• Sat 6 Jun 2020 13:48
    434 visningar
    4 svar
    4
    434

    Hur får man sin 5 mån att ta flaska?

    Min son blir snart 5 mån och jag har ammat från start vilket jag vill trivas med men det gör jag inte. Men jag har inget annat val eftersom min son vägrar flaska och napp. På dagarna är det inga problem att amma, det är nätterna. Han har vaknat antingen en eller två ggr i timmen för att amma/snutta i snart 5 mån... jag är helt förstört för jag får ju inte sova + att jag har en 4åring att ta hand om också. Jag vill sluta amma men det går ju inte, då svälter han ju? Måste jag bara härda ut eller finns det nån där ute som suttit i samma situation men som ändå lyckats få sitt barn att ta flaska?

  • Svar på tråden Hur får man sin 5 mån att ta flaska?
  • Sat 6 Jun 2020 14:00
    #1

    Försök hitta ett sätt att sova dig i genom amningarna. Då förlorar du knappt någon sömn. Att börja med flaska innebär att du måste kliva upp en gång i timmen och göra i ordning en flaska. Då får du inte sova alls!

  • Sat 6 Jun 2020 14:09
    #2

    GOogla "tillmatningsset" och ge extra mat i sista kvällsamningen. Då kommer barnet säkert att sova bättre.

  • Sat 6 Jun 2020 15:33
    #3

    Det finns andra sätt än flaska att ge en femmånaders ersättning :) Du kan testa pipmugg, Medelas matningssked ?soft cup?, eller helt enkelt börja ge gröt istället? Min dotter var fem månader när hon började äta gröt (hon ammades inte då) och det gick ganska fort att få henne att äta en hel portion.

    Jag har en bebis hemma som också har vaknat mycket nattetid men sen han började äta gröt så vaknar han bara för mat en gång per natt.

  • Sat 6 Jun 2020 15:36
    #4
    lövet2 skrev 2020-06-06 14:00:19 följande:

    Försök hitta ett sätt att sova dig i genom amningarna. Då förlorar du knappt någon sömn. Att börja med flaska innebär att du måste kliva upp en gång i timmen och göra i ordning en flaska. Då får du inte sova alls!


    Så har det inte varit för mig. Jag har delammat två av mina barn och när de fick ersättning i kombination med amningen så sov de väldigt mycket bättre. Det är väl en kombination av att barnen äter mer i ett sträck pga att det går snabbare att äta ur flaska och att ersättning är lite mer svårsmält. Sen kan inte alla sova igenom amning, jag kan absolut inte det. Tyvärr. Önskar att det var ett alternativ! Så det behöver inte bli jobbigare med ersättning och flaska..
Svar på tråden Hur får man sin 5 mån att ta flaska?