snedtak skrev 2020-06-07 10:12:03 följande:
Kanske för att det är ett av de avdrag som det deklareras mest fel i Sverige? Vid varje större granskning har ungefär hälften av avdragen varit felaktiga. Det vanligaste felet är att den som gör avdraget inte uppfyller tvåtimmarsreglen.
Ang. huvudfrågan har TS redan fått bra svar. Om du har blivit utvald för granskning kan det dröja längre.
Ett tips är att pendla med elbil i alla fall om du har möjlighet att ladda hemma. Avdraget är en schablon, så det är lika högt både för elbilar och dieselbilar.
Wow, elbil vad är det?
Jag har en bensin/etanolbil som presterar grymt på vägarna. Det är en säker fyrhjulsdriven bil, som är nödvändigt utifrån den väg över ett berg, som jag åker fem dagar per vecka. Vägen till arbetet från mitt hemr 3,5 mil och kollektivtrafiken är obefintlig, trots relativ stor stad. Sedan har jag barn som ska lämnas på förskola. Den enda bussen som går till och från, skulle innebära att vi får gå upp 4, ta bussen 6.30 och vara på jobbet 8.15. Sedan är jag hemma runt 19.00, trots att jag slutar 16.30.
Varsågod, nu vet du det.
Jag betalar sjukt mycket pengar i både bränsle och service varje år så egentligen rättfärdigar inte avdraget någonting. Vi snackar 5000 i relation till 20000. Att sitta spara kvitton och organisera upp kring avdraget är heller inget roligt, men blir det en granskning så ska jag kunna påvisa underlag. Jag fuskar inte med skatteverket för 5000 kr.
För att sänka kostnader så ska det investeras i en säker och fyrhjulsdriven dieselbil. Har du förslag på någon bra?
Jag är kvinna :)
Tack i övrigt för alla svar.