• Anonym (Fundersam)

    Kan min man vända det mot mig?

    Hej.
    Min man och jag har en tuff period. Han blir alltid arg och förolämpar mig genom att säga att jag är dum i huvudet, hotar mig med det ena och det andra osv. Hade varit skönt att åka iväg en vecka eller två för att vara ifrån varann och tänka, men min släkt bor 90 mil bort och skulle jag åka iväg med vårt barn tror jag att han skulle vända det mot mig, "du tar vårt barn ifrån mig" offerkofta stilen. Vi är gifta och har gemensam vårdnad, om jag bara drar, kan han vända det mot mig på något sätt? Det är inget alternativ att jag åker utan vårt barn då min man jobbar och inte kan vara hemma (1 år är barnet o går ej på förskola ännu)

  • Svar på tråden Kan min man vända det mot mig?
  • Anonym (Hmm)

    Egenmäktigt förfarande kan han hävda. Men säg att han är välkommen att vara med er på den orten så finns det inte mycket han kan hota med.

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-06-05 22:51:35 följande:

    Egenmäktigt förfarande kan han hävda. Men säg att han är välkommen att vara med er på den orten så finns det inte mycket han kan hota med.


    Om du är säker på att han inte skulle följa efter vill säga. Och erbjud det när han ifrågasätter och kör med offerkofta. Var helt kall och svara "jag åker iväg vart jag vill, eftersom du jobbar dagtid så följer NN med mig. Du kan ju komma hit på kvällar och helger om du vill när du är ledig". Typ.
  • Anonym (Hmm)

    Å andra sidan om han hotar dig och förolämpar dig, kontakta en kvinnojour så kan dom hjälpa dig. En sån situation ska varken du eller ditt barn leva i. Det klassas som misshandel.

    <3

  • Anonym (Mimmi)

    Om du berättar vart du reser och inte lämnar landet borde det väl inte vara något problem. Det handlar ju bara om en kortare period.

  • Drottningen1970
    Anonym (Hmm) skrev 2020-06-05 22:51:35 följande:

    Egenmäktigt förfarande kan han hävda. Men säg att han är välkommen att vara med er på den orten så finns det inte mycket han kan hota med.


    Det är inte egenmäktighet att åka på semester med barnet 90 mil bort.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-06-05 22:57:20 följande:

    Å andra sidan om han hotar dig och förolämpar dig, kontakta en kvinnojour så kan dom hjälpa dig. En sån situation ska varken du eller ditt barn leva i. Det klassas som misshandel.

    <3


    Ja senast idag gapade han på mig att han kanske slänger ut mig ikväll om jag inte hittar en lägenhet, igår var jag en jävla fitta osv. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-05 23:01:57 följande:

    Om du berättar vart du reser och inte lämnar landet borde det väl inte vara något problem. Det handlar ju bara om en kortare period.


    Senast vi hade sådant stort bråk sa jag att jag skulle åka och då hotade han mig och sa att "du ska få se vad som händer om du gör det" dvs åker iväg med barnet. Och så körde han "du tar barnet ifrån mig" stilen. Nu i Corona tider skulle han väl skuldbelägga mig ännu mer.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-06-05 22:57:20 följande:

    Å andra sidan om han hotar dig och förolämpar dig, kontakta en kvinnojour så kan dom hjälpa dig. En sån situation ska varken du eller ditt barn leva i. Det klassas som misshandel.

    <3


    Vad kan en kvinnojour göra?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-06-05 23:08:35 följande:

    Vad kan en kvinnojour göra?


    Erbjuda skydd och boende samt hjälp med diverse kontakter.
  • Anonym (Hmm)
    Drottningen1970 skrev 2020-06-05 23:03:34 följande:

    Det är inte egenmäktighet att åka på semester med barnet 90 mil bort.


    Eller hur, MEN om TS sambo är psykopat tex så kan han likagärna anmäla henne för egenmäktigt förfarande om hon sticker med barnet utan hans tillåtelse. På TD beskrivning låter inte detta som en man som ser det som en oskyldig semester med sitt barn så jag utgår ifrån att hon behöver få hjälp i hur hon kan fly undan.
  • Anonym (Anonym)

    Om du åker iväg på ett besök till dina släktingar ett tag så kan han inget göra, däremot om du flyttar långt bort utan hans tillstånd lär han garanterat polisanmäla dig.

  • Anonym (C)

    Klart att du och barnet kan hälsa på släkten ett par sommarveckor. Åk iväg du! Och skaffa en app som spelar in era telefonsamtal. Då har du bevis på att du inte gömmer barnet, och skulle han vara hotfull över telefon är det bra att ha det sparat. Det är helt lagligt att spela in sina egna samtal utan att personen man pratar med vet om att man spelar in.

  • Anonym (Jjhh)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-06-06 07:51:35 följande:

    Om du åker iväg på ett besök till dina släktingar ett tag så kan han inget göra, däremot om du flyttar långt bort utan hans tillstånd lär han garanterat polisanmäla dig.


    Vilket troligen inte leder någonstans om TS förklarar att ja hon har flyttat men han är välkommen att ha umgänge enligt ett uppgjort schema. Har hon sen ert schema färdigt som hon ger honom när hon flyttar händer om sagt ingenting.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jjhh) skrev 2020-06-06 09:34:46 följande:
    Vilket troligen inte leder någonstans om TS förklarar att ja hon har flyttat men han är välkommen att ha umgänge enligt ett uppgjort schema. Har hon sen ert schema färdigt som hon ger honom när hon flyttar händer om sagt ingenting.
    Rätt och fel. Även om en förälder anmäls för egenmäktigt förfarande är det extremt sällan en tingsrätt tvingar tillbaka barnet eftersom det då oftast hunnit rota sig på det nya stället. Samtidigt räcker det inte att säga att pappan är välkommen att träffa barnet varannan vecka eller så - 90 mil bort! Har man delad vårdnad får man inte flytta hur långt som helst, så säger lagen. Vad en tingsrätt sedan beslutar är en helt annan sak.
  • Anonym (Jjhh)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-06-06 09:39:19 följande:

    Rätt och fel. Även om en förälder anmäls för egenmäktigt förfarande är det extremt sällan en tingsrätt tvingar tillbaka barnet eftersom det då oftast hunnit rota sig på det nya stället. Samtidigt räcker det inte att säga att pappan är välkommen att träffa barnet varannan vecka eller så - 90 mil bort! Har man delad vårdnad får man inte flytta hur långt som helst, så säger lagen. Vad en tingsrätt sedan beslutar är en helt annan sak.


    Det går alldeles utmärkt att flytta hur långt man vill om man inte har ett etablerat varannan v umgänge som förstörs pga det. Jag uppfattade dock inte att TS ville flytta 90 mil utan det var dit hon ville på semester.

    Tycker dock det vore lämpligt att hon flyttar så långt ändå medan barnet är litet. Pappan verkar inte ha varit föräldraledig och ts har därmed en fördel. Han verkar dessutom vara ett allmänt arsel och bör inte ha varken fru eller barn.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jjhh) skrev 2020-06-06 09:46:08 följande:
    Det går alldeles utmärkt att flytta hur långt man vill om man inte har ett etablerat varannan v umgänge som förstörs pga det. Jag uppfattade dock inte att TS ville flytta 90 mil utan det var dit hon ville på semester.

    Tycker dock det vore lämpligt att hon flyttar så långt ändå medan barnet är litet. Pappan verkar inte ha varit föräldraledig och ts har därmed en fördel. Han verkar dessutom vara ett allmänt arsel och bör inte ha varken fru eller barn.
    Vore jag ts skulle jag ta mitt pick och pack mitt i natten och bara dra, 90 mil låter lagom långt. Låt honom hota med polis och tingsrätt, han kommer inte långt med det, och under tiden lär ts få in massor med elaka och hotfulla sms som motbevis. Hoppas hon redan har en del sparat.
  • Anonym (C)
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-06-05 23:08:35 följande:
    Vad kan en kvinnojour göra?

    De sitter på mängder av kunskap om hur det är att leva med en man som förolämpar och hotar, och de har koll på vad du har för rättigheter och skyldigheter och hur du bör gå tillväga om du vill lämna honom. De är inte bara till för kvinnor som är hotade till livet utan även för dem som blir utsatta för mildare former av fysisk och/eller psykisk misshandel. Du kan ringa till kvinnofridslinjen på 020-50 50 50. kvinnofridslinjen.se/sv/
Svar på tråden Kan min man vända det mot mig?