• riversnroads

Skatteåterbäring 2020

Hej,

Är det någon som fått återbäringen än?

Den kom lite senare i år va?

Om skatteverket skulle begära jn underlag för de avdrag en har gjort så bör de väl begärt in det nu eller delgett en att ärendet är under utredning?

Finner inget sådant på ?min sida?, på skatteverket.

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Skatteåterbäring 2020
  • Anonym (Cah)

Fick min i början av april.

• riversnroads
    Mantrasina skrev 2020-06-05 22:27:37 följande:

Fick min runt påsk tror jag. Deklarerade online utan några förändringar. Det

Anonym (Cah) skrev 2020-06-05 22:38:42 följande:

Okey. Jag gjorde avdrag med anledning av att jag pendlar med bil, till och från arbetsplatsen :)
  • Anonym (Anonym)
    riversnroads skrev 2020-06-06 00:59:46 följande:
    Anonym (Cah) skrev 2020-06-05 22:38:42 följande:

Okey. Jag gjorde avdrag med anledning av att jag pendlar med bil, till och från arbetsplatsen :)
    Menar du att det tar två timmar extra per dag om du skulle åka t ex buss istället?

https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/avdrag/privatarbetsresorfaq/jagkorbiltillmittarbetevilketavdragkanjagfa.5.10010ec103545f243e80001517.html
  • fjanten
    riversnroads skrev 2020-06-06 00:59:46 följande:

Min man med. Det har han fått göra avdrag för i 5 år, och det innebär alltid en ganska sen utbetalning.
  • riversnroads
    Anonym (Anonym) skrev 2020-06-06 07:49:19 följande:

Menar du att det tar två timmar extra per dag om du skulle åka t ex buss istället?

www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/avdrag/privatarbetsresorfaq/jagkorbiltillmittarbetevilketavdragkanjagfa.5.10010ec103545f243e80001517.html

Skojar du med mig? Vet du ens var jag bor? Hade väl förfan krånglat med avdrag om det inte var nödvändigt.

Tar mig till arbetet på 30 min med min audi. Pga bristande kollektivtraffik är bilen enda alternativet, vilket är ett dyrt alternativ.

Ska köpa en diesel istället, så att det drar mindre <3
  • riversnroads
    fjanten skrev 2020-06-06 08:01:32 följande:

Är detta märkligt för dig eller?

Tack !

Jag har kvitton och allt är i sin ordning, men funderade på om skatteåterbäringen blev utbetalad denna vecka för någon.
  • Anonym (Anna)
    riversnroads skrev 2020-06-06 13:00:38 följande:
    Tack !

Jag har kvitton och allt är i sin ordning, men funderade på om skatteåterbäringen blev utbetalad denna vecka för någon.
    Kommer mellan den 9-12 juni, så nästa vecka.
  • Jemp

Det är sagt att det ska börja betalas ut den 9e.

Har inte hört något i år, men när jag fick kontroll häromåret meddelade de ganska tidigt. Fick pengarna i normal tid, efter avklarad kontroll.

• riversnroads
    Jemp skrev 2020-06-06 14:56:17 följande:

Det är sagt att det ska börja betalas ut den 9e.

Har inte hört något i år, men när jag fick kontroll häromåret meddelade de ganska tidigt. Fick pengarna i normal tid, efter avklarad kontroll.

Tack, för ett tydligt svar. Då bör första återbetalningen gå ut på tisdag.
  • Betty Boop
    Anonym (Anonym) skrev 2020-06-06 07:49:19 följande:

https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/avdrag/privatarbetsresorfaq/jagkorbiltillmittarbetevilketavdragkanjagfa.5.10010ec103545f243e80001517.html
    Vad är det som är oklart? Fattar du inte att TS redan har deklarerat? Frågan var om någon har fått skatteåterbäringen! Varför dumförklara TS genom att fråga om resvägen och länka till sidor om avdrag? Kände du ett trängande behov av att leka lite besserwisser? Du kan lika gärna fråga TS om hans/hennes skostorlek! Det är lika relevant! 
  • Anonym (Issa)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-06 13:04:40 följande:

Kommer mellan den 9-12 juni, så nästa vecka.

Jag glömde bullarna i micron så de var stenhårda. Vet inte om det är vanligt förekommande.
  • snedtak
    Anonym (Brum) skrev 2020-06-06 19:56:35 följande:
    Varför tror du inte folk förstår avdraget?
    Kanske för att det är ett av de avdrag som det deklareras mest fel i Sverige? Vid varje större granskning har ungefär hälften av avdragen varit felaktiga. Det vanligaste felet är att den som gör avdraget inte uppfyller tvåtimmarsreglen.

Ang. huvudfrågan har TS redan fått bra svar. Om du har blivit utvald för granskning kan det dröja längre.

Ett tips är att pendla med elbil i alla fall om du har möjlighet att ladda hemma. Avdraget är en schablon, så det är lika högt både för elbilar och dieselbilar.
  • riversnroads
    snedtak skrev 2020-06-07 10:12:03 följande:

Kanske för att det är ett av de avdrag som det deklareras mest fel i Sverige? Vid varje större granskning har ungefär hälften av avdragen varit felaktiga. Det vanligaste felet är att den som gör avdraget inte uppfyller tvåtimmarsreglen.

Ang. huvudfrågan har TS redan fått bra svar. Om du har blivit utvald för granskning kan det dröja längre.

Ett tips är att pendla med elbil i alla fall om du har möjlighet att ladda hemma. Avdraget är en schablon, så det är lika högt både för elbilar och dieselbilar.

Wow, elbil vad är det?

Jag har en bensin/etanolbil som presterar grymt på vägarna. Det är en säker fyrhjulsdriven bil, som är nödvändigt utifrån den väg över ett berg, som jag åker fem dagar per vecka. Vägen till arbetet från mitt hemr 3,5 mil och kollektivtrafiken är obefintlig, trots relativ stor stad. Sedan har jag barn som ska lämnas på förskola. Den enda bussen som går till och från, skulle innebära att vi får gå upp 4, ta bussen 6.30 och vara på jobbet 8.15. Sedan är jag hemma runt 19.00, trots att jag slutar 16.30.

Varsågod, nu vet du det.

Jag betalar sjukt mycket pengar i både bränsle och service varje år så egentligen rättfärdigar inte avdraget någonting. Vi snackar 5000 i relation till 20000. Att sitta spara kvitton och organisera upp kring avdraget är heller inget roligt, men blir det en granskning så ska jag kunna påvisa underlag. Jag fuskar inte med skatteverket för 5000 kr.

För att sänka kostnader så ska det investeras i en säker och fyrhjulsdriven dieselbil. Har du förslag på någon bra?

Jag är kvinna :)

Tack i övrigt för alla svar.
  • snedtak
    riversnroads skrev 2020-06-07 11:13:18 följande:
    Wow, elbil vad är det?
    Jag har en bensin/etanolbil som presterar grymt på vägarna. Det är en säker fyrhjulsdriven bil, som är nödvändigt utifrån den väg över ett berg, som jag åker fem dagar per vecka. Vägen till arbetet från mitt hemr 3,5 mil och kollektivtrafiken är obefintlig, trots relativ stor stad. Sedan har jag barn som ska lämnas på förskola. Den enda bussen som går till och från, skulle innebära att vi får gå upp 4, ta bussen 6.30 och vara på jobbet 8.15. Sedan är jag hemma runt 19.00, trots att jag slutar 16.30.
    Varsågod, nu vet du det.
    Jag betalar sjukt mycket pengar i både bränsle och service varje år så egentligen rättfärdigar inte avdraget någonting. Vi snackar 5000 i relation till 20000. Att sitta spara kvitton och organisera upp kring avdraget är heller inget roligt, men blir det en granskning så ska jag kunna påvisa underlag. Jag fuskar inte med skatteverket för 5000 kr.
    För att sänka kostnader så ska det investeras i en säker och fyrhjulsdriven dieselbil. Har du förslag på någon bra?

Jag är kvinna :)

Tack i övrigt för alla svar.
    Min kommentar ang. fusk var inte till dig, utan till den som undrade varför någon frågade om restidsvinsten. Så nu vet du det.

Jag har inget tips på säker och fyrhjulsdriven dieselbil. För den som kör mycket, och kan ladda hemma, kan en elbil göra att det blir billigare att köra bil. Kan man ladda på jobbet kan det funka med en laddhybrid också. Det var mera ett tips om hur man kan sänka kostnaden om man kör mycket. Det finns rätt mycket som talar för att diesel kan bli dyrare än bensin framöver (efterfrågan inom EU, krav på renare bränsle inom sjöfart etc.) så det är lite en chansning att köpa en dieselbil om man vill komma billigt undan.
  • riversnroads
    snedtak skrev 2020-06-07 12:11:04 följande:

Min kommentar ang. fusk var inte till dig, utan till den som undrade varför någon frågade om restidsvinsten. Så nu vet du det.

Jag har inget tips på säker och fyrhjulsdriven dieselbil. För den som kör mycket, och kan ladda hemma, kan en elbil göra att det blir billigare att köra bil. Kan man ladda på jobbet kan det funka med en laddhybrid också. Det var mera ett tips om hur man kan sänka kostnaden om man kör mycket. Det finns rätt mycket som talar för att diesel kan bli dyrare än bensin framöver (efterfrågan inom EU, krav på renare bränsle inom sjöfart etc.) så det är lite en chansning att köpa en dieselbil om man vill komma billigt undan.

Jag kan ändå känna att säkerheten går före bränsletyp. Jag finner inte många el-bilar som är i klass med större dieselbilar eller bensinare.

Vägen över berget är vidrig, lastbilar vars fäste släppt och rullat bakåt plus fullt i vilt. Minst en älg varje dag. Iofs tycker jag att det är världens vackraste djur och stannar gärna och tittar på dem (sidospår)

Saknar i övrigt miljöperspektiv
Svar på tråden Skatteåterbäring 2020