• Annanmamma

    Hur skall man tänka? Vad kan man vänta?

    Sitter härmoch väntar inom en väldigt snar framtid barn med min sambo.

    Han har sedan tidigare två tjejer. Vi har till en början väldigt överens i våra tankar kring uppfostran men det upplever jag har ändrats en aning.

    Min gissning i samband med rädslan för att barnen inte skall gilla reglerna och hellre vara hos mamman.

    Undrar om jag är helt ute å cyklar i mina tankar. Barnen är snart 10 år båda två. Super härliga men ibland en smula bortskämda.

    Vi tjafsar om sådant som inte godis på veckan. Läggtider, fritids eller inte fritids mm.

    Barnens mamma tycker att det är fruktansvärt att ha barnen på fritids.

    Själv anser jag det vara till viss del nyttigt. Lärorikt i att umgås med andra samt att de får hitta på en massa saker.

    Nu undrar jag om det är rimligt att man i den åldern ex kan göra sin egen frukost?

    Vid ett tillfälle då jag skulle till BM väcker jag ett av barnen och meddelar att jag måste åka. Frågar om jag skall väcka syskonet med. Men det behövdes inte. Frågar om de löser allt själv (vilket jag trodde) medan jag är borta. Får ett JA till svar. Får senare ett.mindre nöjt samtal av pappan som undrar vad jag gjort. Berättar hur jag gått till väga och får veta att barnen gått till morföräldrarna då de inte har någon hemma och ett de inte fick någon frukost.

    Orimligt att man vid den åldern skall kunna klara det själv?

    Jag väntar mitt första barn och vet inte vart ribban borde kunna ligga.

    Barnen vill nu inte gå på fritids och jag uppfattar det som att man tar för givet att jag skall ta barnen nu när jag blir mamma. Vågar ärligt inte ta upp frågan. Men känner mig inte helt sugen på att binda mig till deras skoltiden och vara hemma för att fixa för dem när jag "skall ha" tid för min bebis. Absolut att man kan skippa fritids någon dag men inte 5 dagar i veckan.

    Är det jätte fel av mig att önska tid att få vara mamma till min bebis och planera dagar utefter oss och inte de andras skoltider och mellanmål?

    Vi har försökt att tala om läggtider här hemma. Vilket heller inte ha fungerat.

    Önskar få någon form av rutin för både barn och för våran skull. Typ så vi hinner få tid med. Men då blir han irriterad. Är det väldigt dumt att tycka att 20.00 ish vardag och 22.00 ish helg är bra läggtider vid den åldern? Vi tycker olika här så önskar input. Givetvis är det kalas eller annat kan det bli andra tider.

    Hur gör ni vid middagsbordet? Snart tuggar båda barnen med stängd mun. Någon som för mig är viktigt. Väntar era barn på varandra eller är det fritt att gå så snart man känner sig nöjd?

    Plockar era barn undan efter sig? Kan det vara rimligt att man har som "krav" att tallrik plockas bort och ställs i disken?

    Hu så långa punkter det blev. Men jag har fått fundera ensam allt för länge.

    Tacksam för hjälp ????

  • Svar på tråden Hur skall man tänka? Vad kan man vänta?
  • lövet2

    Snart 10. Då börjar de 4:an till hösten?

    Mina 10-åringar har kunnat göra egen frukost, ja. Men det går ju inte bara av sig självt. Man måste visa och gå i genom, för även om de kan i praktiken, så behöver de veta vad de ska tänka på. Hur länge chokladen ska stå i micron, att man kanske måste röra om i youghurten, att det är viktigt att ställa in påläggen i kylen när man ätit.

    Läggtid i den åldern har hos oss varit ca 2100, men det där beror ju också på vilken tid de måste kliva upp. Kan de kliva upp halv 8 och gå till skolan kl 8? Eller måste de kliva upp kl 6? Kanske det är barn som behöver väldigt mycket sömn eller väldigt lite?

    Mina barn har alltid fått gå i från bordet när de ätit färdigt. Då tackar de för maten och ställer undan tallrik o glas. Det har de gjort från 3-4-års ålder.

    Godis på lördagar och inte på vardagar. Punkt. Jag vill inte att de ska behöva få problem med tänderna!

    De flesta barn slutar fritids när de börjar 4:an. Jag kan förstå din synpunkt med att du vill vara i fred med babyn utan att störas av andras barn, men det är nog något du får ta i och med att du flyttade i hop med en som redan var pappa åt två större barn.

  • isotop

    20:00 låter ganska tidigt faktiskt. Hade inte funkat för min 8-åring...

    Frukosten får ni prata med tjejerna om hur de ska göra.

    Tycker nog att man inte ska behöva vara på fritids när man är 10 om det inte finns en särskild anledning.

    Mitt barn plockar aldrig undan efter sig - SUCK!!! Ja, det är rimligt att kräva att de tar undan disk efter sig.

  • mammaåten

    Har en tioåring själv.

    Han kan absolut fixa frukost själv, plocka fram & tar bort. Ibland kan det behövas en påminnelse om att skalen efter vattenmelon läggs i sophinken och inte på tallriken på diskbänken.

    Han går och lägger sig 20.00 på vardagar. Helger varierat men inte senare än 21.00 om det inte är något speciellt.

    Nu i trean har han fritids men har fått börja gå hem själv efter skolan med målet att han ska kunna ta bort fritids till hösten.

    I alla fall på eftermiddagarna, men att han fortfarande äter frukost där (han behöver vakna till innan han äter samt att han inte klarar av att äta under stress och då blir det sån tidig morgon).

    Han fixar redan nu sitt eget mellanmål när han går hem tidigt från fritids (riskaka, frukt, yoghurt tex).

    Godis absolut inte på vardagar. Inte ens varje helg (jag äter inte heller).

  • Mrs Green

    Ja, när man går i fyran tycker jag att det är rimligt att kunna göra frukost själv (fast det behövs säkert påminnelser ibland om att plocka undan och ställa tillbaks i kylen), men det är väl vanligt att man inte har fritids då. Kanske någon form av fritidsklubb som de kan vara på ibland? Men går man inte på fritids så förutsätter jag ju barnet kan gå hem själv och fixa lite mellis och sysselsätta sig själv. Om det måste vara en förälder hemma så kan de ju lika gärna vara på fritids. 

  • Mandelskorpan

    Hur har det gått, är bebisen här nu?

    Försöker svara lite generellt. Vill barnen verkligen vara på fritids? Inget av mina barn har gått kvar i den åldern. De har gått hem, gjort mellis och pysslat med något, med eller utan kompis.

    Läggtid kl 20 låter extremt tidigt, om ni inte ska upp väldigt tidigt? Ingen här hemma lägger sig före kl 21, de är 8 och 10. Mina lägger sig när de vill, dvs eget ansvar gäller. De väcks 6.30. Läggtiden reglerar sig själv rätt snabbt om de är trötta på morgonen.... :)

    Måltider, vi äter tillsammans och man går inte från bordet innan vi är klara. De tar bort sin tallrik men man får påminna ofta.

    Göra egen frukost; det beror ju helt på hur föräldrarna har hanterat frukosten. Man bör ju hursomhelst borsta tänderna på dom i den åldern.

  • Annanmamma

    Bebis har kommit.

    Vet faktiskt ärligt talat inte hur det har gått. Det är som det och jag känner att det inte är någon vidare ide med varken det ena eller det andra. Får bara finna mig i hur det är känns det som.

    Vi ser olika på saker och ting, men det är ingen idé att ens försöka lyfta något. Då blir det bara osämja. Vi haltar ganska ordentligt kan man säga.

    Barnen går inte på fritids direkt. Kan hända att dom är där. Sagt som förslag/kompromiss att de borde kunna stanna på fikan och åka hem direkt efter det. Mycket eftersom de tyvärr äter som små fåglar. Genuint orolig då de inte gått upp nämnvärt på ett år (knappt 1kg). Men å andra sidan känner jag inte till deras tillväxt historik. Dock samtalade jag med min BVC sköterska som känner till barnen och hon kunde förstå min oro. Hur som haver är det inget som deras far vill eller vågar säga. Upplever tyvärr att de inte går att säga något som inte passar för då åker de raka vägen till mamma istället.

    Vad gäller läggtider verkar jag vara den enda som tycker de borde sova. Sett till rekommendationer på 1177 så bör ett barn i den åldern sova 10h per natt. Givetvis olika från barn till barn. Men upp kliver de kl 06.00, lägger sig gör de. Allt mellan 20.30 -22.00.

    På helgen, aldrig. Jo, men inte för ens pappa själv går och lägger sig. Om jag påtalar att de borde gå och lägga sig får jag onda ögat av deras far.

    Godis, kakor eller annat äter de kanske mindre på veckan nu. Oklart då de båda har godis på rummet. De äter sällan någon större mängd mat. Vilket som jag nämnt oroar. Men om det beror på att de faktiskt blir mätta snabbt på två köttbullar och en halv dl makaroner eller om de äter annat vet jag inte. Kan iaf säga att det är otroligt tråkigt att laga mat till de som nästan inte äter. Å det spelar verkligen ingen roll vad man ställer på bordet, inte ens pannkakor äts i någon mängd.

    Så ja vad säger man.. Jag stampar på för mig själv med en sambo som ställt in sig på att jag vill barnen ont. Det vill jag verkligen inte! Vill få ett balanserat härligt hem för alla under taket. Men det spelar ingen större roll vad jag gör han har bestämt sig för det och det är därför det inte går att prata.

    Funderar på om vi bör ta oss till någon och reda ut lite knutar innan de har blivit allt för stora.

  • Mrs Moneybags

    Det enda jag ser som ett problem och ovanligt är att de har godis på rummet. 

    Min 9-åring kan göra egen frukost, men som någon skrev härovan, man måste ändå borsta tänderna på sina barn till 12 års ålder/övervaka tandborstningen och jag vill gärna umgås med honom så vi äter frukost tillsammans som jag fixar.

    Han lägger sig 8-9, beroende på vad som ska ske dagen efter. Det betyder ju inte att han somnar direkt, det tar säkert en halvtimme eller så.

    Fritids är som sagt ovanligt bland så stora barn. Jag slutade själv att gå i fyran. 

    Min pojke sköljer av sin disk och ställer den i diskhon eller maskinen, men man måste påminna i princip varje gång...

    Det kanske är bra om ni går och diskuterar era förväntningar och hur ni vill ha det med en tredje part?

  • Mandelskorpan
    Annanmamma skrev 2020-09-23 00:30:16 följande:

    Bebis har kommit.

    Vet faktiskt ärligt talat inte hur det har gått. Det är som det och jag känner att det inte är någon vidare ide med varken det ena eller det andra. Får bara finna mig i hur det är känns det som.

    Vi ser olika på saker och ting, men det är ingen idé att ens försöka lyfta något. Då blir det bara osämja. Vi haltar ganska ordentligt kan man säga.

    Barnen går inte på fritids direkt. Kan hända att dom är där. Sagt som förslag/kompromiss att de borde kunna stanna på fikan och åka hem direkt efter det. Mycket eftersom de tyvärr äter som små fåglar. Genuint orolig då de inte gått upp nämnvärt på ett år (knappt 1kg). Men å andra sidan känner jag inte till deras tillväxt historik. Dock samtalade jag med min BVC sköterska som känner till barnen och hon kunde förstå min oro. Hur som haver är det inget som deras far vill eller vågar säga. Upplever tyvärr att de inte går att säga något som inte passar för då åker de raka vägen till mamma istället.

    Vad gäller läggtider verkar jag vara den enda som tycker de borde sova. Sett till rekommendationer på 1177 så bör ett barn i den åldern sova 10h per natt. Givetvis olika från barn till barn. Men upp kliver de kl 06.00, lägger sig gör de. Allt mellan 20.30 -22.00.

    På helgen, aldrig. Jo, men inte för ens pappa själv går och lägger sig. Om jag påtalar att de borde gå och lägga sig får jag onda ögat av deras far.

    Godis, kakor eller annat äter de kanske mindre på veckan nu. Oklart då de båda har godis på rummet. De äter sällan någon större mängd mat. Vilket som jag nämnt oroar. Men om det beror på att de faktiskt blir mätta snabbt på två köttbullar och en halv dl makaroner eller om de äter annat vet jag inte. Kan iaf säga att det är otroligt tråkigt att laga mat till de som nästan inte äter. Å det spelar verkligen ingen roll vad man ställer på bordet, inte ens pannkakor äts i någon mängd.

    Så ja vad säger man.. Jag stampar på för mig själv med en sambo som ställt in sig på att jag vill barnen ont. Det vill jag verkligen inte! Vill få ett balanserat härligt hem för alla under taket. Men det spelar ingen större roll vad jag gör han har bestämt sig för det och det är därför det inte går att prata.

    Funderar på om vi bör ta oss till någon och reda ut lite knutar innan de har blivit allt för stora.


    Grattis till bebisen!! Läget för övrigt låter något ansträngt och din man verkar lite barnslig som inte vill prata. Har problemen med maten kommit nu på sistone? Bråket kring läggtider, är det också något som kommit upp nu? Kan det vara en reaktion på att få syskon och mindre uppmärksamhet av pappa? Hur länge har ni bott tillsammans?
  • bazzinga01

    Hej! Nu var det ett tag sen du skrev men det låter som att du inte fått så mycket lösningar än. Jag kan ju bidra med mina tankar, sen hur vettiga dom är vet man ju aldrig! ????

    Fritids och frukost: Jag anser att dom flesta barn kan klara sig en stund själva hemma i den åldern, men det är ju bara en "allmän" tanke. Barn är väldigt olika. Man bör kanske i den åldern gå efter barnets mognad och framför allt om barnet känner sig bekväm med att vara själv. Vissa kan ju fortfarande tycka det är lite läskigt och det är inget fel med det. Och vissa barn kan tycka det är kul på fritids och vilja vara där ett par dagar i veckan. Lyssna på barnet, anpassa efter mognad. Frukost borde dom kunna fixa själva vid behov, inte menat att säga att dom inte ibland vill bli omhändertagna och få en mysig frukost fixad åt sig. Men säg då till barnen att "idag fixar ki frukost själva, välj på det-och-det".

    Läggdags beror ju helt på när dom går upp och hur stort sömnbehov dom har. Min 7-åring kan sova 7 timmar och vara helt alert och pigg, vaken, glad, vilket jag har fått inse nu på sistone efter att ha varit väldigt orolig över sömnen en längre period. Självklart försöker jag få till lite mer sömn för henne men alla är ju olika.

    Tugga med stängd mun - skiter i. Välj dina strider. Mina är dock 6 och 7 så det kanske ändras

    då dom blir äldre. Men att plocka undan efter sig vid 10, jag skulle bli galen om dom inte gjorde det. Det har dom lärt sig och gjort utan problem på förskolan, vid 5-6 års ålder, då gör man det hemma också. Men ibland får man påminna och det är ok.

Svar på tråden Hur skall man tänka? Vad kan man vänta?