inte är en etta eller en trång tvåa och ingen möjlighet att flytta inom en snar framtid.

  • Fri 5 Jun 2020 14:13
    #2

    Gått ut gymnasiet, stabil relation med en man som också vill ha barn, egen bostad, egen inkomst. Inte stora psykiska problem. Skulle egentligen vilja lägga till att man inte bör vara drulfet heller. Det innebär en enorm riskgraviditet  och att man har klart sämre ork att ta hand om barnet sen. Även om allt det uppfylls kanske man inte är redo ändå och då kanske man ska vänta nåt år till så man verkligen vill ha barn. Men det här gäller planerade barn. Blir man oplanerat gravid och ovanstående inte är uppfyllt kan det ju gå bra ändå.

  • Fri 5 Jun 2020 19:12
    #3

    Jag ville ha en stabil relation där vi bott ihop ett par år utan problem och att båda ville ha barn. Jag var noga med att försäkra mig om att barnets far var väl införstådd med att barn betydde tex mer hemmahäng och ordentlig lagad mat.

    Fast jobb och fast bostad ville jag ha. För mig var det viktigt att kunna försörja mig och barnen på egen hand om det skulle behövas - att inte vara ekonomiskt beroende av deras far.

  • Fri 5 Jun 2020 19:15
    #4

    Ett stabilt boende, gärna hög SGI före så man maxar FP under första året om man inte har en partner med inkomst, ett fast jobb så man har något att komma tillbaka till för vidare inkomst, viss personlig mognad.

  • Fri 5 Jun 2020 19:19
    #5

    För mig:

    - Säkert boende - då menar jag inte dyraste villan i finaste kvarteret, utan ett förstahandskontrakt, boenderätt eller äganderätt.

    - Tillsvidareanställningar innehas av samtliga föräldrar

    - Ett nog stort sparande. För oss behövde det vara ganska stort för att kunna ha barnen hemma länge utan att leva extremt snålt.

    - Färdigutbildad eller realistisk plan för att bli färdigutbildad som gravid eller med barn.

    - Om barnet skaffas med partner: Ha varit tillsammans med partnern i några år och bott ihop i ett år (minst).

    Men sedan är det ju en känsla. Vi hade egentligen inte tänkt börja skaffa barn när vi gjorde det, utan många år senare, men när vi fick veta att det kanske inte skulle gå - då blev vi 'redo' över en natt liksom.

Svar på tråden NÄR är man redo för barn?